استفاده از داروهای محرك که بیشتر در شب های امتحان مصرف می شود، عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

سلامت نیوز : اشرف تشکری روانپزشك اظهار كرد: برخی دانشجویان در شب‌های امتحان از مواد كافئینی و یا محرك برای بیدار ماندن استفاده می‌كنند. مواد كافئین‌دار مانند چای و قهوه اگر در حد معمول مصرف شود، مشكلی ایجاد نمی‌كند، ولی استفاده بیش از حد از این مواد می‌تواند مضر باشد و عوارضی در پی خواهد داشت و حتی می‌تواند موجب افزایش اضطراب فرد شود.

تشكری افزود: برخی دانشجویان نیز به اشتباه در شب امتحان از داروهای محرك استفاده می‌كنند كه این داروها معمولا از خانواده آمفتامین‌ها هستند. برخی مواد هم اصلا دارو نیستند و مانند شیشه، در رده مواد مخدر قرار می‌گیرند. این مواد بر روی سلول‌های مغز تاثیر می‌گذارند و موجب فعال شدن مغز و افزایش هوشیاری و توجه فرد شده همچنین مصرف این مواد موجب كاهش خواب‌آلودگی در افراد می‌شوند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ وی تصریح كرد: باید توجه داشت كه اثر این مواد مقطعی است و در دراز مدت اثرات سوئی بر افراد خواهد داشت. به عنوان مثال در برخی موارد فرد مصرف‌كننده دچار عوارض روانی مانند هذیان‌گویی و توهم می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز در این افراد وجود دارد.

این روانپزشك خاطرنشان كرد: گاهی عوارض این داروها كوتاه‌مدت است و واكنش‌هایی اولیه در فرد ایجاد می‌كند و موجب افزایش تپش قلب و استرس می‌شود. گاهی نیز فرد مصرف‌كننده به عوارض بلندمدت مبتلا می‌شود و عوارض این داروها در جسم و روان فرد باقی می‌ماند. همچنین برخی از این داروها نیز حالت مخدر دارند و فرد پس از نخستین مصرف به آن‌ها معتاد می‌شود.وی ادامه داد: دارو تنها باید از سوی پزشك و برای فرد بیمار تجویز شود و هرگونه مصرف دارو در افراد سالم و یا بدون تجویز پزشك می‌تواند مشكلاتی را در فرد مصرف‌كننده ایجاد كند. یك دانشجو باید بتواند با برنامه‌ریزی و به صورت منظم درس بخواند تا بدون استرس در امتحان‌ها موفق شود. مصرف دارو با هدف موفقیت در امتحان به هیچ وجه كار درستی نیست و عوارض برخی از این داروها جبران‌ناپذیرند.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha