معاون پژوهشی گروه طب فیزیكی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی تهران به مبتلایان به آرتروز توصیه كرد كه مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ C و D و امگا 3 مصرف كنند چرا كه اگر افراد غذاهای حاوی امگا 3 و ویتامین‌های C و D را روزانه به مقدار كافی مصرف كنند، نیاز به مكمل‌های غذایی پیدا نمی‌كنند.

سلامت نیوز : دكتر پژمان مدنی در گفت‌وگو با  ایسنا، افزود: در صورت نامناسب بودن تغذیه لازم است، افراد رژیم غذایی خود را اصلاح و املاح و ویتامین‌ها را به حد كافی مصرف كنند.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی با اشاره به اثرات مكمل‌های غضروف‌ساز اظهار كرد: در ابتدای عرضه این محصولات به بازار گمان می‌شد كه نیمی از مبتلایان به آرتروز با مصرف مكمل‌های غضروف‌ساز وضعیت بهتری پیدا می‌كنند و در صورت موثر بودن مصرف این داروها استفاده از آن‌ها باید ادامه یابد اما مكمل‌های غضروف‌ساز در حال حاضر به عنوان یك روش درمانی به ویژه برای مصرف خودسرانه پیشنهاد نمی‌شود.

مدنی درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به آرتروز زانو گفت: لازم است فشاری كه روی مفصل زانو می‌آید را كاهش و قدرت عضلات را افزایش داد چرا كه به ازای هر یك كیلوگرم افزایش وزن،‌ در هر قدم 4 تا 5 كیلوگرم به مفصل زانو فشار وارد می‌شود. با افزایش فشار، تخریب مفصل زانو شدت می‌یابد بنابراین نخستین كار برای پیشگیری از آرتروز زانو، كاهش وزن و دومین اقدام تقویت مفصل زانو است.

معاون پژوهشی گروه طب فیزیكی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: شنا باعث افزایش تقویت مفصل زانو می‌شود البته دست كم پیاده‌روی 5 روز در هفته و در هر روز 45 دقیقه در مسیر صاف با كفش مناسب می‌تواند در این زمینه موثر باشد البته انحراف‌هایی كه ممكن است در زوایای مفصلی برخی افراد وجود داشته باشد را ممكن است بتوان با وسایل كمكی یا ورزش اصلاح كرد اما استفاده از مكمل‌ها حتی برای افرادی كه دچار آرتروز هستند نیز پیشنهاد نمی‌شود.

مدنی در پایان گفت: افرادی كه اضافه وزن دارند و از پله استفاده می‌كنند چند برابر بیشتر به مفصل زانوی آنان فشار وارد می‌شوند. از سوی دیگر خم كردن زانو برای كسانی كه مستعد ابتلا به آرتروز زانو هستند یا در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری قرار دارند، مضر است. دو زانو، چهارزانو و روی زمین نشستن و از پله بالا و پایین رفتن نیز ضایعه پیش‌رونده زانو را تشدید می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha