با توجه به تبصره 14 قانون بودجه سال 86 که مقرر شده است، ضوابطی برای بیمه تامین اجتماعی کارفرمایان همانند بیمه اجباری کارگران تدوین و اجرایی شود، که بر این اساس لایحه پیشنهادی بیمه اجباری کارفرمایان از سوی سازمان تامین اجتماعی به هیات دولت ارائه شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، وزیر رفاه وتامین اجتماعی با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال جاری تلاش شده است محرومیت بیمه اجتماعی کارفرمایان بر طرف شود و آنان از تسهیلاتی مشابه کارگران در زمینه بیمه اجتماعی برخوردار شوند، گفت: به دلیل محدودیتی که بدون هیچ توجیهی در گذشته برای کارفرمایان ایجاد شده بود، در مواردی مشاهده می شد که به عنوان مثال ، کارفرمای یک نانوایی ، اسم خود را به عنوان کارگر یک نانوایی دیگر در لیست بیمه قرار می داد، اما از سال جاری مقررشده است کارفرمایان مشابه کارگران ، تحت پوشش بیمه اجباری سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند.

عبدالرضا مصری تصریح کرد: کارفرمایان از این پس اختیار خواهند داشت که در لیست بیمه کارگران ، نام خود را نیز درج کنند و با پرداخت حق بیمه ای مشابه حق بیمه کارگران از خدمات و حمایت های مشابه آنان از سازمان تامین اجتماعی برخوردار شوند.

بر اساس این گزارش ، قدرت الله قدسی ، مدیر کل در آمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی نیز در خصوص ویژگی های لایحه بیمه اجباری کارفرمایان گفت: بر اساس لایحه بیمه اجباری کارفرمایان ، مقرر شده است کار فرمایان با پرداخت 27 درصد حق بیمه ، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند و از تسهیلات و حمایت های موضوع بیمه اجباری همانند از کار افتادگی ، درمان و بازنشستگی بهره مند شوند.

مدیر کل در آمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه پیشنهاد بیمه اجباری کار فرمایان به هیات دولت ارائه شده است افزود: با تصویب لایحه بیمه اجباری کار فرمایان این گروه از تمامی خدمات و حمایت های مقرر در قانون تامین اجتماعی به جز بیمه بیکاری  برخوردار می شوند.

حسن نوعی اقدم ، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت بیمه کارفرمایان اظهار داشت: ایجاد شرایط تحت پوشش بیمه قرار گرفتن کارفرمایان با ایجاد امیدواری بیشتر در میان کار آفرینان ، زمینه فعال شدن برخی از کارگاه های راکد را فراهم خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هر فرد حقیقی و حقوقی که نسبت به راه اندازی یک واحد تولیدی اقدام می کند، تاکنون تنها موظف به بیمه کردن کارگران خود بود این در حالی است که خود ان نیز باید از این امکان برخوردار شود.

محمد عباسپور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: بیمه اجباری کارفرمایان تاکنون متاسفانه به دلایل مختلف عملیاتی نشده است و هم اکنون نیز با توجه به نظر مثبت سازمان تامین اجتماعی نسبت به اینکه کارفرمایان نیز می توانند همانند کارگران از بیمه مشابه بیمه اجباری تامین اجتماعی برخوردار شوند، شرایط مناسبی برای کارفرمایان و خانواده های آنها فراهم شده است.

وی افزود: مساعدت دولت در تحت پوشش قرار گرفتن کارفرمایان درایجاد رغبت میان این قشر در افزایش سرمایه گذاری تاثیر قابل توجهی دارد.

به گفته این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ، چنانچه لایحه بیمه اجباری کارفرمایان از سوی دولت مطرح شود، این آمادگی در میان نمایندگان مجلس وجود دارد که نسبت به تصویب این قانون و تسهیل روابط کارگر و کارفرما و دولت اقدام کنند.

همچنین موسی الرضا ثروتی ، یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تاکنون کارفرمایان به رغم الزام نسبت به بیمه کردن کارگران ، بر اساس قانون مجاز به بیمه کردن خود مشابه کارگران نبودند و تنها می توانستند از بیمه اختیاری سازمان تامین  اجتماعی برخوردار شوند که با فراهم شدن امکان بیمه شدن این قشر همانند کارگران این گروه نیز در مقابل حوادث و مخاطرات احتمالی بیمه خواهند شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha