شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 50780

یک متخصص تغذیه گفت: با توجه به اینکه فصل تابستان گرم است و بدن آب زیادی از دست می‌دهد استفاده از غذاهایی با طبع سرد مانند غذاهایی حاوی شیر و ماست مانند آبدوغ خیار و شیربرنج توصیه می‌شود.

آبدوغ خیار و شیر برنج غذای سنتی تابستان

سلامت نیوز : عصمت ناصری در گفت‌وگو با فارس در مورد غذاهای مناسب برای فصل تابستان گفت: با توجه به اینکه در فصل تابستان بدن ما آب بیشتری به ویژه از طریق تعریق از دست می‌دهد به مصرف غذاهایی نیاز داریم که آب بیشتری دارند تا جایگزین آب از دست رفته بدن شود.

وی ادامه داد: میوه و سبزی هم در فصل تابستان برای تأمین آب بدن مناسب هستند ولی جای غذای اصلی را نمی‌توانند بگیرند. فصل تابستان گرم است و استفاده از غذاهایی که طبع سرد دارند به کاهش حرارت بدن کمک می‌کند.ناصری مصرف غذاهای خنک که حاوی شیر و فرآورده‌های لبنی باشد را برای فصل تابستان بسیار مناسبت عنوان کرد و گفت: خوردن غذاهایی مانند «آب، دوغ، خیار» که یکی از غذاهای سنتی به شمار می‌رود واقعاً منطبق با فصل تابستان است یا خوردن شیر برنج سرد نیز از جمله غذاهایی است که در فصل تابستان مناسب است.

وی افزود: سکنجبین، نان و پنیر به همراه طالبی یا خیار و هندوانه در تابستان بسیار مناسب است و خوردن غذاهای سرخ کردنی و خشک توصیه نمی‌شود.این متخصص تغذیه افزود: از آنجایی که نسل جوان چندان میانه‌ای با غذاهای سنتی ندارند صدا و سیما می‌تواند ترکیبات اولیه این گونه غذاها را در قالب غذاهای روز آموزش دهد مثلاً استفاده از دوغ برای تهیه یک نوع سوپ یا با استفاده از ماست می‌توان انواع دسرها و غذاها را درست کرد.

وی در مورد مصرف برخی دسرها مانند ژله توصیه کرد: با توجه به اینکه 90 درصد ژله حاوی آب است مصرف متعادل آن خوب است ولی به دلیل استفاده از رنگ‌‌های خوراکی در ژله برای گروه سنی کودکان که مواد غذایی اثر بیشتری روی آنها دارد چندان توصیه نمی‌شود.ناصری تاکید کرد: کودکان از یخمک، پاستیل، نوشابه و سایر خوراکی‌هایی که رنگ‌های مصنوعی در آن به کار برده شده استفاده می‌کند که در نهایت میزان رنگ‌های مجاز خوراکی ممکن است در بدن کودک بالاتر از حد مجاز شود و برای کودک مضر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha