جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۱
کد خبر: 50692
سلامت نیوز: پژوهش‌های جدید نشان‌دهنده افزایش مرگ و میر افراد در سالروز تولدشان بیش از هر زمان دیگری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پژوهشهای جدید دانشمندان سوئیسی نشان می‌دهد امكان مرگ افراد در سالروز تولدشان 14 درصد بیشتر از زمان‌های دیگر است.

در این پژوهش محققان 2.4 میلیون مرگ را طی یك بازه زمانی 40 ساله تحلیل كرده و بر اساس نتایج به دست‌آمده از یك داده وسیع، پی به افزایش 13.8 درصدی مرگ‌ها در سالروز تولد در مقایسه با هر زمان دیگری بردند.

این خطر با افزایش سن و بالا رفتن ارقام تا 18 درصد برای افراد بالای 60 سال همراه است.

آمار مرگ در سالروز تولد برای افراد بیمار نشان‌دهنده افزایش 18.6 درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی شامل حملات قلبی و همچنین افزایش 21.5 درصدی خطر بروز سكته‌های مغزی در چنین روزی است.

همچنین ارقام موجود از افزایش 10.8 درصدی مرگ افراد مبتلا به سرطان حكایت دارد.

در این میان افزایش 34.9 درصدی خودكشی‌ها در بین مردان و افزایش 28.5 درصدی مرگ‌های ناشی از تصادف نیز حائز اهمیت بود.

همچنین آمار نشان‌دهنده افزایش 44 درصدی سقوط‌های مرگبار در روز تولد است.

دیدگاه محققان در خصوص توضیح مرگ افراد در روز تولدشان متفاوت است. گروهی از آن‌‌ها كه حامی «نظریه تعویق» هستند، بر این باورند افراد بیمار در مرحله بحرانی تا سالروز تولد خود دوام می‌آورند؛ اما گروه دیگر مدعی‌اند فرضیه تعویق توسط یافته‌های آن‌ها تایید نمی‌شود. همچنین «نظریه سالروز» بیان‌كننده نقش روز تولد در افزایش احتمال مرگ است.

دانشمندان معتقدند كه «استرس» نقش مهمی را در مرگ‌های سالروز تولد ایفا كرده و مرگ و میر «واكنش سالروز» بیشتر تحت عنوان «افسردگی روز تولد» شناخته شده است.

نتایج این پژوهش در مجله Annals of Epidemiology انتشار یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha