تحقیقات جدید نشان داد کودکان مبتلا به خوانش پریشی با استفاده از تکنولوژی و کتابهای الکترونیک توانستند سرعت خواندن خود را افزایش دهند.

سلامت نیوز : محققان در تحقیقات خود نشان دادند که به سادگی با گسترش فضای بین حروف در کلمات به طور قابل توجهی باعث افزایش سرعت خواندن و دقت در میان کودکان مبتلا به خوانش پریشی شدند.

محققان از طریق نصب ساده کتاب الکترونیک در رایانه و تکنولوژی های دیگر توانستند به کودکان به راحتی اجازه دستکاری فایل های متنی دهند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ خوانش پریشی، یا دش‌خوانی نوعی بیماری است که در آن فرد مبتلا در خواندن یا هجی کردن کلمات دارای مشکل است. این نا‌هنجاری آموزشی با دشوار بودنِ خواندن متن به دلایل دیگری چون آسیب‌های دیداری یا شنوایی یا تمرین نداشتن کافی برای مهارت خواندن متفاوت است چون این بیماری فقط به دلیل نقصان عصبی است که در مثال ‌های گفته ‌شده صادق نیست. پیش‌بینی می‌شود که ۵تا ۱۷ درصد جمعیت آمریکا به این بیماری دچار باشند.

محققان دانشگاه پادوا در ایتالیا، 34 کودک ایتالیایی و 40 کودک فرانسوی 8 تا 14ساله مبتلا به خوانش پریشی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که بیش از 20 درصد کودکان حروف فوق العاده بیشتری را با سرعت بالا خواند و بیش از۲ برابر از این میزان از دانش آموزان نیز متن را با دقت و به درستی خواندند.مارکو زورزی نویسنده و استاد روانشناسی و هوش مصنوعی گفت: ما از این کمیت شگفت زده شده بودیم. افزایش متوسط سرعت خواندن با سرعت مشاهده شده در طول یک سال تحصیلی در مدرسه و تعداد اشتباهات گفتاری آنها برابر است.پدیده "تراکم بصری" باعث می شود که شناسایی حروف زمانی که توسط حروف دیگر احاطه شده است، سخت تر  شود. این تراکم با اثرات غیرعادی خوانش پریشی، مانع از شناخت حروف می شود.

گوئینور عدن، مدیر مرکز مطالعات آموزش و استاد طب اطفال در دانشگاه جورج تاون گفت: این موضوع به ما می گوید که فاصله بین حروف در کلمات به وضوح نقش ایفا می کند و مشکل افراد میتلا به خوانش پریشی بحرانی تر است.در این تحقیقات، کودکان متنی را متشکل از 24 جمله کوتاه، معنی دار و بی ارتباط با یکدیگر خواندند تا نتوانند به راحتی این جملات پشت سر هم را حدس بزنند.محققان سپس فاصله استاندارد بین حروف را تا 2.5 سایز در متن فاصله دار افزایش داند و از کودکان خواستند تا همان متن را به فاصله دو هفته از متن بدون فاصله بخوانند.زورزی تاکید کرد: سطوح مشابهی از بهبودی در کودکان مبتلا به خوانش پریشی در ایتالیا و فرانسه به این معنا بود که نتایج مربوطه صرفنظر از نوع زبان مادری آنها است.

وی به همراه سایر کارشناسان اظهار داشت که تکنولوژی مدرن با کتاب های الکترونیک و تلفن های هوشمند فاصله های حروف را سریع و آسان تغییر می‌دهند.دکتر اندرو ، رئیس توسعه و رفتاری اطفال در مرکز پزشکی کودکان نیویورک گفت: با توجه به اینکه کتاب های درسی، اسناد پژوهشی و رمان ها بصورت دیجیتالی در دسترس هستند، به احتمال زیاد این نوع شیوه درمانی می تواند به سرعت و به آسانی برای خوانندگان مهیا باشد.وی افزود: این اقدام ساده هر چند برای بیماری خوانش پریشی یک درمان نیست اما به نظر می‌رسد که برای کاهش میزان این بیماری موثر باشد.جورج تاون، عدن رئیس انجمن بین المللی خوانش پریشی گفت: با توجه به اینکه ما امروزه به کودکان از طریق این تکنولوژی خواندن را آموزش می دهیم بنابراین این اطلاعات حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha