سلامت نیوز: دبیرانجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران با اشاره به اینکه PRP درمانی، خط نخست درمان بیماری‌ تاندونی و آرتروزی نیست، گفت: سالمندان بیش از 75 سال، دیابتی‌ها و بیماران دچار کم خونی، افراد مناسبی برای درمان با PRP نیستند.

سید احمد رئیس السادات در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که آیا PRP میت‌واند غضروف مفصلی را بازسازی می‌کند یا پیشرفت آرتروز را به تأخیر می‌اندازد، اظهارداشت: طول مدت اثرات دراز مدت درمان با پلاسمای غنی از پلاکت و همچنین عملکرد بهترین و مناسب ترین غلظت پلاکتی موثر و فاصله زمانی بین تزریقات و تعداد تکرار مناسب این درمان در طول سال نیاز به تحقیقات بیشتر و گذر زمان دارد.

وی افزود: در این میان ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد، در گام نخست PRP درمانی، معمولأ خط نخست درمان بیماری‌های تاندونی و آرتروزی نیست ضمن اینکه سایر درمان‌های فیزیکی و توانبخشی از جمله ورزش درمانی صحیح و اصلاح الگوی مناسب زندگی باید در ادامه درمان با PRP ادامه یابد.

وی افزود: در حال حاضر این روش به عنوان یک درمان غیر قطعی که اثرات آن لااقل تا بیش از 6 ماه موثر است شناخته می‌شود و اگرچه مطالعات اولیه نشانگر برتری نسبی این روش بر درمان‌های موسوم به آمپول‌های ژله‌ای است و عوارض استروئیدهای تزریقی را ندارد ولی باید در موارد استفاده از آن به عوامل دیگری از جمله هزینه اثر بخشی آن نیز توجه شود.

رئیس السادات ادامه داد: نکته مهم دیگر اینکه پلاسمای غنی از پلاکت جایگزین درمان‌های جراحی ارتوپدی از جمله تعویض مفصل در مبتلایان به آرتروز شدید نیست.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: سالمندان با سن بیش از 75 سال، مبتلایان به دیابت، بیماران دارای بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و سرطان، بیماران دچار کم خونی شدید یا اختلالات انعقادی و پلاکتی و بیمارانی که به دلیل سایر امراض مجبور به استفاده از داروهای ضد انعقاد هستند افراد مناسبی برای درمان با PRP نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha