زنان همواره نقش چشمگیری در اداره خانواده به عهده دارند و به عنوان محور اصلی سلامت خانواده فعال هستند.

سلامت نیوز : زنان همواره نقش چشمگیری در اداره خانواده به عهده دارند و به عنوان محور اصلی سلامت خانواده فعال هستند. آنان چه در منزل و چه خارج از منزل سعی می کنند  که نقش خود به عنوان نظم دهنده به امور منزل و برآورده  کردن نیازهای اعضای خانواده را به خوبی ایفا کنند. آنچه مغفول می ماند سلامت خود آنان است که فقط با از دست رفتن آن به چشم می آید. توجه ویژه به موضوع سلامت زنان یکی از اصلی ترین دلایل برگزاری همایش بین المللی سلامت زنان بود که هفته گذشته در شیراز برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ در این همایش تلاش شده است به سلامت زنان در حوزه هایی که کمتر به آن توجه شده است مانند ارتقای سلامت زنان، سلامت باروری، سلامت روان زنان، تغذیه در دوران آسیب پذیر، سالمندی و بیماری های واگیر و غیرواگیر پرداخته شود. باقری لنکرانی وزیر سابق بهداشت با تاکید بر لزوم مشارکت بیشتر زنان در بحث های ارتقای سلامت و پیش گیری تصریح می کند: متاسفانه مشکل این جاست که بسیاری از زنان از روش های زندگی سالم و نحوه برخورد با مخاطرات آگاهی کافی ندارند و اطلاعات آن ها درباره پدیده ای مانند اضافه وزن و چاقی کم است. مهم ترین راه کنترل این پدیده، افزایش آگاهی زنان درباره روش های حفاظت از سلامتشان است، بی گمان افزایش آگاهی زنان با توجه به محوریت آن ها در خانواده به ارتقای سطح سلامت خانواده می انجامد.

سرطان در زنان

همچنین طبق تحقیقات، آمار سرطان میان زنان ایرانی افزایش یافته است و سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زنان بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است. دکترمحمد ایمانیه، قائم مقام وزیر بهداشت با بیان این نکته به خبرگزاری مهر می گوید: نتایج بررسی ها نشان می دهد که دود ناشی از آشپزی در خانه های محصور یکی از علل شایع ابتلا به سرطان است و متاسفانه هم اکنون عفونت های ریه و سرطان ریه در حال شایع شدن در زنان است. این در حالی است که زنان قشر تاثیرگذار در سلامت خانواده هستند و نباید از اهمیت سلامت زنان غافل شد.

شیوع اختلالات روانی

همچنین درباره شیوع اختلالات روانی باید گفت که میزان شیوع بیماری های شدید روانی در کشور مطابق کشورهای دیگر است و این میزان کمتر از ۵ درصد می باشد.دکترباقری لنکرانی درباره اختلالات روانی خفیف تر می گوید: اضطراب، افسردگی ملایم و تغییرات خلقی شایع تر است و در این موارد مداخلات پزشکی و طبی نیست بلکه از طریق مشاوره، راهنمایی و افزایش مهارت های زندگی باید به بیمار کمک کرد.نکته این جاست که بسنده کردن به آمار و دانستن میزان شیوع اختلالات روانی به تنهایی کافی نیست؛ باید تلاش کنیم مهارت های زندگی را در زنان افزایش دهیم تا قدرت رویارویی با مشکلات را داشته باشند. دکترلنکرانی تصریح می کند: نباید به دنبال متولی بهبود مهارت زندگی زنان بگردیم بلکه باید تلاش کنیم این مقوله اجتماعی، اقتصادی و سلامت را از زاویه های متعدد نگاه کنیم و نهادها و سازمان های مختلف هر یک بخشی از آن را به عهده بگیرند. با این تفسیرها به نظر می رسد برای هماهنگی و ورود موثر سازمان های مداخله گر در امر سلامت روان زنان به مداخله شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز داشته باشیم. رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت کشور در تبیین علل جدی شدن این موضوع در کشور می گوید: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که از طرفی ساخت های سنتی و بومی داریم که در آن هنوز خانواده گسترده وجود دارد. اما با وجود گسست شیوه زندگی سنتی، تغییر شیوه زندگی، کوچک شدن و سلولی شدن خانواده های جدید که دیگر تحت حمایت خانواده بزرگ نیستند، افراد از جمله زنان آسیب پذیرتر شده اند.

دیابت در زنان

جدیدترین آمارها می گوید که امروزه دیابت نه تنها در کشور ما بلکه در تمام جهان رو به افزایش است و با توجه به افزایش آمار چاقی و اضافه وزن در زنان می توان پیش بینی کرد که دیابت در زنان افزایش بیشتری هم پیدا کند. دکتراسدا... رجب، رئیس انجمن دیابت ایران با بیان این مطلب به خراسان می گوید: سن ابتلا به دیابت در ایران حدود ۱۰ تا ۱۵ سال کاهش یافته است. سن شیوع دیابت در کشور ما ۴۵ تا ۵۵ سالگی است در حالی که در کشورهای اروپایی بالای ۶۵ سالگی است. طبق آمارها حدود ۹ درصد جمعیت کشور ما مبتلا به دیابت هستند البته در برخی شهرها مانند یزد ۱۶ درصد به دیابت مبتلا هستند و در بوشهر ۱۴ درصد و در تهران ۱۲ درصد درگیر این بیماری هستند. همین آمارها نشان می دهد، در کشور ما ۶ میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و با توجه به تغییر شیوه زندگی به ویژه در زنان، پیش بینی می شود این آمار افزایش بیشتری پیدا کند. یکی از مهم ترین علل افزایش دیابت در زنان، کاهش فعالیت جسمی و تغییر رژیم غذایی است. زنان خانه دار ایرانی در گذشته بیشتر فعالیت جسمی داشتند و کالری می سوزاندند اما هم اکنون بیشتر کارها با فشار یک دکمه انجام می شود و آمار نگران کننده اضافه وزن و چاقی در زنان، زنگ خطر را در زمینه ابتلای زنان نه فقط به دیابت بلکه فشارخون و عوارض قلبی به صدا در آورده است.

آموزش، گام اول

این نکته بدیهی که چاقی یا اضافه وزن خطرناک است، از فرط تکرار بی اثر شده است و به نظر می رسد گوش شنوایی برای آن پیدا نمی شود. دکتررجب با اشاره به این مطلب می گوید: در مسائل آموزشی فقط دانستن کافی نیست، بلکه باید افراد را برای تغییر رفتار آموزش داد و این مسئله نیازمند زمان است. وقتی از آموزش صحبت می کنیم، برخی تصور می کنند فقط ویژه بیماران است، در حالی که این آموزش ها باید تمام مردم جامعه رادربرگیرد تا دریابند با بی توجهی نسبت به موضوع اضافه وزن و چاقی، سلامتشان به خطر می افتد. از سوی دیگر این آموزش ها را باید متخصص تغذیه، روان شناس، متخصص  طب ورزشی ارائه دهد، نه هر فردی که اطلاعاتی درباره دیابت دارد. دکتررجب با بیان این که اطلاع  رسانی و آموزش درباره دیابت و شیوع آن اصلی اساسی است که نباید فراموش شود، ادامه می دهد: نباید توقع داشت که بدون هزینه و پشتوانه، آمار دیابت کاهش یابد.

ضرورت جدی گرفتن پیش گیری برای کاهش هزینه سنگین نظام سلامت

مروی-متاسفانه پیش گیری در کشور ما جدی گرفته نمی شود و در زمینه بیماری هایی مانند دیابت یا امراض قلبی این بی توجهی و غفلت هزینه بسیار سنگینی به نظام سلامت وارد می کند. دکتراسدا... رجب، رئیس انجمن دیابت ایران با بیان این مطلب به خراسان می گوید: هم اکنون در بسیاری از کشورها بیمه ها هزینه برگزاری کلاس های آموزش دیابت را می پردازند چون این کار را به لحاظ اقتصادی به صرفه می دانند. در صورتی که در کشور ما بیمه ها فقط هزینه داروها را تقبل می کنند و پزشک فقط نقش درمانگر را ایفا می کند. این در حالی است که دیابت، یک بیماری مادام العمر است و درمان آن منحصر به دارو نیست بلکه مستلزم تغییر شیوه زندگی و اصلاح آن است. حتی در کشور ما از کمبود تخت های بیمارستانی صحبت می  شود، در صورتی که در بسیاری از کشورها فرد دیابتی در بیمارستان بستری نمی شود و به ازای آن درمانگاه های دیابت تاسیس شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha