دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 50906

مسئول کلینیک ترک دخانیات یزد خطاب به مادران شیرده گفت: از مصرف ترامادول در دوران شیردهی بدون تجویز پزشک بپرهیزید.

سلامت نیوز : دکتر نقی تقوایی در گفت‌و‌گو با سینانیوز در یزد اظهارداشت: ترامادول یک ترکیب صناعی شبیه مورفین می‌باشد که در بازار دارویی ایران به صورت قرص و کپسول ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم و آمپول ۱۰۰ میلی گرم موجود می‌باشد و برای درمان دردهای نسبتاً شدید حاد یا مزمن از قبیل دردهای بعد از عمل جراحی و دردهای سرطانی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: ترامادول در بدن از چندین راه متابولیزه می‌شود یکی از این راه‌ها سیستم آنزیم‌های کبدی می‌باشد مهم‌ترین متابولیت حاصل از متابولیسم کبدی ترامادول دارای اثر ضد درد ۶ برابر بیشتر از ترامادول می‌باشد. کارشناس آموزش سلامت مرکز بهداشت شهرستان یزد با اشاره به عوارض جبران ناپذیر این دارو در نتیجه مصرف خودسرانه و بی‌رویه توصیه کرد: در دوران بارداری بدون تجویز پزشک مصرف نگردد.

وی همچنین توصیه کرد: در دوران شیردهی بدون تجویز پزشک مصرف نگردد. مسئول کلینیک ترک دخانیات یزد در خصوص عوارض جانبی ترامادول اظهارکرد: ترامادول ممکن است نشانه‌های شبیه مورفین همچون؛ سرگیجه، خواب ‌آلودگی، یبوست، تعریق و خارش ایجاد کند اما احتمال بروز تضعیف سیستم تنفسی نسبت به مورفین کمتر می‌باشد و لی در صورت تزریق احتمال آن بالا می‌رود.

دکتر تقوایی افزود: بروز واکنشهای حساسیتی از قبیل، ضعف تنفسی، انسداد ریوی، تورم لب‌ها، تورم زبان وصورت و کهیر از دیگر عوارض این دارو است.
مسئول بسیج جامعه پزشکی مرکز بهداشت استان یزد متذکرشد: مصرف بیش از حد این دارو عوارضی از قبیل: تنگی نفس، ضعف تنفسی، تنفس سطحی، افزایش ضربان قلب و تشنج را در پی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha