جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۸
کد خبر: 50697

امروزه مطالعاتی بر روی اهدای خون توسط سالمندان با سنین بالاتر انجام شده كه نشان می دهد در صورت برخورداری سالمندان از سلامت نسبی و عدم بروز عوارض به دنبال اهدای خون، امكان اهدا توسط ایشان فراهم می شود.

سلامت نیوز: امروزه مطالعاتی بر روی اهدای خون توسط سالمندان با سنین بالاتر انجام شده كه نشان می دهد در صورت برخورداری سالمندان از سلامت نسبی و عدم بروز عوارض به دنبال اهدای خون، امكان اهدا توسط ایشان فراهم می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، خون و فرآورده‌های خونی نجات‌بخش زندگی انسان‌های زیادی هستند. به گونه‌ای كه هر یك واحد خونی می‌تواند جان حداقل سه نفر را حفظ كند.

با توجه به شرایط خاص اهدای خون، جمعیت محدودی مجاز به انجام این امر انسانی می شوند. یكی از این شرایط، دارا بودن حداقل 17 سال و حداكثر 65 سال سن است. می‌توان گفت این محدوده سنی، تقریبا 40 درصد جمعیت ایران را شامل می‌شود.

با در نظر گرفتن سایر محدودیت‌ها، كاهش بیش‌تری را در اهدای خون توسط این گروه سنی خواهیم داشت. از سوی دیگر با بالا رفتن سطح بهداشت در جهان و از جمله ایران، جمعیت به سمت سالمندی در حال پیشرفت است به طوری كه به عنوان مثال، طبق سرشماری‌های انجام شده، جمعیت افراد بالای 65 سال ایرانی 4.3 درصد در سال 1375، به 5.2 درصد در سال 1385، رسید.

مطابق اعلام سازمان جهانی بهداشت، سال 2012، تحت عنوان «سالمندی و سلامت» نام گرفت و به همین علت توجه به بهبود سلامت این گروه در دستور كار مراجع ذی‌ربط از جایگاه‌ ویژه‌ای برخوردار و نتایج خوبی نیز از آن حاصل شده است.

بنابراین، محققان در صدد مطالعه بر روی بكارگیری گروه‌های بیش‌تری از افراد جامعه جهت اهدای خون و محصولات خونی هستند. بدین‌ترتیب، نیاز به بررسی چگونگی اهدای خون در افراد سالمند نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در این میان، با توجه به شرایط سنی اهدای خون، سالمندانی كه تا سن 60 سالگی اهدای خون نداشته‌اند، از این سن به بعد دیگر نمی‌توانند داوطلب اهدا باشند و در صورتی كه اهداكننده مستمر خون بوده باشند، فقط تا سن 65 سالگی می‌توانند به اهدای خون بپردازند.

امروزه مطالعاتی بر روی اهدای خون توسط سالمندان با سنین بالاتر انجام شده كه بر اساس بعضی از این مطالعات در صورت برخورداری از آن‌ها از سلامت نسبی و عدم بروزعوارض به دنبال اهدای خون، امكان اهدا توسط ایشان فراهم شود.

البته، شرایطی كه در ارزیابی سلامت این افراد باید مورد توجه قرار بگیرد، به سن آنها و احتمال وجود اختلالات متناسب با شرایط سنی این افراد بستگی دارد. موضوعات دیگری كه در این مطالعات بررسی شده‌اند، بررسی سابقه‌ جراحی‌‌های قبلی، نوع داروهایی كه مصرف می‌كنند، بیماری‌هایی كه با افزایش سن احتمال بروز و شدت آن‌ها افزایش می‌یابد، خواهند بود. همچنین، میزان و نوع واكنش این افراد به اهدای خون از موضوعات مهمی هستند كه مطابق پیگیری‌های انجام شده بر روی افراد سالمند اهداكننده خون، در حد بسیار محدود، ضعیف و تقریبا شبیه به جمعیت معمول اهداكنندگان بوده است.

طبق آمار به دست آمده از مطالعه‌ای دیگر، اهدای خون توسط سالمندان سالم و بدون محدودیت از نظر سلامتی، می‌تواند با تواتر كمتری در سال، بدون بروز مشكل انجام شود.

سازمان جهانی بهداشت در سال 2011 آماری منتشر كرد كه بر مبنای آن مشخص شد اختصاص درصدی از اهدای خون به افراد با سن 65 سال و بالاتر در حد یك درصد و یا بیش‌تر است. در این میان بالاترین میزان اهدای خون توسط سالمندان به ایالات متحده آمریكا (8 درصد) تعلق داشته. این در حالی است كه این آمار در ایران زیر یك درصد بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha