سلامت نیوز: متخصص قلب و عروق گفت : در یك پنجم بیماران مبتلا به بیماری عروق كرونر و در یك سوم بیماران نارسایی قلبی افسردگی وجود دارد .

دكتر مهرداد فخرالدینی در گفت و گو با ایرنا افزود : مطالعات نشان داده است كه استرس های روحی ، روانی ،شغلی ، خانوادگی و اجتماعی ریسك حوادث عروقی را معادل ریسك فاكتورهای ماژور قلبی افزایش می دهد .

وی با اشاره به وجود زمینه های ژنتیكی در بیماری های قلبی اظهار داشت:استرس های حاد و شدید در مواجهه با بلایای طبیعی شانس بروز حمله حاد قلبی را افزایش می دهند.

فخرالدینی با بیان اینكه مسایل شغلی ، اقتصادی ، عصبانیت در حوادث قلبی نقش دارند اظهار داشت : استرس با افزایش فعالیت سمپاتیك و افزایش سطح هورمون های استرس می تواند آغازگر یك حمله قلبی یا آریتمی و حتی مرگ ناگهانی شود .

متخصص قلب و عروق اضافه كرد:استرس باعث اختلال در عملكرد عروق و پلاكت ها و افزایش احتمال آریتمی قلبی و افزایش سطح فاكتورهای التهابی و انعقادی می شود.

وی گفت :شایعترین اختلال روحی و روانی پس از حمله قلبی و یا آگاهی از وجود بیماری قلبی ،افسردگی ، اضطراب و ترس در بیماران است كه خود عوارض بیماری قلبی را افزایش می دهد.

فخرالدینی اضافه كرد : اقدامات درمانی و مشاوره روانشناسی و روانپزشكی در این بیماران می توان كمك بزرگی در كنترل بیماری آنان داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha