سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 50971

رییس انجمن سرطان ایران گفت: تعداد موارد ثبت شده سرطان در كشور سالانه حدود 85 هزار مورد است و ایران به عنوان كشوری در حال توسعه بار زیادی در زمینه بیماری سرطان تحمل می‌كند.

سلامت نیوز : دكتر عبدالله فضلعلی زاده با بیان این مطلب در چهارمین كنگره سرطان‌های زنان ایران افزود: بیماریهای مزمن غیر واگیر، افزایش سن جمعیت و صدمات ترافیك جاده‌ای جامعه ایران را تحت تاثیر قرار داده است و در این میان بیماری سرطان از عمده مشكلات نظام سلامت محسوب می‌شود.

وی اظهار كرد: سرطان یكی از علل عمده مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود، بنابراین برخورداری از اطلاعات كافی درباره عوامل سرطان زا به منظور پیشگیری و مبارزه با این بیماری ضروری است.فضلعلی زاده با بیان اینكه كنترل سرطان بر شش پایه استوار است اظهار كرد: تشخیص زودرس، درمان به موقع، پیشگیری،‌انجام پژوهش، ثبت سرطان و مراقبت از بیماران سرطانی پایه‌های كنترل سرطان محسوب می‌شود.وی در ادامه اظهار كرد: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده در ایران سرطان پس از بیماریهای قلبی و عروقی و حوادث جاده‌ای سومین عامل مرگ و میر ایرانیان محسوب می‌شود به طوری كه سالانه بیش از 30 هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به سرطان از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی تاكید كرد: آنچه ثبت سرطان را به ضرورت تبدیل می‌كند تغییر جایگاه این بیماری در ایران و جهان است به گونه ای كه در سال 79، 17 هزار و 765 مورد ابتلا به سرطان شناسایی شد اما این آمار در سال 84 به 55 هزار و 855 نفر افزایش یافت.فضلعلی زاده تاكید كرد: اطلاعات مربوط به سرطان در كشور و ثبت آن زیر بنای برنامه ریزی برای كنترل این بیماری است و مرگ بر اثر سرطان‌های قابل پیشگیری و كاهش طول عمر هزینه‌های چشمگیری را برای نظام سلامت در بر دارد.فضلعلی با اشاره به نقش انجمن‌های علمی در زمینه مبارزه با سرطان اظهار كرد: انجمن‌های علمی می‌توانند در تدوین برنامه‌های راهبردی مشاركت داشته باشند. علاوه بر آن در دست یابی به سند چشم انداز 20 ساله نیز به دولت كمك كنند. از سوی دیگر در افزایش اطلاعات مردم درباره سرطان عملكرد موثری داشته باشد. وی افزود: وزارت بهداشت باید در زمینه تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرای برنامه‌های خود از نظر انجمن‌های علمی بهره گیرند و این انجمن‌ها می‌توانند به عنوان بازوهای اجرایی وزارت بهداشت عمل كنند.

رییس انجمن سرطان ایران در ادامه گفت: سرطان دومین علت مرگ و میر در كشورهای غربی و سومین علت مرگ در كشورهای در حال توسعه است و در میان سرطان‌ها، سرطان دستگاه تناسلی اهمیت زیادی دارد به گونه ای كه سرطان دهانه رحم اولین یا دوم سرطان شایع در زنان است.وی با تاكید بر ضرورت پیشگیری از ابتلا به سرطان تاكید كرد: پیشگیری اساسی ترین مرحله برای مبارزه و كنترل سرطان است. در این جهت لازم است سطح آگاهی مردم افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha