همه دلسوزانی که در دانشکده های طب سنتی شبانه روز مشغول تحصیل علوم و به روزرسانی منابع طب باستان هستند می دانند که اولین اقدام ضروری در جهت پاسداشت میراث طبیبانی به واقع حکیم هم چون ابن سینا و زکریای رازی، برخورد قاطع با متخلفان و متقلبان و شیادین حاضر در صحنه حال است.

سلامت نیوز: عرصه طب یکی از میادینی است که تقریبا همه اقشار جامعه خود را تا حدی در آن صاحب نظر می شمارند البته این یکی از عوارض زندگی ایرانی است. جامعه ایرانی هنوز در حال تمرین شایسته سالاری، قانون مداری و عدل محوری است اما برای حرکت به سمت جایگاه آرمانی در نظر گرفته شده لازم است که گاه دستی بجنبانیم و موانع پیش روی این حرکت سریع را برطرف کنیم.

رئیس جمهور احمدی نژاد در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فراورده های طبی و سنتی ایران ادعاهایی را در مورد طب سنتی کشورمان مطرح کردند که فی الواقع میان آنها تا واقعیت تفاوت از زمین تا آسمان است!

احمدی‌نژاد یک جا از طب نوین با نام طب جراحی(!) یاد می‌کنند و جایی دیگر فرمایش می‌کنند که طب نوین را نفی نمی‌کنند و به عنوان مکمل طب سنتی ایرانیان اگر حضور داشته باشد ایرادی ندارد! بدون این که مشورتی با یکی از فعالین معتبر در این حوزه داشته باشند یا تحقیقی در مورد منابع ناقص و حداقلی به جا مانده از طب ایرانی مطالعه کرده باشند. یا در بخشی دیگر از همین سخنرانی با بیان این که در پزشکی جدید برای تشخیص بیماری ها، هزینه های بسیاری همراه با تبعات آن می پردازیم طب سنتی ایرانی را به علت منشا گیری از طبیعت ارزان و به صرفه خوانده اند! کاش ایشان با هویت مبدل سری به دکان های متقلبین فعال در حوزه طب سنتی می زدند تا مشاهده کنند چطور برای یک سیر نمک دریا و چند گرم آویشن و یک بسته پودر مجهول ۲۰۰ هزار تومان دست کم از بیمار دریافت می کنند! ارزانی پیش کش، مردم را بیمارتر نکنند یا احیانا به دیار باقی عودت ندهند کفایت می کند! درمانگاه های طب سنتی دانشگاهی هم محدود هستند و هم چون کرسی طب سنتی جدیدالتاسیس به شمار می آید از منابع درمانی به حد کفایت برخوردار نیستند. در مورد بیماری های جدی اصولا تا به امروز طب سنتی کارآیی نداشته است چرا که هنوز ابتدای راه بلند تحقیق و تجربه ایستاده ایم و هنوز برای نتیجه گیری و فرمان دهی خیلی زود است.

در بخشی دیگر رئیس جمهور مدعی شدند که که امروز بدون آزمایش و اسکن تشخیص ها ناممکن است یا دقیق نیست و سوال کردند که آیا در طب سنتی ایران روش های تشخیص دقیق تری وجود ندارد؟ ابن سینا چگونه بیماری ها را تشخیص می داد؟ آیا در تاریخ پزشکی بالاتر از این دانشمند فردی آمده است؟

برای تبیین موضوعاتی که امروزه دستمایه تمسخر دین و طب سنتی ایرانیان شده است شاید بهترین راه این بود که قدرت اول اجرایی کشور تصمیم می گرفتند منابع اطلاعات شان از طب‌سنتی را از افرادی مثل آقای دکتر روازاده یا بعضی از همراهان ایشان جدا می کردند چرا که صرف مدعی شدن نه دلیل بر حقانیت است و نه اعتباری به دنبال خواهد آورد.

با توجه به سخنان ایشان و سبقه گفته های پیشین به احتمال زیاد منظور ایشان از روش های تشخیص دقیق همان نباضانی هستند که یک بار احمدی نژاد را حکیمانه! ویزیت فرموده و با چشم وی را اسکن کردند. این که چرا وزیر محترم بهداشت که خود از پزشکان مبرز کشور به شمار می آیند تا به حال موضوع این چشم‌بندی مهم را برای مهم ترین مقام اجرایی کشور آشکار نکرده اند خود جای سوال دارد. بله آقای رئیس جمهور! پزشکان طب جدید نیز می توانند با لمس محل نبض شما در مچ دست به اطلاعات نسبی از وضعیت سلامتی جنابعالی دست یابند یا به طور مثال با قرار دادن یک گوشی بر قفسه صدری بسیار بیشتر از همه طبیبان و حکیمان سنتی اطلاعات از سیستم قلبی و عروقی شما به دست آورند اما… مقایسه یک پزشک متخصص با شخصی متقلب که احتمالا نسخه های پزشکی رئیس جمهور احمدی نژاد را بررسی کرده و مانند شعبده بازان سعی در تحت تاثیر قرار دادن وی دارد کار صحیحی است؟ البته اگر صحبت از مرتاض و جن گیر است که اصل بحث زیر سوال می رود و این موضوع اصلا در تخصص نویسنده نیست.

شعبده بازان سه قانون نانوشته را رسم حرفه خود می دانند اول این که هرگز راز حقه خود را فاش نمی کنند. دوم یک حقه را دو بار مقابل بیننده یکسان اجرا نمی کنند و سوم این است که منبع و ابزارشان را به کسی معرفی نکرده و هرگز عرضه نخواهند کرد.

همه دلسوزانی که در دانشکده های طب سنتی شبانه روز مشغول تحصیل علوم و به روزرسانی منابع طب باستان هستند می دانند که اولین اقدام ضروری در جهت پاسداشت میراث طبیبانی به واقع حکیم هم چون ابن سینا و زکریای رازی، برخورد قاطع با متخلفان و متقلبان و شیادین حاضر در صحنه حال است. ابزار کار شیادین طب سنتی بزرگنمایی ظرفیت های موجود در منابع طب سنتی، قرآنی و الهی جلوه دادن طب ایرانی، زیر سوال بردن داشته های طب نوین، بی عوارض معرفی کردن درمان های سنتی، مشکل ساز معرفی کردن درمان های طب جدید به علت بروز عوارض دارویی، نسبت دادن بیماری های نوظهور مثل ایدز و سرطان به طب نوین به جای توجه به تغییرات روش زندگی بشر، دست پایین گرفتن موفقیت های به دست آمده در طول ۲۰۰ سال گذشته، سری نشان دادن منابع طب سنتی و غیر قابل آزمایش و تجربه دانستن منابع موجود طب سنتی است.

نتیجه مقابله نکردن با چنین دیدگاه های انحرافی و خطرناکی زیر سوال رفتن همه داشته های میراث طب سنتی ایرانیان و مورد تمسخر قرار گرفتن شرعیات، دین، قرآن و ائمه اطهار است علاوه بر آن گمراهی قشری از مردم که به طور طبیعی از اطلاعات کافی در عرصه تخصصی طب بهره مند نیستند و نادانسته سرکیسه می شوند بدون این که به سلامت دست یابند و حتی بعضا زندگی شان به مخاطره می افتد در حالی که آمار مرگ و میر احتمالی ناشی از به کار گیری درمان های غیرعلمی تجویز شده با داروهای بالک من درآوردی جایی ثبت هم نمی شود.

ادعای تهیه ی مارگارین(کره گیاهی) از فاضلاب! ادعای مضر بودن چای به دلیل عدم هجوم الاغ ها به مزارع آن! نقل احادیث جعلی درباره ی خواص نمک برای افزایش فروش نمک دریا و ادعای درمان فشارخون با آن، دادن نسبت های کذب به قرآن و امامان و پیامبران برای ترغیب مردم به خرید روغن کنجد، ادعای درمان زردی نوزادی با حجامت پشت گوش، ادعای درمان آبله مرغان با حجامت، ادعای سرطان زا بودن نمک یُد دار، ادعای انگلیسی بودن قند و شکر، ادعای صهیونیستی بودن طب مدرن، ادعای توطئه صهیونیستی برای از بین بردن مسلمانان با استفاده از مسموم کردن غذاها و میوه جات، ادعای وجود آدمیان ۳۲۰ ساله در زمان صفویه، ادعای تأمین نیاز مس بدن از طریق پخت و پز در ظروف مسی اندود شده، ادعای عدم وجود کم خونی در گذشته به دلیل استفاده از نعل آهن و کفگیر چدنی در غذا، ادّعای تأکید خدا بر استفاده از گندم سبوس دار در سوره ی مبارکه جمعه، ادعای توصیه همه فرشتگان در شب معراج به پیامبر اسلام و امت اش برای حجامت و نسبت دادن آن به تفسیر المیران جلد ۲۰، ادّعای ماده شدن گنجشک های نر، ادّعای دست کاری ژنتیکی گوجه فرنگی و صدها ادّعای دیگر تنها بخش کوچکی از افاضات حکیمانی است که متأسفانه با استفاده از تربیون های نماز جمعه، مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره)، برنامه های رادیو قرآن، برنامه های زنده سیمای جمهوری اسلامی ایران و… مطرح شده و هرگز به منتقدان مجالی داده نشده تا با استفاده از همین رسانه های وسیع حکومتی، پاسخگوی این گونه لاطائلات و پریشان گویی‌ها باشند.

جالب اینجاست که موسسه امام خمینی(ره) هر گونه حمایت از این فرد و ادعاهایش را به شدت نفی کرده است اما به واسطه پخش سی دی سخنان این فرد با آرم موسسه رونقی به دکان این افراد افتاده است تا جایی که امروز رئیس جمهور محترم نیز ناخواسته و تحت تاثیر تبلیغات فراگیر در جامعه، ابوعلی سینا را بهترین پزشک تاریخ می خوانند!

رونق طب سنتی ایرانیان وابسته به جداسازی سره از ناسره و بررسی علمی همه متون به جا مانده از گذشته است. اگر ابن سینا و زکریای رازی از امکانات امروز طب نوین و آزمایشگاه های مجهز شامل انواع اسکنرها، طیف سنج ها، کروماتوگراف ها و سانتریفیوژ و طیف سنج های مغناطیسی و … برخوردار بودند قطعا به حداقل های زمان خود اکتفا نمی کردند و مثل ما طب را از نو اختراع و اکتشاف می کردند. ادعای به تکامل رسیدن طب نوین به اندازه بدون عوارض بودن داروهای گیاهی و نسخه های ابن سینایی گزاف است. شکی نیست که روی آوردن و بررسی کردن هر آن چه از آن به عنوان میراث طب ایرانی نام برده می شود ضروری است و در صورت اثبات مفید بودن این روش ها، قطعا سود آور خواهند بود مثل نتایج به دست آمده در مورد روش پسندیده و نیکوی حجامت که با درج ۵۰ مقاله علمی و انجام تحقیقات گسترده علمی امروزه در جهان به نام اسلام ثبت شده است.

باید پرده جهالت را درید و مصرانه بر اندیشه ورزی و عالمیت تاکید کرد تا جامعه ایرانی به عنوان مردمانی شیفته علم و اندیشه در جهان شناخته شوند نه باستانیانی که قوه ادراک را با میراث گذشته تاخت زده اند و خرافات و نقلیات مجهول و مجعول را مشتاقانه پذیرایی می کنند!

دکتر زهرا طباخی (داروساز و فعال در حوزه طب سنتی)
منبع: سایت خبری تحلیلی تریبون مستضعفین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha