مقایسه ویزیت دریافتی پزشكان كشورهای مجاور با ایران، ما را به این باور می‌رساند كه هزینه معالجه و درمان در آنجا بسیار بالا و هزینه‌بر است اما حمایت‌های دولت از بیماران تا حدود چشمگیری باعث كاهش این فشار می‌شود؛ اقدامی كه متاسفانه در كشور ما كمتر دیده می‌شود.

سلامت نیوز: مقایسه ویزیت دریافتی پزشكان كشورهای مجاور با ایران، ما را به این باور می‌رساند كه هزینه معالجه و درمان در آنجا بسیار بالا و هزینه‌بر است اما حمایت‌های دولت از بیماران تا حدود چشمگیری باعث كاهش این فشار می‌شود؛ اقدامی كه متاسفانه در كشور ما كمتر دیده می‌شود. مشكلی كه در حال حاضر در كشور ما وجود دارد نبود قیمت واقعی تعرفه است...

سازمان نظام پزشكی به عنوان بزرگ‌ترین تشكل جامعه پزشكی در چند سال گذشته حق تعیین تعرفه درمان را داشت كه این از سال قبل از آنها گرفته شده و شورای عالی بیمه سلامت و درمان عهده‌دار این وظیفه است. هرچند تاكنون این شورا تشكیل نشده و به جای آن هیات دولت و وزارتخانه تصمیم می‌گیرند. متاسفانه نبود مدیریت جامع و یكپارچه باعث شده است هنگام تعرفه‌گذاری مشكلات فراوانی به‌وجود بیاید.

سازمان نظام پزشكی پزشكی، وزارت رفاه و تامین اجتماعی و وزارت بهداشت و درمان هریك جداگانه ساز خود را می‌زنند و معتقدند روش تعیین تعرفه و رقم پیشنهادی از سوی آنان نسبت به دیگران منطقی‌تر است در حالی كه این بازار آشفته علاوه بر آنكه منجر به افزایش هزینه درمان می‌شود، باعث شیوع پدیده زشت زیرمیزی میان پزشكان و جامعه پزشكی خواهد شد اقدامی كه دودش تنها به چشمان بیماران و خانواده‌ آنها می‌رود و به مشكلات آنها اضافه می‌شود. نكته دیگری كه باید به آن توجه كرد، اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها و اختصاص مبلغی از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها به نظام سلامت است.

حمایت‌های مالی دولت از پزشكان باعث می‌شود احساس امنیت و علاقه به شغل در جامعه پزشكی بالا برود و به نسبت آن مشكلاتی مانند نبود تعرفه مشخص درمان، زیرمیزی و دغدغه‌های اینچنینی برطرف شود، اما به‌طور كلی زمانی تعرفه درمان در كشور واقعی و اجرای آن در كشور مشهود می‌شود كه مدیریت به صورت یكپارچه عمل كند و هر كدام از متولیان و مراكز درمانی قوانین را خودسرانه در كشور مطرح و اجرا نكنند.

منبع: هفته نامه سپید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha