خبرگزاری فارس: محمدرضا مسجدی، قائم مقام بیمارستان مسیح دانشوری در مراسم جشن نفس، از خرید دو قلم دارو برای بیمار پیوند ریه به قیمت 28 میلیون تومان توسط افراد خیر خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، در این مراسم كه عصرسه شنبه در سالن اجتماعات اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، علی اكبر ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری گفت: پزشك در فرهنگ ایرانی و اسلامی حفظ سلامت است نه معالجه كننده بیماری، آنچه ملاك است سلامت است نه بیماری به همین علت در افغانستان و پاكستان به این مراكز شفاخانه می‌گویند در فرهنگ ما نیز در گذشته از كلمه مارستان به جای بیمارستان استفاده می شد زیرا مار از قدیم علامت سلامت است.
ولایتی، همچنین از بكارگیری كلمه مارستان به جای بیمارستان به نشانه سلامت در گذشته خبر داد.
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: این‌ بیمارستان تاكنون 18 عمل پیوند ریه و 5 پیوند قلب انجام داده است و با فعالیت مركز فرآهم آوری اعضای در این بیمارستان بسیاری از اعضای افراد مرگ مغزی از جمله كبد، كلیه یا قرنیه برای پیوند به مراكز دیگر از جمله بیمارستان نمازی شیراز و بیمارستان امام خمینی(ره) فرستاده شده است.
وی گفت:‌ فعالیت در زمینه پیوند اعضا كار متخصصان مخلص و زحمت كشی است كه البته به علت هزینه‌های بالای این عمل‌ها برای مردم، كمكهای افراد خیر در این راه نقش اساسی دارد.
ولایتی افزود: پیوند ریه سخت‌ترین نوع پیوند است زیرا هیچ عضو مصنوعی برای نگهداری موقت بیمار و اكسیژن دهی به خون وجود ندارد مركز اصلی پیوند ریه در كشور بیمارستان مسیح دانشوری است البته ما از اینكه مراكز دیگر نیز این آموزشها را از این بیمارستان فرا بگیرند و در این زمینه فعال شوند، استقبال می‌كنیم.
محمدرضا مسجدی قائم مقام بیمارستان مسیح دانشوری نیز در این مراسم گفت: اعضای هر فرد مرگ مغزی بالقوه می‌تواند جان 30 نفر را نجات دهد و خوشبختانه با تصویب قانون مرگ مغزی و فتوای علمای شیعه زمینه این كار در كشور ما فراهم شده است.
وی افزود: ‌هر پیوند ریه در خارج از كشور 200هزار دلار هزینه دارد كه یك كارمند یا معلم ساده ایرانی توان پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارد و این خیران هستند كه معمولا هزینه چنین عملهای گرانی را برای این بیماران می‌پردازند اما حمایت بیش از پیش دولت در این زمینه لازم است.
وی ادامه داد: هزینه داروهای پس از عمل این پیوندها نیز بسیار بالاست به طوری كه چندی پیش برای خرید دو قلم آمپول آنتی بیوتیك یك بیمار پیوندی 28 میلیون تومان پول دادیم كه البته از سوی خیرانی پرداخت شد كه از بیان نامشان امتناع دارند.ضمن اینكه البته كمیته امداد حضرت امام نیز در تمام این سالها یار و مددكار بیمارستان مسیح دانشوری در تامین هزینه های پیوند بوده است.
مسجدی گفت:‌ برای توسعه پیوند در ایران و نجات جان انسانهای نیازمند به كمك و حمایت بیشتر دولت و مردم و ترویج فرهنگ اهدا از افراد مرگ مغزی نیازمندیم.
كتایون نجفی، رئیس مركز فرآهم آوری پیوند دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی مستقر در بیمارستان مسیح دانشوری نیز گفت:‌سال گذشته در مجموع 35 مورد پیوند در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شده كه نسبت به 20 مورد پیوند سال 84 افزایش قابل توجهی دارد.
وی افزود:‌ تاكنون 18مورد پیوند ریه در این مركز انجام شده است كه 6 مورد آن درسال 85 انجام شد و البته اكنون 134 بیمار نیازمند پیوند ریه در لیست انتظار هستند.
وی گفت:‌ این مركز تاكنون 15كارگاه آموزشی پیوند را برای پزشكان برگزار كرده است و برای آشنایی با مرگ مغزی علاوه بر انتشار كتاب مرگ مغزی سایت اینترنتی ایران اهدا را راه اندازی كرده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha