شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۶

یکی از دلایل عمده ایجاد سنگ در دستگاه ادراری در فصل تابستان، تعریق زیاد و قرارگرفتن در معرض نور خورشید است که از عوامل مستعدکننده ایجاد سنگ کلیه محسوب می‌شود.

سلامت نیوز : دکتر علی شمسا فوق تخصص پیوند کلیه در گفت‌و‌گو با سینانیوز عنوان کرد: «سنگ ادراری یکی از بیماری شایع درمردان است که در رده سنی ۲۰ تا ۵۰ سال بروز کرده و سبب علایمی چون دردپهلو، تکرر و سوزش ادرار می‌شود.»

وی با بیان اینکه ایران بر روی کمربند سنگ کلیه قرار دارد، خاطرنشان کرد: «ترکیه، عراق، هندوستان، تایلند و... بر روی کمربند بیماری سنگ کلیه قرار دارند. بیشتر موارد سنگ در هردو کلیه وجود دارد و درد ایجاد نمی‌کند اما تدریجا فرد را از درون می‌خورد و می‌تراشد.» این جراح کلیه درباره علت این بیماری گفت: «عوامل مختلفی چون ارث، آب وهوا، نوع تغذیه و فعالیت، جنس در میزان بروز وشیوع آن موثر است. علل ایجاد سنگ‌های ادراری متفاوت و فاکتور فیزیولوژیکی و محیطی دو عامل موثر در ایجاد سنگ‌های ادراری است.»

دکتر شمسا با اشاره به اینکه در فصل تابستان افراد کمتر از حد مورد نیاز مایعات می‌نوشند، اذعان کرد: «بنابراین غلظت ادرار زیاد می‌شود و بلورهای اگزالات کلسیم و نمک موجود در ادرار مخصوصا در اوج فصل گرما، در دستگاه ادراری تجمع بیشتری می‌یابند. وقتی غلظت مواد در داخل یک محلول بیش از حد شود، به حالت فوق اشباع در می‌آید و به کریستال تبدیل شده و رسوب می‌کند.» وی ادامه داد: «این‌‌ همان اتفاقی است که هنگام تشکیل سنگ کلیه می‌افتد. وقتی غلظت مواد در ادرار زیاد شود، زمینه تشکیل هسته سنگ در ادرار فراهم می‌شود. وقتی هم که این هسته اولیه ایجاد شد، سایر مواد دور این هسته رسوب می‌کنند و سنگ بزرگ می‌شود.» این جراح کلیه در پایان اعلام کرد: «سنگ‌های ادراری می‌توانند زمینه ساز نارسایی کلیه شود و از این جهت باید بیمار تحت درمان قرار گیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha