پژوهشهای دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد که بیماری جنون گاوی را می توان با تجزیه و آزمایش خون حیوانات در خطر و اندازه گیری میزان فلز منگنز موجود در خون گاو تشخیص داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، نتایج این تحقیقات که در "ژورنال علوم حیوانات" (Journal of Animal Science) منتشر شده است، حاکی از آن است که میزان بالای سطوح منگنز خون گاوهای در خطر می تواند علامت بروز دوگونه خطرناک از بیماری جنون گاوی باشد.

به گفته این دانشمندان با یک آزمایش ساده خون می توان دو بیماری "بی اس ای" (ناخوشی اسفنجی مغز گاو) و "سی جی دی" (بیماری کروتزفلدت- جاکوب) را پیش از مشاهده علائم پیچیده بالینی تشخیص داد.

این دو گونه از جنون گاوی، از نوع بیماری های نخریب نورونی هستند که به مغز و سیستم عصبی انسان و گاو آسیب می رسانند.

این دانشمندان در این تحقیق نشان دادند که میزان بالای فلز منگنز حتی در گاوهای واکسینه شده ای که در تماس با عفونت قرار دارند هم مشاهده می شود.

بنابراین حضور منگنز در خون و در سیستم عصبی مرکزی اولین علامت پاسخ حیوان به بیماری است و درواقع به معنی ابتلا به بیماری نیست. میزان منگنز خون می تواند به عنوان شاخص آلودگی در نظر گرفته شود.

تا به امروز تشخیص های مشابه تنها از طریق آزمایش پس از مرگ بافت مغزی میسر بود اما با این روش جدید می توان پیش از وخیم شدن بیماری آن را تشخیص داده و درمان به موقع را آغاز کرد.

علت اصلی افزایش میزان منگنز خون در حیوانان آلوده هنوز ناشناخته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha