یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 50840

آخرین روزهای اردیبهشت‌ امسال كارگر یك كشتارگاه كه به مرحله حاد علائم تب كریمه كنگو رسیده بود به یك مركز درمانی خصوصی مراجعه می‌كند. پرستار این مركز درمانی در حین تزریق سرم به بیمار، با خون او تماس پیدا می‌كند و به بیماری مبتلا می‌شود. با حاد شدن وضعیت این كارگر كشتارگاه او را به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد منتقل می‌كنند. از همان ابتدا بیمار را تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌دهند، اما حین همین مراقبت‌ها دانشجوی پزشكی مشغول در این بیمارستان با خون او تماس پیدا می‌كند و جان می‌دهد.

این تب به مرگ راضی می‌شود
سلامت نیوز :  اواخر دهه 50 خورشیدی دامپزشكان ایرانی كنه دام‌هایی را كه از مرزهای شرقی وارد كشور شده بودند، آزمایش كردند، این كنه‌ها آلوده به ویرووس CCHF یعنی عامل بیماری تب كریمه كنگو بودند، ویروسی كه به روایتی سال‌ها قبل از این‌كه از سوی پزشكان غربی كشف شود در كتاب «گنجینه خوارزمشاه» متعلق به پزشك ایرانی (حدود 1110 سال پیش) به نام جرجانی به آن اشاره شده بود.

اما داستان نامگذاری این تب به سال 1944 میلادی و منطقه‌ای به نام «كریمه» در روسیه برمی‌گردد. دانشمندان روسی نام این بیماری را كه در این منطقه شیوع پیدا كرده بود تب «هموراژیك (خونریزی‌دهنده) كریمه» می‌گذارند.25 سال بعد بررسی‌های جدیدتر دانشمندان، نشان می‌دهد كه عامل تب خونریزی‌دهنده كریمه مشابه عامل بیماری‌ای است كه در جریان همه‌گیری سال 1956 در كنگو پیدا شد. به این ترتیب، تركیب نام دو منطقه كریمه و كنگو وجه تسمیه این بیماری شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اما در ایران، اولین‌بار این بیماری وقتی سر و صدا كرد كه پای مرگ یك پزشك به میان آمد. سال 1378 وقتی كه گله‌دار بختیاری به بیمارستانی در شهركرد با علائم تب كریمه كنگو مراجعه كرد، تهوع خونی بیمار با دست و بدن پزشك جوانی كه او را معاینه می‌كرد، تماس پیدا كرد. دكتر جوان بر اثر ابتلا فوت شد و رسانه‌ای شدن این موضوع سبب شد، مردم ضمن آشنایی با چنین بیماری كشنده‌ای، خطرات آن را بشناسند.تا این‌كه اردیبهشت‌ امسال نیز،بعد از گذشت 13 سال، حادثه‌ای مشابه و فوت دانشجویی پزشكی در مشهد دوباره تب كریمه كنگو را به صفحه اول روزنامه‌ها كشاند.

تب قاتل در مشهد

آخرین روزهای اردیبهشت‌ امسال كارگر یك كشتارگاه كه به مرحله حاد علائم تب كریمه كنگو رسیده بود به یك مركز درمانی خصوصی مراجعه می‌كند. پرستار این مركز درمانی در حین تزریق سرم به بیمار، با خون او تماس پیدا می‌كند و به بیماری مبتلا می‌شود.با حاد شدن وضعیت این كارگر كشتارگاه او را به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد منتقل می‌كنند. از همان ابتدا بیمار را تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌دهند، اما حین همین مراقبت‌ها دانشجوی پزشكی مشغول در این بیمارستان با خون او تماس پیدا می‌كند و علاوه بر كارگر كشتارگاه، دانشجوی پزشكی نیز جان خود را دست می‌دهد.

تب كریمه كنگو نه تنها باعث مرگ كارگر كشتارگاه و پزشك معالجش می‌شود بلكه چهار نفر دیگر یعنی پسر كارگر كشتارگاه، دو پرستار و یك نیروی خدماتی بیمارستان را نیز مبتلا می‌كند.خبر به همه رسانه‌ها و مردم می‌رسد و ناگهان تب كریمه كنگو چنان از مرزهای خبر به شایعه می‌رسد كه چند روز بعد پیامك‌هایی با این هشدار كه گوشت نخرید بین شهروندان دست به دست می‌شود.

شایعه جان می‌گیرد

وزارت بهداشت شروع به اطلاع‌رسانی می‌كند و عنوان می‌شود كه مرگ دانشجوی پزشكی و ابتلای كادر درمان بیمارستان مشهد تنها یك اتفاق نادر بوده و این بیماری نمی‌تواند بسادگی همه‌گیر شود. همزمان دامپزشكی از ایران با یكی از رسانه‌های خارجی گفت‌وگو و اعلام می‌كند كه تب كریمه كنگو از طریق گوشت و لبنیات قابل انتقال به انسان است.شایعه جان می‌گیرد و پیامك‌ها به هشدارهایی نظیر مصرف نكردن گوشت و شیر و حتی رسیدن تب كریمه كنگو به پایتخت تبدیل می‌شود.رسانه‌ها گزارش‌هایی از وزارت بهداشت منتشر می‌كنند مبنی بر این‌كه بیشترین افراد مبتلا به تب كریمه كنگو شامل كسانی می‌شود كه با دام ارتباط مستقیم دارند یا این‌كه حتی خوردن گوشت آلوده به این ویروس كه در كشتارگاه ذبح شده، نمی‌تواند منتقل‌كننده بیماری باشد.به این ترتیب تب كریمه كنگو به سمت فراموشی می‌رود.

پنهان‌كاری یا نگران نكردن شهروندان؟

20 روز بعد از اخبار تب كریمه كنگو در مشهد، كنفراس خبری رئیس آزمایشگاه مرجع انستیتو پاستور ایران در مازندران خبرساز شد.صادق چینی‌كار 18خرداد در حاشیه برگزاری كنفرانس تب خونریزی‌دهنده كریمه كنگو در دانشگاه علوم پزشكی مازندران به خبرنگاران گفت: از ۳۱ استان كشور ۲۷ استان از ابتدای امسال مواردی از بیماری تب كریمه كنگو را داشته‌اند و از ۲۹ مبتلای به این بیماری طی امسال تاكنون هفت نفر جان باخته‌اند.اعلام این خبر انگشت اتهام را به سمت وزارت بهداشت برد كه اطلاع‌رسانی شفافی نسبت به این بیماری در این مدت نداشته است، اما دكتر محمدمهدی گویا، رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در پاسخ به این اتهام مساله تشویش افكار عمومی را مطرح كرد.او با تاكید بر این‌كه امكان ابتلا به تب كریمه كنگو برای شهروندانی كه ارتباطی با دام ندارند به هیچ‌وجه امكان‌پذیر نیست، معتقد است: اطلاع‌رسانی روزانه درخصـــوص مبتلایان بــه تب كـــریمه كنگو برای اكثر شهرونـــدان غیرضـــروری و هـــر جــــا كه لازم بوده وزارت بهداشت به شهروندان اطلاع‌رسانـــی كرده است.رئیـــس مـــركز مدیریت بیماری‌هـــای وزارت بهداشت با تایید ابتلای 30 نفر از هموطنان به تب كریمه كنگو از ابتدای سال و فوت شش نفر از این تعداد اعلام كرد: به جز چهار نفر از شهروندان مشهدی كه در شرایط خاص و حین درمان فرد مبتلا، به این بیماری دچار شدند، بقیه موارد و خصوصا فوت‌شدگان از این بیماری كسانی هستند كه در ارتباط مستقیم با دام قرار داشته‌اند.

تبی برای همه سال‌ها

خبرهای هر از چند گاهی تب كریمه كنگو مردم را می‌ترساند، اغلب فكر می‌كنند بیماری جدیدی شیوع پیدا كرده و شایعه همه‌گیری را باور می‌كنند و حتی نگران می‌شوند كه با خوردن گوشت و شیر به تب كریمه كنگو مبتلا شوند، اما این بیماری تنها متعلق به بهار و تابستان امسال نیست.تب كریمه كنگو بر اساس گفته رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از سال 1378 كه در ایران به شكل رسمی شناسایی و ثبت شده است، هر سال حدود 100 تا 200 نفر را مبتلا می‌كند. از این تعداد مبتلا نیز سالانه حدود 15 درصد فوت می‌كنند.ناگفته نماند كه تب كریمه كنگو بیماری‌ای است كه افراد در معرض خطر آن، دامداران، كارگران كشتارگاه‌ها، قصابان و در واقع كسانی هستند كه با دام ارتباط مستقیم دارند.همچنین پزشكان، پرستاران و كادر درمانی مرتبط با بیماران مبتلا نیز در معرض ابتلا هستند، بنابراین احتمال ابتلا برای افرادی كه در ارتباط با دام نیستند به حداقل می‌رسد مگر كسانی كه به اشتباه دام خریداری كرده و با نظارت شخصی در منازل به مناسبت‌های مختلف ذبح می‌كنند.

تبی از آن سوی مرزها

هر چند كه وزارت بهداشت همزمان با انتشار اخبار شیوع تب كریمه كنگو در خصوص آشنایی با بیماری و نحوه انتقال آن اطلاع رسانی می‌كند، اما این بیماری بیشتر از یك دهه است كه در كشور ما وجود دارد.گفته می‌شود دام‌هایی كه به شكل غیرقانونی از مرزها وارد كشور می‌شوند عامل اصلی شیوع این بیماری در ایران هستند با این تفاسیر با هدف ریشه‌كنی این بیماری باید مرزهای كشور تحت كنترل بیشتر قرار گیرد تا خرید و فروش غیرمجاز دام منتفی شود.علاوه بر این موضوع وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكی با آموزش فراگیر به كادر پزشكی و افرادی كه با دام‌ها در ارتباط هستند بی‌تردید می‌توانند، از شیوع تبی كه به مرگ راضی می‌شود، جلوگیری كنند.رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت می‌گوید: دام‌های غیرمجازی كه از مرزها وارد كشور می‌شوند ممكن است در هر منطقه‌ای از كشور مجددا خرید و فروش شود به این دلیل نمی‌توان به طور مشخص منطقه‌ای را پرخطر یا كم خطر خواند، اما میزان بروز تب كریمه كنگو در مناطق شرق كشور بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha