سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۶
کد خبر: 50912

به عقیده بسیاری از افراد یکی از عوامل تاثیرگذار در ثبات خانواده، حل شدن تعارضات زوج هاست.

اولین گام برای حل مشکلات همسران قبول نقاط ضعف است
سلامت نیوز : به عقیده بسیاری از افراد یکی از عوامل تاثیرگذار در ثبات خانواده، حل شدن تعارضات زوج هاست. بسیاری تصور می کنند تا زمانی که اختلاف نظر و مشکلی وجود داشته باشد و تعارض به تفاهم تبدیل نشود نمی توان به ثبات خانواده امیدوار بود در صورتی که به باور کارشناسان در یک زندگی سالم خانوادگی، اعضا تلاش می کنند مشکلات را حل کنند اما همواره مسائلی وجود دارد که حل و رفع نمی شود و باید هنر کنار آمدن با آن را داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ این نکته را بسیاری از زوج های جوان در جلسات مشاوره درمی یابند و با اصلاح نگرش خود به زندگی می آموزند که می توان به مشکلات از زاویه جدیدی نگریست و آن را نه یک مانع در رسیدن به خوشبختی بلکه پلی به سوی شادی و آرامش بیشتر تصور کرد. به این ترتیب نیاز به مشاوره بیش از هر زمان دیگری برای زوج های جوان احساس می شود به ویژه اگر از مزایای زوج درمانی آگاه باشند و بتوانند از آن استفاده کنند.

لزوم مشاوره

در عصر انفجار اطلاعات انسان به مشاوره های تخصصی نیاز دارد؛ زیرا تنوع و تکثر علوم، امکان تخصص یافتن در چندین رشته را از افراد گرفته است. به عنوان مثال یک تاجر به چندین مشاور اقتصادی برای سرمایه گذاری های خود نیاز دارد و یک پزشک باید برای انتخاب شیوه درمان از مشاوره گروه پزشکی کمک بگیرد. انسان در عصر حاضر در صورت استفاده نکردن از مشاوره آسیب می بیند.یکی از مشاوره هایی که برای بیشتر مردم ضروری است تا از ناهنجاری های قرن حاضر به دور بمانند، استفاده از خدمات مشاوره ای خانواده است. دکتر شهرام ناصری مشاور خانواده با بیان این مطلب به خراسان می گوید: در مشاوره، همسران با وظایف اصلی خود در خانواده آشنا می شوند. بسیاری تصور می کنند وظیفه یک زن صرفا خانه داری، آشپزی و تربیت فرزندان است؛ در صورتی که یک زن وظیفه بزرگ تری دارد و آن حل مشکلات شخصیتی همسرش است. زن و مرد باید به رفع مشکلات یکدیگر کمک کنند. به این ترتیب آنچه آن ها در ابتدای جلسات مشاوره به عنوان شکایت از یکدیگر مطرح می کنند، مشکل خودشان می شود نه طرف مقابل.

نقاط ضعف و نقاط قوت

این نکته اساسی به تنهایی کلید حل بسیاری از تعارضات است.نکته این جاست که ما در مشاوره فقط ایرادها را نمی بینیم بلکه با تکیه بر توانایی های دو طرف از آن ها می خواهیم با استفاده از توانمندی فردی، مشکل همسرشان یا به عبارتی مشکل خودشان را حل کنند.نکته این جاست که بیان نقاط ضعف زوج در مقابل یکدیگر و از زبان طرف مقابل در بیشتر موارد کار دشواری است. بنابراین ما از آن ها می خواهیم نقاط قوت همسر و نقاط ضعف خودشان را بیان کنند.بیان نقاط قوت از زبان همسر و نقاط ضعف از زبان فرد باعث می شود موضع گیری و تعارضی رخ ندهد. در واقع با این کار ما زوج ها را تشویق می کنیم همواره نقاط قوت همسر و نقاط ضعف خود را ببینند و برای اصلاح خود گام بردارند. عاطفه واقعی یعنی تعویض فهرست مشکلات بین زن و شوهر و برآوردن نیازهای طرف مقابل.در این میان زوج ها حق ندارند مشکل خود را به همسرشان نسبت دهند زیرا آن ها مسئول مستقیم رفتارها و اعمال خود هستند. زوج ها در می یابند که نقاط ضعف همسر هیچ ربطی به طرف مقابل ندارد و هر کس مسئول رفتار خودش است، از طرف دیگر یک همسر نه به دلایلی که خود فکر می کند بلکه به دلایلی که همسرش می گوید دوست داشتنی است. به عبارتی ذکر نقاط قوت فرد از طرف خود مزیت نیست و فقط وقتی ارزش دارد که از سوی همسرش عنوان شود. دکترناصری با اشاره به این که هر کس به هنگام ازدواج نقص هایی دارد که اجتناب ناپذیر است و این ایرادها باید توسط همسرش رفع شود، می گوید: فرض کنید یک خانم مبتلا به اضافه وزن که همسرش از او ناراضی است به مشاوره مراجعه می کند، در بررسی ها مشخص می شود که علت چاقی وی پرخوری است و پرخوری وی ریشه در ناامنی دارد و ناامنی مشکلی است که باید توسط همسرش رفع شود. تا زمانی که این خانم از نظر روانی احساس امنیت نکند، اضافه وزن خواهد داشت و رژیم غذایی و ورزش نمی تواند کمک چندانی به وی بکند. به همین دلیل است که اگر فردی شروع به شکایت از همسرش کند، وی را مقصر می دانیم که نتوانسته است آن را حل کند. به عنوان مثال به همسر خانم مبتلا به اضافه وزن می گوییم که شما نتوانسته اید امنیت روانی برای همسرتان فراهم کنید، بنابراین مقصر هستید.

لزوم تغییر فردی

این تغییر نگرش در زوج درمانی به آن ها کمک می کند تا از قالب وکیل مدافعی که دائم از حقوق خود دفاع می کند، خارج شوند و سعی کنند به جای همسر، خودشان را تغییر دهند. وقتی زوج ها فعالانه برای حل مشکل وارد گود شوند و مشکل همسر را مشکل خودشان بدانند، در یک فضای آرام و بدون تنش به راه حل فکر می کنند و آن را برطرف خواهند کرد.نکته این جاست که در بسیاری از موارد، زوج ها اولویت مشکلات خود را گم می کنند و نمی توانند تشخیص بدهند مشکل اصلی شان کجاست. در مواردی آن ها فکر می کنند که مسائل اقتصادی باعث اختلافشان شده است اما در مشاوره مشخص می شود نبود امنیت روانی باعث بروز تعارض شده است. به این ترتیب و پس از شناسایی دقیق مشکل و تلاش فعالانه برای رفع آن، خانواده پیشرفت می کند. رشد واقعی در یک خانواده سالم وقتی رخ می دهد که یک یا چند اشکال اساسی در اعضای خانواده با اقدام دیگری رفع شود.

اعتراف به مشکلات شخصیتی

در زوج درمانی تلاش می شود زوج ها نه فقط درباره زندگی مشترک بلکه درباره خود تغییر نگرش دهند تا بتوانند زندگی شادتری را تجربه کنند. دکترشهرام ناصری، مشاور خانواده با بیان این مطلب به خراسان می گوید: اصلاح باور فرد نسبت به خود به ویژه در دیدن نقاط ضعف، شجاعت و جسارت زیادی می خواهد و آدم های خودشیفته جسارت این کار را ندارند؛ بنابراین نمی توانند زندگی شادی را تجربه کنند. وی با بیان این که در زوج درمانی از زوج ها می خواهیم نقاط ضعف خود را به زبان آورند، تاکید می کند: این اولین قدم در اصلاح روابط زوج است. اگر فرد نقاط ضعف خود را نگوید حتی مشاور نمی تواند به او بقبولاند که خسیس یا  کم طاقت یا عصبانی است. این مشکلات فقط وقتی رفع می شود که فرد به آن اعتراف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha