یك روانپزشك در یزد گفت: ازدواج با دختر بزرگتر از بعد روانشناختی پسندیده نیست و بهتر است سن دختر از پسر كمتر باشد.

سلامت نیوز : دكتر قاسم دستجردی در گفت‌وگو با(ایسنا) ، گفت: ازدواج به عنوان سنگ بنای اولیه زندگی مشترك بسیار حائز اهمیت است و بالطبع اگر تمامی جوانب آن حتی المقدور به طور صحیح در نظر گرفته نشود آن زندگی می‌تواند دچار عواقب ناخوشایندی شود.

وی ادامه داد: مرد و زن تفاوت‌های زیستی، اجتماعی و عاطفی دارند و باید این موارد در موضوع ازدواج لحاظ شود. به همین علت توصیه می شود به تفاوت‌های این دو جنس توجه شود.وی گفت: از جمله تفاوت‌های دو جنس در بلوغ جنسی و اجتماعی آنهاست چرا كه در خانم‌ها بلوغ جنسی و اجتماعی زودتر بروز می كند و احتمال افت در قوای جسمی و روانی در سنین میانسالی و بالاتر در خانم‌ها به دلیل مسائل زیست شناختی و وضع حمل وجود دارد.این روانپزشك تاكید كرد: توصیه شده ترجیحاً و به طور تاكیدی در ازدواج سن خانم از آقا كمتر باشد. همچنین در احادیث اشاره شده است كه مرد باید در چند شاخصه بالاتر از زن باشد كه از جمله آنها سن، قد و وجه اجتماعی و خانوادگی می‌باشد.

وی اضافه كرد: اما در شرایط فعلی از آنجایی كه سن ازدواج در دخترها بالاتر رفته و بالطبع از عوارض آن كاسته شدن از گزینه‌های ازدواج است، یكی از اتفاقاتی كه به دنبال آن متصور است، ازدواج دختران با مردانی با سن یكسان یا كمتر از خودشان خواهد بود.وی با اشاره به اینكه این موضوع از بعد روانشناختی خیلی پسندیده نیست، ادامه داد: از علل متربط با این موضوع مدرك گرایی و علاقه به تحصیل، بالا بودن سطح توقعات و ایده آل گرایی در امر ازدواج، اشتغال و استقلال مالی در خانم‌هاست. گاهی نگهداری از والدین پیر یا بیمار در خانواده و یا فرهنگ‌هایی مانند ازدواج حتماً باید به ترتیب سن باشد و نهایتاً تجملات و جهیزیه‌های سنگین باعث بالا رفتن سن ازدواج در دختران می شود.

وی یكی از دلایل ازدواج دختران با مردانی با سن یكسان و یا كمتر را كاسته شدن گزینه‌های ازدواج دانست و تصریح كرد: با بالا رفتن سن دختر تعداد خواستگاران كم می شود.این روانپزشك گفت: مردانی كه با دختران بزرگتر از خودشان ازدواج می‌كنند یا دارای نقاط ضعف جدی مانند اعتیاد، بیماری‌های روانی و یا بیماری خاصی هستند و یا اینكه مسائل احساسی و عاطفی خیلی پررنگ و ناپخته‌ای بینشان اتفاق می‌افتد و منجر به ازدواج می‌شود.وی در خصوص علل دیگر بروز این ازدواج‌ها افزود: به جزء شرایط سن و ظاهر خانم‌ها، ممكن است زن دارای شغل بالاتر، مدرك بالاتر و یا وضعیت مالی و ثروت باشد بنابراین همه موارد ذكر شده می‌تواند در امر ازدواج مشكل ساز باشد و مشخصاً زندگی متزلزلی خواهد شد.

دكتر دستجردی خاطرنشان كرد: نكته دیگری كه در ازدواج‌های با بیشتر بودن سن دختر از پسر مطرح است، عدم تقاضا در روابط عاطفی و هیجانی به ویژه روابط جنسی در بین زوجین خواهد بود چرا كه اصولا مردان در میانسالی از انرژی بالایی به ویژه در مسائل جنسی برخوردارند و زنان در سنین بالاتر پاسخگوی تمام نیاز مردان نخواهند بود و این تعارضات زناشویی و سرخوردگی در روابط اتفاق می‌افتد كه نتایج آن می تواند باعث شكست در ازدواج، طلاق، ازدواج مجدد یا بدتر از آن باعث روابط خارج از محیط زناشویی شود.وی از دیگر مشكلات این گونه ازدواج‌ها را عدم پذیرش اقتدار و مدیریت مرد دانست و بیان كرد: در این ازدواج‌ها به نوعی جابجایی نقش‌ها اتفاق می افتد. معمولاً زنان در این ازدواج‌ها خواسته و یا ناخواسته به دلایل سن بالاتر و داشتن تحصیلات بالاتر نقش مادرانه، توصیه گرانه و نصیحت گرانه پیدا می كنند و این از نظر روانشناختی مخل یك زندگی خوب و خوشبخت خواهد بود.

وی ادامه داد: نكته دیگر عدم پذیرش این نوع ازدواج‌ها از بعد فرهنگی و اجتماعی است. در جامعه برخورد با این افراد چندان جالب نیست و زوجین را دچار سرخوردگی خواهد كرد.این روانپزشك توصیه كرد: از بعد روانشناختی حتی المكان سعی كنیم ازدواج‌های این چنینی اتفاق نیفتد چرا كه از عوارض روانپزشكی آن افسردگی و اضطراب می باشد.وی اضافه كرد: همچنین لازم است در راستای رفع عللی كه باعث افزایش سن دختران برای ازدواج می‌شود قدم برداریم بدین معنا كه تحصیلات را مانع ازدواج ندانیم، توقعات غلط را در مورد ازدواج حل كنیم، تجملات و تشریفات را كاهش دهیم، در راستای تسهیل امر ازدواج بویژه برای آقایان در محیط كاری و تحصیلات تكمیلی اقدام شود. اگر دختری دارای خواستگار با شرایط خیلی عالی پیدا شود احساسی عمل نكند و ترجیحاً با فرد سن بالاتری ازدواج كند.

دكتر دستجردی خاطرنشان كرد: الزاماً ازدواج زن با فرد سن پایین‌تر به معنای بدبخت شدن نیست چرا كه در مواردی خانواده‌های خوشبخت نیز در میانشان دیده می شود و در مجموع تاكید می شود سن آقا از خانم بیشتر باشد اما اگر نهایتا سایر شاخصه‌ها خوب باشد همسان بودن سن در مواردی اشكال ندارد و در موارد كمتر معمولی كه سن خانم بالاتر باشد توصیه می‌شود حتما از این نوع ازدواج پرهیز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha