جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 50707

پنیر باید بوی خوش مخصوص به خود داشته و فاقد بوی ملایم خارجی مثل علوفه، میوه، پختگی، تخمیرشدگی، ترشیدگی،کپک‌زدگی یا صابونی شدید باشد.

سلامت نیوز: پنیر باید بوی خوش مخصوص به خود داشته و فاقد بوی ملایم خارجی مثل علوفه، میوه، پختگی، تخمیرشدگی، ترشیدگی،کپک‌زدگی یا صابونی شدید باشد.

 امروزه از فرایندهای جداسازی غشایی در تولید پنیر و انواع لبنیات به خوبی استفاده می‌‌شود. هدف از بکاربردن این تکنولوژی‌ها انجام عملیات روی آب پنیر به منظور تغلیظ پروتئین‌ها‌‌ و لاکتوز و تهیه آب پنیر جهت کاربردهای غذایی و دارویی، جداسازی ‌ها‌‌گ‌ها‌‌ی باکتریایی و میکروارگانیزم‌ها‌‌ی مزاحم موجود در شیر جهت پنیرسازی و تولید پنیرهای سفت و نیمه سفت می‌‌باشد.
از خرید و مصرف پنیرهای محلی و فاقد پروانه ساخت از وزارت بهداشت خودداری نمایید. مصرف این نوع پنیرها خطر مسمومیت غذایی یا انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را به همراه دارد. از خرید پنیر از مراکز غیر مجاز یا مراکزی که آن را خارج از یخچال و در برابر نور آفتاب نگهداری و عرضه می‌‌کنند خودداری نمایید.

نگهداری بعضی از انواع پنیر در دمای بالاتر از 8 درجه سانتیگراد سبب فساد آنزیمی ‌‌و شیمیایی آن می‌‌شود و شرایط را برای رشد میکروب‌ها و فساد میکروبی آن فراهم می‌‌کند. از خرید پنیرهایی که بسته‌بندی آنها آسیب دیده است خودداری نمایید.

به تاریخ تولید و انقضاء محصول توجه نمایید. بررسی برچسب روی بسته‌بندی و مطالعه جدول ارزش تغذیه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد. با اطلاع از میزان چربی، نمک و پروتئین پنیر از مناسب بودن مصرف آن با شرایط و رژیم غذایی خود مطمئن می‌‌شوید. ممکن است در مورد بعضی انواع پنیر مثل پنیرهای کم نمک که در تهیه آنها بجای کلرید سدیم از کلرید پتاسیم استفاده شده برای مبتلایان به بعضی از بیماری‌ها هشدارهایی روی برچسب بسته‌بندی درج شده باشد، بنابراین هنگام خرید به این هشدارها توجه کنید.

پنیر نرم ماندگاری کمتری از پنیرهای سفت دارد. برای افزایش ماندگاری و حفظ کیفیت پنیر آن را در آب پنیر، دوغ یا ماست رقیق شده نگهداری نمایید. اگر پنیر کپک زد یا طعم و عطر غیرعادی دارد از مصرف آن خودداری کنید. برای جلوگیری از کپک زدن پنیر، آن‌ را درون ظرف دربسته قرار داده و درون آن چند حبه قند قرار دهید. توصیه می‌‌شود پنیر را همراه گردو، سبزی و گوجه فرنگی یا انگور مصرف نمایید.

منبع: دنیای تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha