دبیرعلمی كنگره بیماری‌های مزمن كلیه و تازه‌های آن گفت: اگر 10 درصد از جامعه ایران به بیماری مزمن كلیه دچار باشند برآورد می‌شود كه 5 میلیون نفر از این عارضه رنج می‌برند كه حدود 90 درصد از آنها از بیماری خود اطلاعی ندارند.

سلامت نیوز :  دكتر منصور گتمیری در نشست خبری «كنگره سه روزه بیماری‌های مزمن كلیه و تازه‌های آن» كه امروز در بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، افزود: در جوامع غربی بیش از 15 درصد از بالغان مبتلا به نارسایی كلیه هستند.

وی در ادامه گفت: در كشورهایی مانند ایران بی‌اطلاعی بسیاری از افراد از ابتلا به بیماری مزمن كلیه باعث به وجود آمدن مشكلاتی برای آنها شده است كه مهم‌ترین آن رشد سریع این بیماری محسوب می‌شود. بنابراین هم مردم و هم پزشكان باید آگاهی بیشتری نسبت به بیماری مزمن كلیه پیدا كنند.معاون آموزشی مركز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح كرد: بیماری مزمن كلیه،‌ بیماری شایعی در ایران محسوب می‌شود چرا كه شاخص‌های سلامت از جمله امید به زندگی در ایران رشد كرده است به طوری كه در مردان 74 سال و در زنان حدود 76 سال است در نتیجه به علت افزایش طول عمر مردم، بیشتر احتمال دارد به بیماری مزمن كلیه دچار شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی با بیان اینكه نارسایی مزمن كلیه همه اندام‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهار كرد: این بیماری بر قلب، دستگاه گوارش، چشم، بافت استخوانی، اسكلتی و عضلانی اثر گذاشته و علاوه بر آن باعث ابتلا به كم‌خونی و بیماری‌های پوستی می‌شوند.دبیر علمی كنگره بیماری مزمن كلیه و تازه‌های آن با اشاره به آمار بیماران دیالیزی و پیوندی در ایران، گفت: حدود 17 هزار نفر در ایران دیالیز خونی، 2هزار نفر دیالیز صفاقی می‌كنند و حدود 15 هزار نفر پیوند كلیه كرده‌اند. حدود 10 تا 15 برابر این آمار در مراحل یكم تا چهارم بیماری مزمن كلیه قرار دارند و تعداد آنها بسیار بیشتر از بیمارانی است كه به مرحله پنجم این بیماری (مرحله بسیار حاد) دچار شده‌اند.

وی افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته شش میلیون نفر دچار مراحل خفیف‌تر این بیماری شده‌اند. این افراد بیشتر از بیماران معمولی بستری می‌شوند و طول مدت زمان بستری آنها و میزان داروی مصرفیشان بیشتر است.گتمیری با اشاره به دسترسی مبتلایان به بیماری‌های كلیوی اظهار كرد: گاهی كمبود دارو برای بیماران پیوندی به وجود می‌آید. البته میزان دسترسی به داروی اریتروپویتین در شرایط دسترسی به این دارو كمتر از میزان مورد نیاز است. این در حالی است كه این دارو در داخل كشور تولید می‌شود، ولی تعداد آن هنوز به اندازه ایده‌آل نرسیده است.

وی با بیان اینكه بسیاری از مبتلایان به بیماری كلیه زمانی شناسایی می‌شوند كه برای انجام اعمال جراحی آزمایش می‌دهند، اظهار كرد: متاسفانه در استفاده از روش‌های عكسبرداری و رادیولوژی، بیماری كلیه كمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و برخی مواد تزریقی در این داروها بیماران را در معرض خطر بیشتر قرار می‌دهند. به عنوان نمونه استفاده از ماده رنگی برای انجام آزمایش MRI برای مبتلایان به نارسایی پیشرفته كلیه، خطر جانی به همراه دارد.گتمیری درباره لیست انتظار پیوند كلیه در ایران اظهار كرد: مدت زمان انتظار برای پیوند كلیه در ایران كوتاه‌تر از سایر كشورهای جهان است و حتی اگر بیمار شرایط پیوند را داشته باشد، حدود دو ماه طول می‌كشد تا او آزمایش‌های لازم را انجام دهد.وی در زمینه بیمارانی كه پیوند نمی‌شوند، اظهار كرد: گاهی اوقات سن بیماران اجازه پیوند را نمی‌دهد و برای برخی از بیماران دهنده مناسب پیدا نمی‌شود، البته جنبه‌های اقتصادی نیز مطرح است. در آمریكا برای هر عمل پیوند كلیه 110 هزار دلار در نظر گرفته می‌شود، اما در ایران امكانات محدودتر است.گتمیری در پایان گفت: به علت رواج پیوند كلیه از دهنده زنده غیرفامیل، انجام این عمل در ایران سریع‌تر صورت می‌گیرد. در كشورمان سالانه دو هزار تا دو هزار و 200 پیوند كلیه انجام می‌شود كه حدود هزار و 600 مورد دهنده زنده غیرفامیل و حدود 500 مورد پیوند از جسد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha