سلامت نیوز: یك فوق تخصص مغزو اعصاب با بیان این كه تخمین زده می‌شود شمار مبتلایان به سكته‌های مغزی در كشور به حدود 200 هزار نفر در سال برسد، اظهار كرد: حدود 60 درصد از مبتلایان به سكته های مغزی در صورت اتخاذ راهكار درمانی مناسب، زنده می‌مانند و می‌توانند با وجود آسیب‌های جزئی مستقل به زندگی عادی بازگردند.

دكتر عسكر قربانی در گفت وگو با ایسنا، درباره شیوع سكته‌های مغزی در كشور عنوان كرد: آمار سكته‌های مغزی در ایران بر اساس توزیع جمعیت با كشورهای اروپایی برابر است كه یك علت آن نیز به مسائل ژنتیكی بازمی‌گردد. به عنوان مثال در كشورهایی نظیر چین و ژاپن آمار سكته‌های قلبی بیشتر است.

وی ادامه داد: حدس می‌زنیم با توجه به جمعیت آمریكا كه چهار برابر جمعیت ایران است و سالانه شاهد 800 هزار مورد سكته مغزی است، در ایران حدودا 200 هزار مبتلا به سكته مغزی در سال داشته باشیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نتایج حاصل از یک مطالعه تحقیقاتی در یکی از بیمارستان‌های بزرگ تهران، عنوان کرد: به طور معمول حدود 10 تا 15 درصد افرادی که به عارضه سکته مغزی دچار می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند و حدود 30 درصد از کار افتاده و فلج می‌شوند.

این فوق تخصص مغزو اعصاب افزود: برای 60 درصد باقی مانده نیز در صورت اتخاذ راهكارهای درمانی مناسب از سر گرفتن زندگی عادی امكان پذیر است و این بیماران می‌توانند با وجود آسیب‌های جزئی زندگی مستقلی داشته باشند.

قربانی درباره روش‌های جدید درمان تومورهای مغزی توضیح داد: در گرفتاری‌های پرعروق مغزی برای این‌ كه خارج كردن تومور برای جراح آسانتر شده و خونریزی در حین عمل كمتر شود، ماده‌ای به رگ‌ها تزریق می‌كنند كه آن را مسدود كند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه كرد: مزیت نخست انجام این طرح این است كه خونریزی كمتر خواهد شد و دوم آن كه گاهی تومورها در مكانی قرار گرفته‌اند كه دچار خونریزی می‌شوند مانند تومور كف جمجمه كه استفاده از این راهكار در این خصوص موثر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha