سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۳

آیا خسته هستید؟ آیا دچار افزایش وزن، لرزش یا ریزش مو هستید؟ آیا اغلب اوقات دچار تعریق می‌شوید یا اضطراب دارید؟ در صورتی كه پاسخ سؤالات بالا مثبت است بدانید كه غده تیروئید خوب كار نمی‌كند. در بدن تنظیم‌كننده‌های زیادی وجود دارد كه یكی از این تنظیم‌كننده‌ها غده تیروئید است.

سلامت نیوز : آیا خسته هستید؟ آیا دچار افزایش وزن، لرزش یا ریزش مو هستید؟ آیا اغلب اوقات دچار تعریق می‌شوید یا اضطراب دارید؟ در صورتی كه پاسخ سؤالات بالا مثبت است بدانید كه غده تیروئید خوب كار نمی‌كند. در بدن تنظیم‌كننده‌های زیادی وجود دارد كه یكی از این تنظیم‌كننده‌ها غده تیروئید است. تیروئید، غده‌ای پروانه‌ای شكل در ناحیه جلوی گردن است. این غده مسئول تولید هورمون‌هایی است كه كنترل‌كننده سوخت و ساز و متابولیسم بدن هستند. از این‌رو اختلالات تیروئید، امكان كاهش و یا افزایش سرعت سوخت و ساز بدن را ایجاد می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ زمانی كه سطح هورمون تیروئید بیش از حد بالا رفته و یا خیلی كم باشد، فرد طیف وسیعی از علائم زیر را تجربه خواهد كرد:

افزایش و یا كاهش وزن
یكی از شایع‌ترین علائم وجود بیماری‌های تیروئیدی تغییرات غیرقابل توضیح وزن است. افزایش وزن تغییری است كه در اثر پائین بودن سطح هورمون تیروئید و با واكنش نشان دادن به این اختلال ایجاد می‌شود كه نشان‌دهنده وجود بیماری كم‌كاری غده تیروئید است. در مقابل، اگر غده تیروئید بیش از نیاز بدن ترشح شود ممكن است فرد به‌طور غیرمنتظره‌ای وزن از دست دهد. به این اختلال، پركاری تیروئید گفته می شود كه به مراتب شایع‌تر است.

تورم در ناحیه گردن
تورم مشهود در ناحیه گردن نشان‌دهنده وجود مشكلی در غده تیروئید است. عارضه گواتر ممكن است در صورت وجود عارضه كم‌كاری تیروئید و یا پركاری تیروئید رخ دهد البته گاهی اوقات تورم ناحیه گردن منجر به سرطان تیروئید و یا ندول كه در داخل تیروئید رشد می‌كند خواهد شد.

تغییراتی در ضربان قلب
هورمون‌های تیروئید تقریباً بر تمام اعضای بدن اثر گذارند و در این میان بر سرعت تپش قلب نیز تأثیر خواهند گذاشت. پركاری تیروئید به ضربان قلب سرعت می‌بخشد. علاوه بر اینكه موجب افزایش فشار خون و احساس تپش قلب نیز خواهد شد.

تغییرات در انرژی و روحیه
اختلالات تیروئیدی تأثیر قابل توجهی بر سطح انرژی و خلق و خوی فرد خواهند داشت. كم‌كاری تیروئید، افراد مبتلا را به سمت احساس خستگی، تنبلی و افسردگی پیش می‌برد و در مقابل پركاری تیروئید، مشكلات خواب، بیقراری و تحریك‌پذیری را همراه دارد.

ریزش مو
ریزش مو یكی دیگر از نشانه‌هایی است كه از تعادل خارج شدن هورمون‌های تیروئید را گوشزد می‌كند. كم‌كاری تیروئید و پركاری تیروئید، هر دو موجب ریزش مو می‌شوند و در اغلب موارد، پس از درمان اختلالات تیروئیدی، رشد موها دوباره آغاز خواهند شد.

احساس بیش از حد سرما یا گرما
اختلالات تیروئیدی تنظیم درجه حرارت بدن را مختل خواهند كرد. افراد مبتلا به عارضه كم كاری تیروئید احساس سرمای بیش از حد معمول خواهند داشت در صورتی كه پركاری تیروئید موجب تعریق و گرمای بیش از حد خواهد شد. خشكی پوست، شكنندگی ناخن‌ها، بی‌حسی و یا سوزن‌سوزن شدن دست، یبوست، دوره قاعدگی غیرطبیعی و خونریزی ماهانه شدید از دیگر علائم كم‌كاری تیروئید به حساب می‌آیند. ضعف عضلات و یا لرزش دست، مشكلات بینایی، اسهال و خونریزی نامنظم سیكل از نشانه‌های پركاری تیروئید است.

اختلال تیروئید یا یائسگی
از آنجا كه ممكن است اختلالات تیروئید باعث تغییراتی در سیكل ماهانه و خلق و خوی افراد شود گاهی اوقات با علائم یائسگی به اشتباه گرفته خواهد شد. در این صورت اگر مشكوك به مشكل تیروئید هستید، یك آزمایش خون ساده نشان می‌دهد مشكلات موجود، مربوط به بیماری‌های تیروئیدی یا یائسگی و یا اینكه تركیبی از این دو است.

چه كسی باید آزمایش تیروئید دهد؟
هر فردی باید برای سنجیدن اختلالات عملكرد تیروئید، هر پنج سال یكبار و در آغاز سن 35 سالگی تست غربالگری انجام دهد.
براساس یافته‌های انجمن تیروئید امریكا اغلب افراد، با وجود نشانه‌ها یا عوامل خطر، نیازمند انجام آزمایشات مربوطه خواهند بود. كم‌كاری تیروئید اغلب زنان بالای 60 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد و پركاری تیروئید كه شایع‌تر است نیز زنان و افراد بالای 60 سال را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. البته سابقه خانوادگی نیز، خطر ابتلا به هر دو اختلال راافزایش می‌دهد. شایع‌ترین علت كم‌كاری تیروئید بیماری هاشیموتو است. این یك اختلال خودایمنی است كه به دنبال آن در بدن حملاتی علیه غده تیروئید ایجاد می‌شود و در نتیجه به تیروئید صدمه وارد می‌شود و مانع از تولید كافی هورمون تیروئید خواهد شد. این بیماری جنبه ارثی دارد. همچنین شایع‌ترین علت پركاری تیروئید بیماری گریوز است. این یك اختلال خودایمنی است كه به دنبال حملات غده تیروئیدی، موجب آزاد شدن سطح بالایی از هورمون‌های تیروئید می‌شود. یكی از نشانه‌های بیماری گریوز، تورم قابل مشاهده و ناراحت‌كننده در ناحیه پشت چشم است.

عوارض اختلال تیروئید
در صورتی كه اختلالات تیروئیدی درمان نشده باقی بمانند، مشكلاتی را به‌وجود می‌آورند. به عنوان نمونه كم‌كاری تیروئید سطح كلسترول خون را افزایش داده و به همین دلیل احتمال ابتلا به سكته مغزی یا حمله قلبی برای فرد وجود دارد. در موارد شدید كاهش ترشح هورمون تیروئید موجب از دست دادن آگاهی و افت درجه حرارت بدن و تهدید زندگی فرد خواهد شد. همچنین عارضه پركاری تیروئیدی كه درمان نشود مشكلات قلبی و پوكی استخوان را به‌وجود می‌آورد.

درمان كم‌كاری و پركاری تیروئید
اگر پزشك وجود عارضه كم‌كاری تیروئید را تشخیص دهد به احتمال زیاد هورمون تیروئید را در قالب قرص تجویز می‌كند. در این صورت معمولاً در طول چند هفته به بهبود قابل توجهی منجر خواهد شد و در طول مدت زمان نیز انرژی بیشتر، كاهش میزان كلسترول و كاهش تدریجی وزن را به‌وجود می‌آورد. از سوی دیگر، رایج‌ترین راه درمان برای عارضه پركاری تیروئید، داروهای ضدتیروئید است كه با هدف كاهش سطح هورمون تولید شده توسط غده تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی هم ممكن است داروهای دیگری برای كاهش علائمی از قبیل لرزش و تپش قلب تجویز شود. یكی دیگر از گزینه‌های درمانی، ید رادیواكتیو است كه به این وسیله غده تیروئید طی دوره 6 تا 18 هفته‌ای از بین خواهد رفت. خاطر نشان می‌شود هنگامی كه غده تیروئید از بین می‌رود یا به وسیله عمل جراحی برداشته شود، بیشتر بیماران شروع به مصرف هورمون تیروئید به صورت قرص خواهند كرد.

عمل جراحی
از بین بردن غده تیروئید، عارضه پركاری تیروئید را درمان می‌كند. از این‌رو در صورتی كه داروهای ضد تیروئید تأثیری برجای نگذارند یا اینكه گواتر بزرگی وجود داشته باشد و حتی در صورت وجود ندول، انجام عمل جراحی به بیماران توصیه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha