همۀ ما بیماری پارکینسون را با لرزش هایش می‌شناسیم.اشتباه نکنید، هر لرزشی علامت بیماری پارکینسون نیست. از سوی دیگر، نمی‌توان فقط روی این نشانه حساب کرد و علامت دیگری برای این بیماری در نظر نگرفت، زیرا حدود یک سوم افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، دچار لرزش می‌شوند.

سلامت نیوز: همۀ ما بیماری پارکینسون را با لرزش هایش می‌شناسیم. با این حال، تشخیص این بیماری مشکل تر از آنی است که به نظر می‌رسد.

 اشتباه نکنید، هر لرزشی علامت بیماری پارکینسون نیست. از سوی دیگر، نمی‌توان فقط روی این نشانه حساب کرد و علامت دیگری برای این بیماری در نظر نگرفت، زیرا حدود یک سوم افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، دچار لرزش می‌شوند.

بیماری پارکینسون چگونه تشخیص داده می‌شود؟
همۀ ما بیماری پارکینسون را با لرزش هایش می‌شناسیم. با این حال، تشخیص این بیماری مشکل تر از آنی است که به نظر می‌رسد.

1) لرزش ها: یکی از علائم بالقوۀ بیماری پارکینسون
در بین حدود دو سوم مبتلایان به بیماری پارکینسون، لرزشی دیده نمی‌شود.
به طور خاص، این لرزش هنگام استراحت بروز پیدا می‌کند و زمان انجام حرکت کم شده یا متوقف می‌شود. اغلب بازوها بیشتر دچار لرزش می‌شوند.
به خاطر داشته باشید که استرس، لرزش ها را شدیدتر می‌کند.

2) دو نشانۀ دیگر، خاص بیماری پارکینسون:
خشکی عضلانی: بازهم هنگام خواب و استراحت، عضلات بدون توقف منقبض می‌شوند، و باعث ایجاد درد و سختی می‌شوند.
آکینزی: این واژه توصیف کنندۀ حرکات آهسته ای است که حالت طبیعی خود را از دست داده اند. همچنین حرکات عادی روزانه نیازمند نیروی جلوبرنده ای خواهند بود، که این نیاز به نیرو، باعث کند شدن حرکات و کاهش اختیار خواهد شد.

دیگر علائم بیماری پارکینسون:
مشکلات گوارشی (یبوست، ترشح بیش از حد بزاق و...)
مشکلات ادراری (بی اختیاری ادراری، تمایل به تکرر ادرار و...)
مشکلات جنسی (مشکلات نعوظ و...)
مشکلات خواب (بی خوابی، چرت های روزانه و...)
میکروگرافی
مشکلات قلبی عروقی
مشکلات حس بویایی
علائم افسردگی و اضطراب
مشکلات شناختی (برای مثال، کندی و مشکل برای استدلال کردن)
  
تشخیص بیماری پارکینسون اغلب مشکل است
ممکن است مجموعۀ علائمی که بیماری پارکینسون را آشکار می‌کند، کمی پیچیده شوند. برخی از این علائم ممکن است گاهی اوقات ظاهر شوند و سپس از بین بروند تا در زمانی دیگر مجدداً خود را نشان دهند.
ضمناً به خاطر داشته باشید که علائم ذکر شده، خاص بیماری پارکینسون نیستند و ممکن است در موارد بیماری های دیگر نیز بروز پیدا کنند. برای مثال، افسردگی علامتی است که می‌تواند فرد مبتلا به پارکینسون را به جای متخصص اعصاب به مطب روانپزشک هدایت کند.

پزشکان برای تشخیص بیماری پارکینسون، علائم دیگر را نیز در نظر می‌گیرند.
علی رغم تمام این ها، تشخیص این بیماری خیلی دیر صورت می‌گیرد، و این تشخیص هنگامی است که بیمار علامت ویژه ای را نشان می‌دهد، اما این علامت همیشه ثابت نیست. در واقع، تأخیر در تشخیص باعث می‌شود که علائم قابل مشاهده شوند و این زمانی است که بسیاری از نورون ها آسیب دیده اند...
تست کف زدن برای افراد مشکوک به پارکینسون
در مواردی که تردید وجود دارد، پزشکان تست بسیار ساده ای در اختیار دارند که از آن بهره می‌برند و آن تست کف زدن است.
کافی است تا از فرد بخواهند دست هایش را سه بار پشت سر هم به هم بزند. اگر او نتواند پس از سه بار این عمل را متوقف کند، تردیدها به سمت بیماری پارکینسون می‌رود.

منبع: سیمرغ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha