جامعه دامپزشکان ایران در بیانه ای بر تلاشی جدی برای مبارزه و مهار بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، جامعه دامپزشکان ایران به مناسبت هفته اطلاع رسانی بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان طی بیانیه‌ای، تذکراتی به شرح ذیل داد:

1- منشا و مبدا اکثر بیماریهای قابل انتقال به انسان ، حیوان است که به طریق مستقیم و غیر مستقیم به انسان منتقل می شود . بنابراین تنها راه کنترل و ریشه کنی این بیمارها در انسان ، کنترل وریشه کنی این بیماریها در منابع دامی است که لازم است نهادهای دامپزشکی کشور، و به خصوص سازمان دامپزشکی که متولی کنترل و ریشه کنی بیماریهای زئونوز در دام است از ابعاد مختلف وظایف ، اختیارات ، نیروی انسانی و اعتبارات ، تقویت و حمایت شود.

1- امروزه جمعیتی  بالغ بر 000/20 نفر متخصص دامپزشکی در عرصه های مختلف دامپزشکی ، تولید و پرورش دام و طیور و آبزیان ، حیوانات خانگی به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مشغولند که رسالت واقعی آنها تشخیص و کنترل بیماری ها خصوصا بیماری های قابل انتقال است. بنابراین لازم است به طرق مختلف ، این مجموعه مورد حمایت قرار گرفته چرا که همکاری و همراه واقعی مسئولان بهداشتی کشورهستند.

2- در کشور ما متاسفانه تاکنون نهاد عمومی و پوششی که بتواند مسئولیت هماهنگی بین نهادهای مرتبط با بهداشت مواد غذایی ، بیماریهای قابل انتقال، دامپزشکی و بهداشت و درمان را داشته به وجود نیامده است. شورای هماهنگی بیماری های قابل انتقال از زمان تصویب  تاکنون شاید بیش از دو نوبت تشکیل نشده است. از سوی دیگر تشکلات VPH ( دامپزشکی بهداشت عمومی ) در کشور راه اندازی نشده است ، لذا ضرورت تجدید نظر در ساختار نهادهای متولی تامین بهداشت مواد غذایی، و بیماری های قابل انتقال احساس می شود .

4- نهادهای مختلف بهداشتی در کشور از جمله شورای عالی سلامت ، شورای عالی تغذیه و بهداشت ، و به صورت قانونی در کشور تشکیل و نهادینه شده است ، قطعا پویایی این شوراها منوط به حضور و مسئولیت پذیری نهادهای دامپزشکی کشور است.

5-با عنایت به نقش کلیدی دامپزشکان در کنترل بهداشتی مواد غذایی ، وزارت بهداشت و درمان بایستی  در سیاست های خود مبنی بر دامپزشک زدایی در سیستم بهداشت و درمان تجدید نظر کند، در سنوات گذشته عوامل درجه یک کنترل مواد غذایی در آزمایشگاه های مربوطه ، دامپزشکان بودند، با حذف یا، بازنشستگی و عدم جایگزینی دامپزشکان در وزارت بهداشت در حال حاضر فقط 63 نفردامپزشک ( حدود 2 دهم درصد ) در بین بیش از 20 هزار مدرک دکتران شاغل در این وزارتخانه زنگ خطریست بزرگ که برنامه مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان ، سلامت  مواد غذایی و بهداشت محیط را به مخاطره خواهد انداخت.

6- تدوین وتجدید نظر در قوانین و مقررات تصویب برنامه های هدف دار و کوتاه مدت و بلند مدت ، تامین و تصویب منابع کافی برای برخورد ریشه ای با عوامل مولد بیماری های قابل انتقال  در قالب برنامه های مبارزه ، کنترل و ریشه کنی برخی بیماری های خطرناک از جمله بیماری بروسلوز، و ... ضروری است ، انتظار دارد دولت محترم و مجلس  محترم شورای اسلامی ، سازمان محترم مدیریت و برنامه ریزی به این امر مهم عنایت داشته ، به جای حذف هزینه های سنگین درمان عوامل درگیر  از دست رفتن سرمایه های انسانی و خسارات اقتصادی از برنامه های ریشه کنی و پیشگیری حمایت لازم را به عمل آورند.

7- برنامه ریزان و سیاست مداران امر آموزش و تحقیقات ، قطعا می بایستی در برنامه های مربوطه تجدید نظر و ساختارهای موجود را به جهت پاسخگویی به روز در قبال عوامل نو پدید ، باز پدید ، بیماری های قابل انتقال تجهیز و نقش خود را در این امر مهم تقویت نمایند.

در بیانیه جامعه دامپزشکان ایران آمده است ، می بایستی همه پژوهشگران، دامپزشکان، پزشکان، کارشناسان بهداشت، آسیب شناسان و سایر شاخه های علوم دامپزشکی ، بهداشتی و پزشکی  ، دست به دست هم داده و برای امر مبارزه و مهار بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان تلاش نمایند.

جامعه دامپزشکان ایران در پایان آمادگی خود را جهت همکای های علمی ، فنی و تخصصی به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، وزارت جهاد کشاورزی ، سازمان دامپزشکی کشور ، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر نهادهای دست اندر کار مبارزه با زئونوز ها اعلام کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha