سلامت نیوز:  مسلما خود بهتر می‌دانید نخستین قدم برای درمان جوش‌ها مراجعه به پزشك متخصص است اما گاهی استفاده از درمان‌های خانگی و طبیعی به‌عنوان مكمل نیز می‌تواند بسیار موثر باشد، بدون این‌كه عوارض جانبی خاصی داشته باشد البته پیشنهاد می‌كنیم از قبل با پزشك مشورت كنید چون شاید آكنه‌ها و جوش‌های شما از نوع خاصی باشند كه با بعضی از مواد بدتر شوند.


 جوش‌ها خشك می‌شوند

بر طبق مطالعاتی كه در سال 2010 در مجله بین‌المللی زیبایی و پوست منتشر شد؛ ماست خواصی دارد كه مانع رشد باكتری‌های عامل آكنه می‌شود. به‌خصوص این كه ماست خنك می‌تواند التهابات، درد و خارشی را كه به دلیل آكنه‌ها به‌وجود آمده‌است را آرام كند و شما می‌توانید هم به تنهایی ماست را روی پوست بگذارید هم آن را با مواد طبیعی ضدآكنه دیگر مخلوط كنید و به صورت ماسك روی چهره بگذارید. آردجو دوسر یكی از لایه بردارهای طبیعی است كه مانع مسدود‌شدن منافذ پوستی می‌شود و علاوه‌بر این می‌تواند جوش‌ها را نیز خشك كند. كافی‌است مقداری آردجو دوسر را با مقداری ماست مخلوط كنید و روی جوش‌ها بگذارید و اجازه دهید مخلوط حدود 20 تا 30 دقیقه باقی بماند تا خشك شود.


 از جوش زدن پیشگیری كنید

اگر میزان اسیدیته روی پوست را متعادل كنید، می‌توانید تا حد زیادی مانع به‌وجودآمدن جوش و كورك‌های پوستی شوید. سركه سیب می‌تواند میزان HP و اسیدیته پوست را تنظیم كند، كافی است یك قاشق چای‌خوری سركه سیب را با 2 قاشق‌غذاخوری آب مقطر مخلوط كنید و بعد با گوش پاك‌كن به قسمت‌های جوش‌دار صورت بمالید.


 خمیر دندان هم جوش‌ها را درمان می‌كند

شاید كمی عجیب باشد ولی شما می‌توانید با خمیر دندان نیز جوش‌های‌تان را درمان كنید در واقع تركیب بیكینگ پودر و خمیر دندان می‌تواند مشكل جوش‌های پوستی را تا حدی برطرف كند اما قبل از استفاده، اول مطمئن شوید كه پوست‌تان حساس نیست. برای فهمیدن این نكته، نیازی به مراجعه به دكتر نیست. كمی بیكینگ پودر در آب بریزید، سپس آن را روی پوست بازوی‌تان امتحان كنید. اگر پس از استفاده از این ماده پوست‌تان قرمز یا دچار خارش شد یا درد گرفت فورا آن را از روی پوست‌تان بشویید. در این صورت پوست بسیار حساسی دارید و به هیچ عنوان نباید آن را روی پوست صورت‌تان بگذارید. اگر اتفاقی نیفتاد محلول آماده شده را روی جوش‌های‌تان بگذارید سپس برای نتیجه‌ای بهتر كمی خمیر دندان روی آن بمالید بهتر است خمیر دندانی انتخاب كنید كه كمترین میزان فلوراید را داشته باشد. بعضی‌ها می‌گویند؛ شاید پوست‌تان دچار كمی خارش شود، نگران نباشید به‌زودی رفع خواهد شد.


 گوجه فرنگی با جوش‌ها چه می‌كند؟

یك گوجه‌فرنگی را كاملا بكوبید و له كنید و سپس آن را به‌صورت ماسك روی صورت‌تان بگذارید و اجازه دهید یك ساعت باقی بماند بعد صورت‌تان را با آب ولرم بشویید و خشك كنید، از این درمان حدود یك هفته استفاده كنید تا جوش‌های‌تان بهبود یابد. اگر هم احساس می‌كنید منافذ پوست‌تان بیش از اندازه باز شده است می‌توانید یك قاشق غذاخوری آب گوجه‌فرنگی تازه را با 2 تا 4 قطره آبلیمو مخلوط كنید و با گوش پاك‌كن روی صورت بمالید، این مخلوط باید حدود 15 دقیقه روی پوست باقی بماند و بعد با آب ولرم شسته شود.


 راه‌هایی موثر برای از بین‌بردن دانه‌های سرسیاه پوستی

یك قاشق غذاخوری آبلیمو را با یك قاشق‌غذاخوری پودر دارچین مخلوط كنید و روی مناطق مورد نظر یعنی جاهایی كه دانه‌های سرسیاه دارد بگذارید، بعد از این‌كه محلول روی صورت خشك شد با آب گرم آن را بشویید. اسیدیته موجود در آبلیمو می‌تواند كمك فراوانی به درمان و بیرون كشیدن این دانه‌های سرسیاه كند. راه دیگر این است كه در یك كاسه كوچك میزان مساوی از نمك، آبلیمو و عسل را با هم مخلوط كنید و بعد این مخلوط را خیلی ملایم با حركات دورانی روی دانه‌های سرسیاه ماساژ داده و اجازه دهید 10دقیقه باقی بماند، در واقع با این روش شما یك اسكراب ساخته‌اید كه می‌تواند كمك فراوانی به پاك‌كردن دانه‌های سرسیاه كند اما حواس‌تان باشد از این مخلوط تنها هفته‌ای یك تا 2بار استفاده كنید چون ممكن است باعث التهاب پوستی شود.


 اگر آكنه‌های شما دردناك است

ژل درون برگ‌های آلوورا كاربردهای فراوانی دارد، تنها استفاده موضعی از این ژل بسیاری از مشكلات پوستی را درمان می‌كند از درمان جراحت‌ها و سوختگی‌ها گرفته تا كاهش التهابات پوستی. بنابراین می‌توانید این ژل را به تمام درمان‌های خانگی خود اضافه كنید. علاوه بر این‌ها، آلوورا خواص آنتی‌باكتریایی دارد كه می‌تواند زمان درمان جوش‌های دردناك و ملتهب را كاهش دهد، كافی است شیره درون برگ‌های آن را روی جوش‌ها بگذارید و اجازه دهید تا خشك شوند.


 با لوسیون هویج به جنگ آكنه‌ها بروید

در یك شیشه 4 برش كوچك هویج را با14 قاشق غذاخوری الكل سفید،6 قاشق غذاخوری سركه، 2 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین و2 قاشق غذاخوری آبلیمو را با هم مخلوط كنید، بعد در شیشه را ببندید و شیشه را خوب تكان دهید. اجازه دهید مخلوط حدود یك روز باقی بماند تا آماده شود. بعد هرروز با گوش پاك‌كن لوسیون را به‌صورت‌تان بمالید، البته حواس‌تان باشد كه این مخلوط كمی قوی است بنابراین اگر احساس كردید صورت‌تان بیش از حد حساس شده‌است، كمتر مصرف كنید.


 هم درمان جوش‌ها، هم صاف‌شدن پوست

اول از همه باید ظرف پلاستیكی خود را با آب‌داغ و صابون بشویید؛ بعد 30 گرم روغن جوجوبا را در ظرف بریزید، بعد 15 قطره اسانس یا روغن اسطوخودوس و 5 قطره روغن درخت چای اضافه كنید. حواس‌تان باشد بیشتر از این میزان استفاده نكنید چون اثربخشی لوسیون را كاهش می‌دهد، بعد در ظرف را ببندید و محلول را خوب تكان دهید. این محلول را با نوك انگشتان روی جوش‌ها بگذارید. دقت كنید قبل از استفاده از این محلول حتما صورت‌تان را بشویید. این محلول باید در جای خنك و تاریك نگهداری شود و قبل از هربار استفاده نیز آن را تكان دهید.


 پماد جعفری بسازید

یك دسته جعفری تازه با یك لیوان آب خوب بجوشانید و اجازه دهید خنك شود و آن را صاف كنید. یك قطعه پارچه نخی كه اندازه صورت‌تان باشد را در این جوشانده خوب خیس كنید، حالا دراز بكشید پارچه را روی صورت‌تان بگذارید و تمام صورت را با پارچه خیس از جوشانده بپوشانید و 10 دقیقه صبر كنید، این كار را هر روز انجام دهید تا اثر فوق‌العاده آن را روی جوش‌ها ببینید.


جوش‌های ملتهب را از بین ببرید

بعضی از گیاهان دارویی برای درمان جوش‌های دردناك، متورم و خارش‌دار بسیار كارا هستند. روغن درخت چای یكی از این ماده‌های اثر‌گذار است، درواقع این روغن باكتری‌ها را از بین می‌برد و التهابات را نیز بهبود می‌دهد و هیچ عارضه جانبی نیز ندارد و این روغن باید به‌طور موضعی روی آكنه‌ها استفاده شود. البته در بسیاری از محصولات ضد‌جوش نیز این روغن وجود دارد كه نشان‌دهنده اثربخشی آن محصولات است.

منبع: برترین ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha