شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۹

طلاق در لغت به معنی رهایی، ترک‌کردن و آزاد کردن است. در واقع وقتی مردی همسرش را طلاق می‌دهد او را ترک کرده و رها می‌سازد. طلاق در معنای حقوقی عبارت است از انحلال عقد نکاح دائم با رعایت تشریفات ویژه.

سلامت نیوز : طلاق در لغت به معنی رهایی، ترک‌کردن و آزاد کردن است. در واقع وقتی مردی همسرش را طلاق می‌دهد او را ترک کرده و رها می‌سازد. طلاق در معنای حقوقی عبارت است از انحلال عقد نکاح دائم با رعایت تشریفات ویژه. در زبان فارسی برای طلاق از لغات هشتن و گسیل کردن نیز استفاده شده و در گذشته طلاق‌نامه را (هشته‌نامه) یا (حجت طلاق) نیز گفته‌اند که امروزه دیگر این عبارات متداول نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛هرچند طلاق از نظر شرع مباح است ولی خداوند کسی را که موجب جدایی بین زن و شوهر شود، دشمن می‌شمارد و پیامبر اسلام (ص) آن را بدترین مباح می‌داند. خداوند در قرآن مجید و در سوره نساء می‌فرماید: اگر از جدایی میان آن دو بیم دارید پس داوری از خانواده شوهر و داوری از خانواده زن تعیین کنید، اگر خواهان صلح و آشتی‌اند خداوند میان آن دو سازگاری خواهد داد، خداوند دانا و آگاه است. از امام صادق(ع) نیز روایت شده که خداوند عزوجل خانه‌ای را که در آن عروسی باشد دوست دارد و خانه‌ای را که در آن طلاق باشد دشمن می‌دارد و هیچ چیز نزد خدای عزوجل از طلاق مبغوض‌تر نیست. همان‌طور كه اشاره شد خداوند احکام مختلفی را پیرامون طلاق در قرآن کریم بیان و در این آیات تأكید به صلح و سازش و داوری نموده و در نهایت می‌فرماید: چنانچه قصد جدایی از همسرانتان را دارید به شایستگی از آنان جدا شوید نه با جنجال و کینه‌توزی و دشمنی. بنابراین طلاق امر مهمی است و نباید هر گاه مرد اراده کرد بتواند صیغه طلاق را جاری کند. به همین خاطر قانونگذار تشریفات خاصی را برای آن قرار داده است از جمله جاری شدن طلاق به صیغه طلاق و با حضور و شهادت دو مرد عادل و مراجعه به دادگاه خانواده (حتی در صورت توافق) صورت می‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha