آسیب‌شناس گفتار و زبان گفت:« طی تست غربالگری که در سال ۸۹ در دبستان‌های خرم آباد انجام شد از هر ۱۰۰ نفر یک نفر دچار لکنت زبان است. »

سلامت نیوز : نرگس معین در گفتگو با سینانیوز افزود: «مشکلات گفتاری در کودکان، نوجوان و بزرگسالان وجود دارد. این مشکل در بزرگسالان به صورت گرفتگی صدا می‌باشد و کیفیت صدای این افراد دچار مشکل است به این موارد کیس‌های صوتی می‌گویند.»

وی افزود: «بعضی از آسیب‌های گفتاری در بزرگسالان بر اثر انواع مشکلات مغزی مانند انواع سکته ایجاد می‌شود. »وی ادامه داد: «پسرانی که وارد سن نوجوانی می‌شوند علی رغم رشد هورمونی و رشد فیزیکی مناسبی که دارند صدایشان در حالت زیر زنانه می‌ماند این افراد برای رفع مشکل خود که به سادگی هم حل می‌شود باید به گفتار درمان مراجعه کنند. »

معین در ادامه علل آسیب‌های گفتاری در کودکان را چنین بیان کرد:
۱- کودکانی که در رشد گفتار و زبان نسبت به هم سن و سالان خود تاخیر دارند و در دو یا سه سالگی هیچ کلمه ایی تولید نمی‌کنند. که از جمله مهم‌ترین علل این مسئله می‌تواند افت شنوایی، بیماری‌های خاص، تشنج و عقب ماندگی ذهنی در کودکان باشد.
۲- کودکانی که قبل یا حین زایمان مادرشان دچار فلج مغزی شده‌اند در رشد گفتاری و حرکت اندام‌ها با مشکل جدی روبه رو هستند.
۳-لکنت زبان که سبب مشکلات صوتی می‌باشد.
۴-اختلال تولید: این گروه از کودکان که علی رغم هوش طبیعی در تولید یک سری از صداهای خاص مشکل دارند به عنوان مثال به جای حرف گاف حرف دال را تلفظ می‌کنند.
۵-نارساخوانی: این گروه از کودکان نیز با وجود هوش طبیعی در خواندن و نوشتن با مشکل رو به رو هستند.

آسیب‌شناس گفتار و زبان با بیان اینکه در سال ۸۹ طی تست غربالگری که در دبستان‌های شهرستان خرم آباد انجام شد در مجموع از هر ۱۰۰ نفر یک نفر دچار مشکل لکنت زبان بود که این موارد در پسران بیشتر دیده شد. وی افزود:« مشکلات لکنتی در سنین پایین خیلی زود‌تر درمان می‌شوند لذا در این امر خانواده‌ها نقش بسیار مهمی دارند.در حقیقت ۷۰ درصد کار گفتار درمان را والدین باید انجام دهند و تنها ۳۰ درصد توسط خود گفتار درمان انجام می‌شود و درمانگر فقط راهکار پیشنهاد می‌کند و خانواده‌ها هستند که با تمرین‌های مکرر در منزل می‌توانند مشکلات گفتاری کودک خود را رفع کنند.» معین در پایان عنوان کرد:« اگر کودکی تا دو سالگی صحبت نکرد و یا از کلمات محدودی استفاده کرد و یا سه نمونه از صدا‌ها را اشتباه تلفظ کرد باید با مراجعه والدین به گفتار درمان کودک ارزیابی شود و برای رفع اختلالات مورد درمان قرار گیرد. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha