سلامت نیوز: رییس سازمان انتقال خون ایران با بیان اینكه امروز تست‌های غربالگری در ایران بر روی صد در صد نمونه‌های خونی انجام می‌شود، عنوان كرد: این در حالی است كه در برخی از كشورها این تست‌ها هنوز به صورت تجمعی یا به شكل درصدی از خون‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر غلامرضا توگه در جشن بزرگ روز جهانی اهدا كنندگان خون كه شب گذشته در سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی برگزار شد با بیان اینكه این روز به نام انسان‌های نیك سرشت و ایثارگر در سراسر جهان یعنی اهدا كنندگان خون اختصاص یافته است، گفت: اهدا كنندگان دست یاری و مهربانی خود را برای كمك به سوی بیماران و نیازمندان به خون گشوده‌اند.

وی ادامه داد: به بركت وجود این سرمایه‌های گرانقدر انسانی از شش سال پیش ایران جز كشورهایی قرار گرفت كه اهدای خون در آنها به صورت صددرصد داوطلبانه و بدون چشمداشت صورت می‌گیرد.

رییس سازمان انتقال خون با بیان اینكه به جز انگیزه‌های خیرخواهانه مشترك بشری در سراسر دنیا برای اهدای خون خوشبختانه در كشورما انگیزه‌های دیگری هم وجود دارد كه مختص جامعه اسلامی ایران است اظهار كرد: اعتقادات دینی مردم و برخورداری از یك فرهنگ مترقی مذهبی كه نذر و ایثار از مولفه‌های مهم آن است از جمله همین انگیزه‌های والا برای اهدای خون هستند.

وی در ادامه با بیان اینكه در كشورمان بسیاری از افراد در مناسبت‌های دینی در طول سال خون خود را اهدا می‌كنند، گفت: البته نباید فراموش كرد كه حماسه هشت سال دفاع مقدس بارزترین نقطه عطف در تاریخ انتقال خون ایران است كه اهدای خون داوطلبانه با انگیزه‌های والای انسانی را در میان مردم نهادینه كرد و به جرأت باید گفت كه انتقال خون از آن زمان به لحاظ برخورداری از پشتوانه‌های عظیم مردمی بیمه شد واین دستاورد ماندگار در طول سال‌ها همچنان با خیر و بركت به رشد خود ادامه می‌دهد.

خدماتی سازمان انتقال خون با استانداردهای بین‌المللی كاملا مطابقت دارد

توگه همچنین با بیان اینكه جایگاه انتقال خون ایران در نظام سلامت كشور بسیار افتخار آمیز است، اظهار كرد: خدماتی كه این سازمان ارائه می‌كند با استانداردهای بین المللی انتقال خون كاملا مطابقت دارد. گواه این سخن شاخص‌های برتر ایران در بین كشورهای منطقه و دریافت گواهینامه‌های معتبر بین المللی است.

وی اضافه كرد: به عنوان مثال تست‌های غربالگری در ایران بر روی صد درصد نمونه‌های خون انجام می‌شود در حالی كه در برخی از كشورها این تست‌ها هنوز به صورت تجمعی یا به شكل درصدی از خون‌ها صورت می‌پذیرد.

آمار اهدای خون در كشور

هم اكنون آمار اهدای خون در كشور 26 در هزار و اهدای مستمر خون 49 درصد است كه از نظر استانداردهای جهانی انتقال خون وضعیت رضایت بخشی را نشان می‌دهد.

به گفته رییس سازمان انتقال خون پیشرفت روز افزون كشور در علوم پزشكی و توانمندی حرفه‌ای موجب توجه بیشتر به خون و فرآورده‌های مشتق از آن شده است و سازمان انتقال خون ایران به منظور پاسخگویی به این نیاز با گسترش پایگاه‌های خون در سراسر كشور استفاده از فناوری‌های جدید و با بهره‌گیری مناسب از توان پرسنل خود گام‌های بلندی برداشته ودر مسیر رسالت اصلی‌اش كه همان عرضه خون سالم و كافی است از هیچ كوششی دریغ نكرده است.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از پیشرفت‌های سازمان انتقال خون ایران پرداخت و گفت این سازمان به ویژه در پنج سال اخیر در چهار بخش فنی و كنترل كیفی آموزشی و پژوهشی فعالیت‌های بین المللی و پروژه‌های ملی استانی به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافته است.

وی افزود: اخذ گواهینامه 9001 ـ 2008 برای ستاد مركزی و عنوان مركز نظارت و كنترل بر كلیه فرآیندهای تولید خون و فرآورده‌های آن و سلامت خون در سراسر كشور، اخذ گواهی نامه 9001 ـ 2008 برای 90 پایگاه انتقال خون استان‌ها و پایگاه‌ اغماری و توسعه فناوری‌های نوین انتقال خون در مركز و پایگاه های استانی، نظات بر ارسال پلاسما به خارج از كشور برای تهیه فرآورده‌های دارویی مشتق از پلاسما، تامین بیش از 90 درصدی كیسه‌های فیلتردار، تامین تكنولوژی ودستگاه‌های مرتبط با تهیه خون اشعه دیده در كل كشور، پایش 50 درصدی بیمارستان‌های كل كشور در مورد سطح آگاهی برای مصرف خون اشعه دیده، تولید پلاسمای اختصاصی ضد هاری در كشور و استقرار نظام مراقبت از خون به منظور مصرف بهینه خون و فرآورده‌ها در مراكز درمانی كشور از مهرماه سال 1388 از جمله توفیقات به دست آمده سازمان انتقال خون در بخش فنی و كنترل كیفی هستند.

توگه با بیان اینكه تاسیس موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون در سال 87 برای پرورش نیروهای علمی مورد نیاز كشور در زمینه انتقال خون در بخش آموزشی و پژوهشی صورت پذیرفت اظهار كرد: كسب رتبه سوم مركز تحقیقات سازمان انتقال خون در بین مراكز تحقیقاتی علوم پزشكی كشور كه فاقد ردیف مستقل بودجه هستند و همچنین برگزاری دو كنگره بین المللی طب انتقال خون در سال 86 و 90 از جمله دیگر توفیقات سازمان انتقال خون در بخش آموزشی و پژوهشی هستند.

وی در ادامه به بخشی از پیشرفت‌های حاصل شده در بخش بین المللی اشاره و عنوان كرد: برگزاری اجلاس مدیران انتقال خون كشورهای عضو سازمان همكاری‌های اقتصادی (اكو) در تیرماه سال 1387 میزبانی كارگاه آموزشی منطقه‌ای رویه‌های مطلوب تولید خون و پلاسما در آبان ماه سال 1387 ، برگزاری كارگاه آموزشی جذب اهدا كننده خون و سیستم كیفیت برای كارشناسان كشورهای عضو اكو در اردیبهشت ماه سال 1389، كمك به كشورهای نیازمند برای سامان دهی سیستم انتقال خون مانند افغانستان و عراق و همچنین بازدید مقامات بهداشتی و درمانی كشورهای فرانسه، تونس، عراق، كنگو و الجزایر از سازمان انتقال خون و امضای تفاهم نامه همكاری در زمینه انتقال خون از جمله فعالیت‌های سازمان در بخش بین المللی طی پنج سال اخیر بوده‌اند.

رئیس سازمان انتقال خون در ادامه با بیان اینكه از سال 1387 تا به امروز 9 پروژه عمرانی از جمله احداث مراكز ثابت خونگیری، مركز تهیه و فرآوری و پخش و ساختمان جدید پایگاه انتقال خون در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خوزستان، سمنان، قم، كرمان، مركزی و همدان به بهره‌برداری رسیده است عنوان كرد: 11 پروژه استانی دیگر به تصویب رسیده و در حال حاضر 18 طرح عمرانی در سراسر كشور در دست اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha