وجود منیزیم در سبزی هایی بارنگ تیره، خاصیت کاهنده جذب سرب و کادمیوم را دارد که سبب کاهش تاثیر آلودگی هوا بر بافت های بدن می شود.

روزهایی که هوا آلوده است، سبزی‌هایی با برگ تیره استفاده کنید
سلامت نیوز : اسفندیار افشون عضو انجمن تغذیه ایران اظهار داشت: در دو سال اخیر، افزایش آلودگی هوای ناشی از نفوذ ریزگردها، نگرانی های زیادی را برای سلامت فردی و عمومی به وجود آورده است.

اسفندیار افشون اظهار کرد: ترکیبات موجود در آلاینده ها، از راه تنفس وارد بدن شده و علاوه بر تاثیراتی که بر روی سیستم قلبی عروقی به همراه دارد، در طولانی مدت نیز امکان ابتلا به پوکی استخوان را تشدید می کند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ وی افزود: علاوه بر این، ریزگردها به همراه خود آلاینده هایی را حمل می کنند که با ورود به سیستم تنفسی، التهاب و صدماتی را برجای گذاشته و آن را دچار مشکل می کنند. 

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: در این شرایط، تغذیه سالم راهکاری ارزشمند برای پیشگیری از صدمات ناشی از آلودگی هوا تلقی می شود که بر مبنای نوع آلاینده موجود در هر منطقه و اثر زیانباری که بر بافت های گوناگون بده به همراه دارد، توصیه های تغذیه ای نیز متفاوت خواهد بود. افشون اضافه کرد: روی نیز از جمله مواد مغذی است که به هنگام آلودگی هوا سبب کاهش جذب فلزات سنگین شده و از طرفی سرعت دفع سرب را نیز افزایش می دهد. وی توصیه کرد: انواع فرآورده های دریایی، نخودسبز، عدس، مغزها و جوانه گندم حاوی مقادیر بالایی از روی هستند که در روزهای آلودگی هوا توصیه می شود در برنامه غذایی افراد گنجانیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha