سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 50931
سلامت نیوز : هرچند وظیفه دولت در خصوص كاهش آلودگی هوای پایتخت پرداختن به طرح‌های علمی و تایید شده است اما همچنان مسئولان دولتی به اجرای طرح‌های حاشیه‌ای اصرار دارند. به رغم آنكه طرح‌هایی چون آب‌پاشی بر فراز آسمان تهران یا استفاده از مواد چسبنده هنگام شست‌و‌شوی خیابان‌ها، تعطیلی ادارات پایتخت و این اواخر تعطیلی مترو برای كاهش آلودگی هوای این كلانشهر از سوی برخی از مسئولان دولتی مطرح شد اما این بار اجرای مصوبه منع عبورو مرور خودروهای فرسوده از ابتدای تیرماه ملاك مسئولان برای كاهش آلودگی هوای تهران قرار گرفته است. طرحی كه اگر برنامه نوسازی خودروهای فرسوده از برنامه چهارم توسعه عقب نبود، می‌توانست موثر واقع شود با این حال، تاكنون تنها نوسازی یك میلیون و دویست هزار خودرو در پایتخت در طول چند سال اخیر از 4 میلیون و 500 هزار خودرو كه فرسوده اعلام شده، ‌انجام شده است و چگونه اجرای این مصوبه می‌تواند در چند روز باقی مانده تا اول تیرماه از تردد خودروهای سواری مدل 71، وانت‌های مدل 76، تاكسی‌های مدل 81 و موتورسیكلت‌های مدل 83 به پایین در تهران و 7 كلانشهر دیگر کشور جلوگیری كند؟ هرچند معاون نوسازی ستاد حمل و نقل و سوخت كشوراجرای این طرح را درراستای ایجاد انگیزه‌ای برای نوسازی خودروهای فرسوده در بین مردم می‌داند اما چگونه ممكن است با افزایش حداقل دو میلیون تومانی قیمت خودرو در كشور و مشكلاتی كه در ارائه تسهیلات بانكی با بهره‌هایی كه امكان بازپرداخت به موقع آن را برای متقاضیان مشكل كرده است،مردم انگیزه‌ای برای نوسازی خودروهای فرسوده بالای 25 سال خود داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ امیررضا رجبی، معاون نوسازی ستاد حمل و نقل سوخت البته نسخه‌هایی نیز برای تاكسی‌های فرسوده با اجرای این طرح دارد. او در اینباره توضیح می‌دهد:«طبق این مصوبه، تاکسی‌های بالای ۱۰ سال حق تردد در هشت کلانشهر را ندارند. سال گذشته با برنامه ریزی‌های مختلف، نوسازی تاکسی‌ها صورت گرفت و هم اکنون تاکسی بالای ۱۰ سال در کلانشهرهای کشور وجود ندارد و اگر هم باشد تعداد آن‌ها بسیار اندک است. البته ناگفته نماند ستاد سوخت همچنان تسهیلاتی را برای از رده خارج کردن این تاکسی‌ها در نظر دارد.» معاون نوسازی خودروهای فرسوده ستاد حمل و نقل و سوخت كشور در حالی از ارائه تسهیلات به تاكسی‌های فرسوده خبر می‌دهد كه همچنان یكی از بزرگ‌ترین مشكلات تاكسی‌ها در طرح نوسازی بی‌كیفیت بودن این خودروها و شماره نشدن تعداد زیادی از این خودروها به دلیل نداشتن دو ایربك در ابتدای سال بود. در این میان معاون عمرانی استاندار تهران پیشنهاد جالبی را به قوه قضائیه برای مصادره موتور‌سیكلت‌های فرسوده می‌هد. محمد رضا محمودی دراینباره می‌گوید: «در این زمینه نامه‌نگاری‌هایی با قوه قضائیه در مورد پیشنهاد راهکاری برای مصادره موتورسیکلتهای فرسوده بعد از توقیف توسط پلیس انجام شده است كه در این نامه خواستار ارائه روشی برای تحویل ندادن موتورسیکلتهایی که بالای هشت سال عمر کرده‌اند به صاحبانشان یا گرفتن تعهد منع تردد در کلانشهرها از آنها شده ایم.»به اعتقاد معاون عمرانی استاندار تهران، پلیس راهور می تواند در دوربین های ثبت تخلف کدی را فعال کند که خودروها و موتور سیکلتهای فرسوده نیز جریمه شوند همچنین می‌توان رقم جریمه ای را که برای ورود به محدوده طرح ترافیک یا در منطقه ورود ممنوع در نظر گرفته شده برای این خودرو‌ها نیز در نظر گرفت!

منصور آرامی، عضو كمیسیون عمران مجلس نهم در خصوص اجرای طرح منع تردد خودروهای فرسوده در 8 كلانشهر كشور به روزنامه تهران امروز می‌گوید:«کاهش آلودگی شهرهای کشور نیاز به راهکارها و اقداماتی جدی دارد، اما این مصوبات باید از مجلس بیرون آید و دولت اجرا کند. اینکه خودروهای فرسوده و آلوده کننده باید از رده خارج شوند درست است، اما کافی نیست چرا که علاوه بر آن اقدامات دیگری نیز لازم است تا آلودگی هوا کاهش پیدا کند. دولت هر از گاهی مصوباتی اینچنینی تصویب می کند اما به طور کامل اجرا نمی شود، به همین دلیل دولت نباید مصوباتی تصویب کند که قابلیت اجرایی نداشته باشد. از سویی قوانین باید از مجلس بیرون بیایند چرا که دولت فقط مسئول اجرای قوانین است.»نماینده مردم قشم در مجلس نهم شورای اسلامی تاكید می‌كند: «اهتمام مجلس نهم بر این ست که به‌جای تصویب قوانین جدید تلاش کند قوانین موجود اجرا شوند و از ابزار نظارتی قوی تری برای اجرایی شدن قوانین استفاده کنند چراکه در موضوع کاهش آلودگی هوای شهرها قوانین و راهکارهایی در مجلس تصویب و تعیین شده که باید اجرا شوند.»

حاشیه‌ها را کنار بگذارید، به داد آلودگی هوا برسید

در حالی که در گزارش سیلاب مترو بر افزایش آلاینده‌های هوا و افزایش تردد خودروهای شخصی به واسطه تعطیلی چند روزه مترو تاکید شده است، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید: «بهتر است دوستان دولتی حاشیه بافی را کنار بگذارند و برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها اقدامی اساسی انجام دهند.» یوسف رشیدی با بیان اینکه در گزارش دولت از سیلاب مترو بر افزایش آلاینده های زیست محیطی و تردد بیشتر خودروهای شخصی به واسطه تعطیلی چندروزه مترو تاکید شده است، یادآور می‌شود: «این گزارش نشان می دهد دوستان دولتی هم به این باور رسیده‌اند که مترو و توسعه حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا نقش بسیار موثری دارد اما اینکه چرا در انجام تعهداتشان به منظور توسعه مترو کوتاهی می‌کنند، جای تامل دارد.»رشیدی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی تجربه اثبات شده تمام کشورهای دنیا برای مقابله با آلودگی هواست، تاكید می‌كند: «آقایان به جای ارایه طرح هایی مانند آب‌پاشی بر سطح معابر شهر تهران و حاشیه بافی، در زمینه حل مشکلاتی که به لحاظ تامین منابع مالی بر سر راه توسعه حمل ونقل عمومی بخصوص مترو قرار دارد، همت بگمارند تا یکبار برای همیشه مشکل مترو تهران و آلودگی هوا برطرف شود.» رشیدی با بیان اینکه اجرای بندهای مصوبه هیات وزیران برای کاهش آلودگی هوا طی سه ماه گذشته با اهمال مواجهه شده است،نیز می‌گوید: «صرفنظر از عدم اجرای موفق برنامه های 13سال گذشته در زمینه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها از سوی دولت هنوز هیچ یک از بندهای مصوبه جدید نیز عملی نشده است. پس آقایان افزایش آلاینده های زیست محیطی و تردد بیشتر خودروهای شخصی را بهانه و بزرگ نکنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha