یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 50833

نوشیدنی‌های حاوی الکل و کافئین مثل قهوه برای رفع تشنگی مناسب نیستند زیرا حاوی موادی می‌باشند که دفع ادرار را افزایش می‌دهند و بدن را دچار کم آبی می‌کنند.

نوشیدن آب خیلی سرد برای رفع عطش ممنوع!
سلامت نیوز : مهدیه السادات حاجی میرزاده در گفت‌و‌گو با سینانیوز در یزد اظهارداشت: بیشتر وزن بدن انسان از آب تشکیل شده است. وقتی در یک محیط گرم قرار می‌گیرید، بدن برای خنک کردن خود عمل تعریق را انجام می‌دهد. وقتی عرق کردن زیاد باشد، خطر کم آبی سلامتی افراد، به خصوص کودکان را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به تعریف کم آبی گفت: از دست دادن آب و نمک بدن و کاهش مقدار آن‌ها را کم آبی گویند. برای حفظ عملکرد صحیح خون و سایر مایعات در بدن و نیز برای حفظ فشار خون طبیعی نیاز به آب داریم. حاجی میرزاده افزود: بدن ما علاوه بر مایعات، نیاز به الکترولیت‌هایی دارد که نمک (سدیم) از جمله آنهاست که بطور طبیعی در سلول‌ها، خون و سایر مایعات بدن وجود دارد. وی در خصوص راههای از دست دادن مایعات بدن تصریح کرد: بدن ما از راه‌های گوناگونی همچون؛ ادرار، تهوع یا اسهال، عرق کردن و از طریق تنفس و ریه‌ها آب خود را از دست می‌دهد.

وی درباره اینکه چرا بدن به آب نیاز دارد خاطرنشان ساخت: از آنجا که ۶۰ درصد وزن بدن را آب تشکیل داده و همچنین ۸۵ درصد بافت مغز از آب تشکیل شده است بنابراین نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز می‌تواند به بدن کمک کند تا به درستی کار کند. حاجی میرزاده با اشاربه اهمیت آب در بدن متذکرشد: با کاهش یک دهم آب بدن دیگر قادر نخواهیم بود بایستیم و راه برویم. این کار‌شناس تغذیه ادامه می‌دهد: هر چند که با انجام یک فعالیت بدنی سنگین دچار کمبود آب خواهیم شد، ولی حتی یک کار آسان مثل باغبانی، پیاده روی و دوچرخه سواری باعث کاهش چشمگیر آب بدن در زمانی کوتاه خواهد شد. وی توصیه کرد: از آنجا که کودکان سریع‌تر وبیشتر از بزرگسالان تحت تاثیر گرما قرار می‌گیرند، به همین دلیل اثرات گرما بر روی آن‌ها جدی‌تر است و بیشتر باید مراقب سلامتی آن‌ها باشیم. حاجی میرزاده افزود: بیشترین خطر کم آبی، در کودکان زیر یک سال وجود دارد، زیرا خیلی سریع دچار اسهال می‌شوند.

کم آبی؛ خطری در تابستان
وی در خصوص مراحل ابتلا به کم آبی گفت: مراحل نخست کم آبی، نشانه خاصی ندارد و فقط می‌تواند شامل خشکی دهان و احساس تشنگی باشد. در مراحل بعدی، علائم شامل پوست خشک و داغ، سرگیجه، گرفتگی و درد عضلات دست و پاست. این کار‌شناس تغذیه صورت برافروخته و سرخ شده، کاهش مقدار ادرار، ادرار غلیظ و زرد پر رنگ مشکل دفع ادرار، گود افتادگی چشم‌ها، فرو رفتگی سر نوزاد، عصبانیت و بدخلقی، رفتار غیرمعقول و فقدان اشک را از علائم و نشانه هیا کم آبی شدید بدن عنوان کرد و افزود: در موارد شدید، کم آبی منجر به بیهوشی می‌شود و روی جریان خون در بدن اثر می‌گذارد و حتی ممکن است به مرگ بیانجامد. حاجی می‌زراده در ادامه در خصوص راههای مقابله با کم آبی توصیه کرد: برای مقابله با کم آبی بایستی قبل از احساس تشنگی آب نوشید، البته نوشیدنی‌های حاوی الکل و کافئین برای رفع تشنگی مناسب نیستند، زیرا حاوی موادی می‌باشند که بدن را دچار کم آبی می‌کنند. وی در خصوص راههای پیشگیری از بروز کم آبی متذکر شد: برای جلوگیری از بروز کم آبی در هوای گرم تابستان هر نیم ساعت یک بار، حداقل یک و نیم لیوان آب بنوشید.

عصبانیت و بدخلقی هم می‌تواند از نشانه‌های کم آبی بدن باشد
این کار‌شناس خطاب به ورزشکاران توصیه کرد: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از شروع بازی یا ورزش، حداقل ۵/۱ لیوان آب بنوشید و همچنین حتی اگر احساس تشنگی نکردید، آب بنوشید. وی ادامه داد: اگر در روزهای گرم تابستان بیرون از منزل بودید و کسی که همراه شما بود (خصوصاً کودک یا فرد جوانی) ناگهان دچار سرگیجه، تهوع یا ضعف شد، فوراً او را به داخل منزل یا محل خنکی که سایه دارد، برسانید و برای جبران کمبود آب بدنش، به او نوشیدنی یا آب خنکی بدهید.

حاجی میرزاده افزود: افراد بایستی به خاطر داشته باشند برای رفع عطش از آب یخ (آبی که خیلی خنک است) استفاده نکنید، زیرا آب خیلی خنک باعث عطش و احساس تشنگی بیشتر در فرد می‌شود. وی توصیه اکید کرد: نوشیدنی‌های حاوی الکل و کافئین مثل قهوه برای رفع تشنگی مناسب نیستند، زیرا حاوی موادی می‌باشند که دفع ادرار را افزایش می‌دهند و بدن را دچار کم آبی می‌کنند. حاجی میرزاده گفت: فردی که علائمی از قبیل پوست خشک و سرخ شده، نبض تند، پوست سرد و مرطوب وچسبناک، هذیان گویی و گیجی شدید را از خود نشان دهد، در معرض خطر زیادی است و بایستی فورا او را به پزشک برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha