سلامت نیوز: دبیر علمی کنگره نارسایی‌های مزمن کلیه با بیان اینکه حدود 6 میلیون نفر در کشور به نارسایی‌های مزمن کلیوی دچار هستند، گفت: ریز فاکتورهایی نظیر دیابت، فشار خون بالا، مصرف سیگار و دخانیات و چاقی نارسایی‌های مزمن کلیوی را تشدید می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر منصور گتمیری در یك نشست خبری، بیماری مزمن کلیوی را از جمله بیماری‌های بسیار شایع در جامعه دانست و افزود: امسال این کنگره با نام نارسایی مزمن کلیه به دلیل شایع بودن آن در جامعه و در سه روز متوالی از 31 خرداد تا 2 تیر سال جاری در بیمارستان امام برگزار خواهد شد.

وی در ادامه از رشد امید به زندگی تا 73 سال برای مردان و 76 سال برای زنان در جامعه ما خبر داد و تصریح کرد: به دلیل بهبود وضعیت بهداشت و ارتقای شاخص‌های سلامتی جوامع نظیر افزایش امید به زندگی، هرم سنی افراد به سمت پیری حرکت می‌کند و هر چه سن افراد بیشتر می‌شود امکان ابتلا به نارسایی‌های مزمن کلیوی بیشتر می شود.

دکتر گتمیری همچنین با تاکید بر اینکه 15 درصد افراد بالغ در جوامع غربی نارسایی های مزمن کلیوی دارند، اظهار کرد: در کشور ما نیز اگر 10 درصد افراد این نارسایی را داشته باشند بالغ بر 6 میلیون نفر در کل جامعه نارسایی مزمن کلیوی دارند که 90 درصد آن پنهان است و افراد از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

دبیر علمی این کنگره با بیان اینکه بالغ بر 53 سخنران مباحث مرتبط به نارسایی های کلیوی را در این کنگره بررسی خواهند کرد، گفت: به دلیل اینکه این بیماری تقریبا تمامی ارگان‌های بدن نظیر قلب، دستگاه گوارش، چشم، بافت استخوانی، اسكلتی و عضلانی کم خونی و پوست را درگیر می‌کند در این کنگره سعی شده تمامی تخصص‌ها مرتبط سخنرانی‌هایی در خصوص تشخیص، درمان، پیشگیری و هم درمان نارسایی‌های کلیه سخنرانی کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کنگره نارسایی‌های مزمن کلیه دارای 13 امتیاز باز آموزی برای تمامی گروه‌های پزشکی و رشته‌های وابسته به آن است، افزود: مرکز تحقیقات نفرولوژی مطابق سال‌های گذشته علاوه بر تهیه خلاصه‌ای از مقالات و سخنرانی‌ها، تمامی سخنرانی‌های کنگره را در قالب دو جلد کتاب با عناوین نارسایی‌های مزمن کلیه و تازه‌های آن برای علاقمندان منتشر کرده است.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه 17 هزار نفر در ایران تحت درمان دیالیز خونی و دو هزار نفر تحت دیالیز صفاقی قرار دارند، یادآور شد: در کشورمان حدود 15 هزار نفر پیوند كلیه انجام داده‌اند. حدود 10 تا 15 برابر این آمار در مراحل یكم تا چهارم بیماری مزمن كلیه قرار دارند و تعداد آنها بسیار بیشتر از بیمارانی است كه به مرحله پنجم این بیماری دچار شده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته شش میلیون نفر دچار مراحل خفیف‌تر این بیماری شده‌اند. این افراد بیشتر از بیماران معمولی بستری می‌شوند و طول مدت زمان بستری آنها و میزان داروی مصرفیشان بیشتر است.

دکتر گتیمری همچنین با تاکید بر اینکه بسیاری از بیماران کلیوی در مراحل اولیه این بیماری شناسایی نشده‌اند، گفت: متاسفانه در استفاده از روش‌های عكسبرداری و رادیولوژی، بیماری كلیه كمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و برخی مواد تزریقی در این داروها بیماران را در معرض خطر بیشتر قرار می‌دهند. به عنوان نمونه استفاده از ماده رنگی برای انجام آزمایش MRI برای مبتلایان به نارسایی پیشرفته كلیه، خطر جانی به همراه دارد.

دبیر علمی این کنگره با بیان اینکه مشکل دارویی چندانی برای بیماران کلیوی در کشور وجود ندارد، افزود: البته با توجه به کم بودن تولیدات داخلی برخی داروهای این بیماران، گاهی كمبود دارو برای بیماران پیوندی به وجود می‌آید.

دکتر گتمیری در پایان با تاکید بر اینکه سالانه حدود 2200 پیوند کلیه در کشور صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: به علت رواج پیوند كلیه از دهنده زنده غیرفامیل، انجام این عمل در ایران سریع‌تر صورت می‌گیرد. در كشورمان سالانه 2 هزار تا 2200 پیوند كلیه انجام می‌شود كه حدود 1600 مورد از دهنده زنده غیرفامیل و حدود 500 مورد پیوند از جسد صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha