عضو شورای عالی سازمان نظام پزشكی با بیان این كه در حالی كه تورم هزینه‌های بیمارستانی به علت تفاوت در نرخ ارز برای تامین برخی تجهیزات، 1.6 برابر نرخ تورم در جامعه است، اظهار كرد: به طور كلی با 45 درصد افزایش تورم در بخش هتلینگ بیمارستان‌ها روبه‌رو هستیم،‌ اما تعرفه‌ها چه در بخش خدمات حرفه‌ای و چه در بخش خدمات غیرحرفه‌ای كه مربوط به هزینه هتلینگ بیمارستان‌ها می‌شود هنوز اعلام نشده است.

با وجود تورم 45 درصدی در هزینه هتلینگ بیمارستانی، تعرفه‌ها هنوز اعلام نشده‌اند
سلامت نیوز : دكتر سید تقی نوربخش با حضور در ویژه برنامه «نبض» كه از شبكه خبر پخش شد، درباره تعرفه‌های پزشكی و مشكلات پیش‌روی آن، گفت: منابع، یكی از مشكلات اصلی تعرفه‌هاست.

وی با بیان اینكه در گذشته جا انداختن این موضوع كه تخصیص منابع در بخش سلامت، هزینه نیست و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، گفت: خوشبختانه در همین راستا قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه و در بند ب ماده 34، پیش‌بینی كرده است كه 10 درصد از محل هدفمندی یارانه‌ها به نظام سلامت اختصاص یابد.نوربخش با بیان اینكه برنامه‌های سالانه وزارت بهداشت باید مبتنی بر اهداف برنامه پنجم توسعه تنظیم و اجرا شود، گفت: این سهم بودجه 10 درصدی باید به مرور و از ابتدای سال به وزارت بهداشت اعطا می‌شد. اگر بنا باشد این منابع آن هم نه به طور كامل، در روز آخر سال پرداخت شود، آن انضباطی كه باید به كمك منابع در اجرای برنامه‌ها به وجود بیاید، محقق نمی‌شود. متاسفانه علی‌رغم اصلاح برخی قوانین در خصوص تامین منابع، درجه اهمیت‌بخش درمان در بودجه‌ریزی دچار نقصان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی با اشاره به اینكه حركت‌های خوبی در این راستا صورت پذیرفته است و تصویب اعتبار 6 هزار میلیارد تومانی برای وزارت بهداشت كه معادل یك سوم كل بودجه نظام سلامت است، موجب تحولات بزرگی می‌شود، عنوان كرد: این بودجه در سال جاری نیز باید از ابتدای سال تخصیص می‌یافت. كما این‌ كه بعید می‌دانیم تا یك یا دو ماه آینده هم انجام شود.عضو شورای عالی نظام پزشكی در خصوص تاخیر در اعلام تعرفه‌ها نیز گفت: مطابق بند ه ماده 38، قانون‌گذار پیش‌بینی كرده است كه شورای عالی بیمه سلامت مكلف است هر سال قبل از شروع سال جدید، نسبت به بازنگری ارزش نسبی و تعرفه‌های خدمات سلامت برای كلیه ارائه‌كنندگان خدمات اعم از بخش دولتی، غیردولتی و خصوصی با رعایت اصل تعادل منابع و مصارف و بر اساس بند 8 و9 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی اقدام و مراتب را جهت تصویب به هیئت وزیران ارائه كند كه تاكنون عملی نشده است.

با وجود تورم 45 درصدی در هزینه هتلینگ بیمارستانی، تعرفه‌ها هنوز اعلام نشده‌اند

نوربخش با بیان اینكه تعرفه‌ها در دو بخش حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای خدمات تعیین می‌شود، عنوان كرد: تعرفه‌های غیرحرفه‌ای شامل هزینه‌های هتلینگ بیمارستان‌ها می‌شود. بانك مركزی تورم را در سال 91، 22.5 درصد اعلام كرده است در حالی كه تورم هزینه‌های بیمارستانی به علت تفاوت در نرخ ارز برای تامین برخی تجهیزات، 1.6 برابر است و باید گفت به طور كلی با 45 درصد افزایش تورم در بخش هتلینگ بیمارستان‌ها روبه‌رو هستیم.وی ادامه داد: درحالی‌ كه 3 ماه از ابتدای سال گذشته، بخش دولتی به علت این‌ كه بار ارائه 70 درصدی خدمات بستری‌ را متحمل می‌شود، بسیار متضرر خواهد شد.

نوربخش با بیان اینكه با توجه به افزایش صد درصدی نرخ دیه، هزینه ریسك پزشكی كه پس از فارغ‌التحصیلی قصد ورود به بازار كار را دارد، افزایش یافته،‌ گفت: این در حالی است كه تعرفه‌ها هنوز اعلام نشده و با وجود اینكه حتی حقوق كارگران 19 درصد افزایش یافته، اما حقوق و دستمزد پزشكان كه از اقشار تحصیلكرده جامعه هستند و زحمات بسیاری را برای ورود به بازار كار متحمل شده‌اند هنوز اعلام نشده و افزایش نیافته است.عضو شورای عالی سازمان نظام پزشكی در پایان با بیان اینكه منافع نظام سلامت از منافع مردم جدا نیست، اظهار كرد: جامعه پزشكی از تاخیر در اعلام تعرفه‌ها رنج می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha