سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 50954

رییس انجمن فوق تخصصی عفونی کودکان ایران با بیان این که تب هموراژیک کریمه کنگو دومین بیماری خطرناک مسری جهان است، عنوان کرد: علیرغم این که 50 درصد مبتلایان به این بیماری در جهان جان خود را از دست می‌دهند اما باید گفت خوشبختانه این عارضه درمان دارویی دارد و در صورت اقدام سریع قبل از رسیدن بیماری به فاز خونریزی، بهبودی حاصل می‌شود.

تب کنگو دومین بیماری خطرناک مسری جهان است

سلامت نیوز : رییس انجمن فوق تخصصی عفونی کودکان ایران با بیان این که تب هموراژیک کریمه کنگو دومین بیماری خطرناک مسری جهان است، عنوان کرد: علیرغم این که 50 درصد مبتلایان به این بیماری در جهان جان خود را از دست می‌دهند اما باید گفت خوشبختانه این عارضه درمان دارویی دارد و در صورت اقدام سریع قبل از رسیدن بیماری به فاز خونریزی، بهبودی حاصل می‌شود.

دکتر محمدرضا بلورساز در گفت وگو با (ایسنا)، با بیان این که تب کریمه کنگو اخیرا در جهان به صورت تک گیر و گاهی به تعداد بیشتری مشاهده شده است، اظهار کرد: این بیماری برای نخستین بار در سال 1944 گزارش شد و در کشورهای آسیایی، افریقایی، اروپای شمالی شیوع بیشتری دارد. در آسیا در کشورهایی نظیر افغانستان، ایران، پاکستان و ترکیه و در ایران نیز در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان تعداد ابتلا بیشتر بوده است.

وی با اشاره به این که این بیماری فوق العاده واگیردار و دومین بیماری خطرناک مسری جهان است و بیمار بایستی به محض تشخیص به بیمارستان معرفی و تحت ایزولاسیون صد در صدی قرار بگیرد، گفت: پزشکان، پرستارها و پرسنل بیمارستان در معرض خطر انتقال بیماری قرار دارند زیرا ویروس از طریق ترشحات اشک، ادرار، خون، بزاق، عطسه و سرفه پخش می شود و فرد مقابل را درگیر می‌کند.بلورساز اضافه کرد: به همین علت است که گفته می‌شود باید توجه داشت اگر فردی به طور ثانویه (یعنی ابتلا از فردی به فرد دیگر) مبتلا شود، بیماریش خطرناک‌تر است زیرا ویروس قویتر شده است.

این فوق تخصص عفونی کودکان با بیان این که تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که عمدتاً به وسیله یک کنه به نام «هیالوما» منتقل می‌شود، گفت: یکی از راههای ورود ویروس به بدن، گزش انسان توسط کنه است. یک راه دیگر استفاده از گوشت آلوده است. در اثر گزش دام توسط کنه مشکلی برای حیوان به وجود نمی آید اما اگر گوشت آلوده شده توسط انسان مورد استفاده قرار بگیرد دچار بیماری تب کریمه کنگو می‌شود.

بلورساز با بیان این که بیماری دارای دوره کمون قبل از خونریزی، دوره خونریزی دهنده و دوره نقاهت است، عنوان کرد: بیمار در دوره کمون که ممکن است کنه وی را گزیده و یا گوشت آلوده مصرف کرده باشد، بین یک روز تا 6 روز علائم اولیه شبیه به آنفلوآنزا از خود بروز و دچار درد عضلات، درد کمر، دردهای استخوانی، تب و لرز، تپش قلب و گیجی شده و در مرحله بعد وارد دوره خونریزی می شود. این خونریزی از نواحی معده، ریه و دستگاه گوارش، خونریزی پوستی فراوان می دهد و ممکن است نواحی چشم ها، دهان و پوست دچار خونریزی شوند.

وی با اشاره به این که تشخیص سریع بیماری از طریق کشت ویروس به روش پی سی آر امکان پذیر است، گفت: خوشبختانه بیماری درمان دارد و به کمک دارویی به نام ریباولین انجام می‌شود که دوز آن برای کودک و بزرگسال مبتلا مشخص است.به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اشخاصی نظیر دامپزشک ها، سلاخ ها و دامداران که با دام ها سروکار دارند پرخطرترین گروه از نظر ابتلا به تب کنگو هستند كه باید مراقب باشند تماس مستقیم دست با دام نداشته باشند. البته باید گفت دام‌هایی که مهر دامپزشکی داشته باشند آلوده نیستند و از این طریق هیچ گونه نگرانی برای مردم وجود ندارد مردم باید تنها هوشیار باشند.وی اضافه کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت وضعیت را کنترل می‌کند و آگاه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha