"از كشتار دام زنده‌ای كه روی بدن آن كنه وجود دارد جلوگیری شود؛ گوشت قرمز و جگر پس از كشتار سریعا عرضه نشود و 48 ساعت نگهداری در سردخانه عرضه شود؛ مصرف‌كنندگان فقط گوشت‌های ممهور به مهر دامپزشكی بخرند. گروه‌های پرخطر شغلی اعم از دامداران، دامپزشكان، شاغلان كشتارگاه‌ها و پزشكان بهداشت فردی را رعایت كنند و..."

سلامت نیوز : همه جزو توصیه‌هایی است كه سازمان دامپزشكی كشور برای جلوگیری از شیوع بیماری مشترك تب كنگو عنوان می‌كند اما چقدر این توصیه‌ها در كشتارگاه‌های سنتی دام كشورمان اجرایی می‌شود و سطح نظارت‌ها در این زمینه چگونه است و آیا جوابگوی جلوگیری از شیوع این بیماری كشنده انسانی است؟!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ بیماری تب كریمه كنگو به عنوان یكی از بیماری‌های مشترك انسان و دام، كه طی ماه‌های اخیر در كشور به ویژه استان‌های شرقی شیوع یافته باعث نگرانی مصرف‌كنندگان گوشت قرمز از مصرف این محصول شده است چراكه این بیماری برای انسان‌ها كشنده بوده و تاكنون جان دو نفر از هموطنان‌مان را گرفته اما تلفات و خسارت دامی نداشته است.

در این میان سازمان دامپزشكی به عنوان مرجع ملی و رسمی تشخیص بیماری و درمان نقش اساسی در این زمینه دارد تا علاوه بر تشخیص این بیماری در دام‌های ناقل، از كشتار آنها جلوگیری به عمل آورد البته تا پیش از این، سازمان دامپزشكی توصیه‌هایی از قبیل اینكه از كشتار دام‌هایی كه روی بدن آنها كنه (به عنوان ناقل بیماری) وجود دارد، جلوگیری ‌شود، پس از كشتار لاشه دام را 24 ساعت و جگر حیوان را 48 ساعت در سردخانه و در دمای صفر درجه نگهداری و سپس عرضه شوند یا مشاغل پرخطر بر سطح اطلاعات و آگاهی خود بیفزایند و مساول بهداشت فردی را رعایت كنند و ...

اما نگرانی در این زمینه زمانی بیشتر می‌شود كه طبق اعلام سازمان دامپزشكی این بیماری قبل و بعد از كشتار قابل تشخیص نیست و این سازمان تنها می‌تواند دو توصیه برای قبل و بعد كشتار دام‌ها داشته باشد.... اینكه كشتارگاه‌ها از كشتار دام‌هایی كه روی بدنشان كنه وجود دارد جلوگیری كنند و همچنین پس از كشتار لاشه را 24 ساعت و جگر حیوان را 48 ساعت در سردخانه و در دمای صفر درجه نگهداری و سپس عرضه كنند آیا این توصیه‌ها كفایت می‌كند و لازم نیست اجبار و الزاماتی در این زمینه اعمال شود؟ و آیا نظارت‌های شدیدتری را نمی‌طلبد؟

البته رییس سازمان دامپزشكی کشور كه ورود دام غیرمجاز را علت بروز بیماری تب کریمه کنگو در کشور می‌داند، اخیرا اعلام كرده است" نگهداری لاشه‌های استحصالی در اتاق سرد كشتارگاه‌های دام، پس از كشتار به مدت 24 تا 48 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد الزامی شده و بر این اساس، برای خنك‌سازی لاشه‌های استحصالی در كشتارگاه، اغلب كشتار در كشتارگاه‌های صنعتی یا كشتارگاه‌های غیرصنعتی كه دارای این امكانات باشند صورت می‌پذیرد".

جای سوال است اگر كشتارگاهی امكانات سردخانه‌ای برای نگهداری گوشت را نداشته و مجبور باشد گوشت را بلافاصله پس از كشتار به بازار مصرف عرضه كند، تكلیف چیست؟ و سازمان دامپزشكی چقدر بر اجرای این توصیه و الزامی كه اخیرا البته آن را مشروط به داشتن امكانات گذاشته، نظارت می‌كند؟ آیا این توصیه‌ها در همه كشتارگاه‌های كشور كه اغلب سنتی هستند رعایت می‌شود؟ آیا افراد شاغل در این بخش اطلاعات كافی برای رعایت بهداشت فردی خود را دارند؟

تاكنون چقدر اطلاع‌رسانی برای این گروه صورت گرفته است؟ و آیا همه مصرف‌كنندگان از اینكه باید گوشت را با مهر دامپزشكی خریداری كنند با خبر هستند یا به دلیل ارزان تمام شدن قیمت خریدشان از هر مكانی گوشت قرمز را خرید می‌كنند؟ و صدها سوال دیگر كه پاسخ آن نظارت دقیق‌تر و جدی‌تر سازمان دامپزشكی و وزارت بهداشت را می‌طلبد.

با توجه به اینكه عامل بیماری مشترك تب كریمه كنگو یك ویروس است كه مهره‌داران كوچك و جوندگان از جمله جوجه‌تیغی، خارپشت، خرگوش و ... مخزن تكثیر و رشد این ویروس به شمار می‌روند و كنه‌ها هم به عنوان ناقل این بیماری به سایر حیوانات هم‌چون گاو، گوسفند، بز و ... و هم‌چنین انسان‌ها محسوب می‌شوند لذا دام و انسان ممكن است توسط ناقلان (كنه‌ها‌ی آلوده) گزیده شوند؛ در این میان دام‌هایی كه گزیده می‌شوند، در هفته اول این ویروس در خون آنها وجود داشته كه علامت خاصی هم ندارند و پس از یك هفته این ویروس از بدن دام آلوده پاك می‌شود.

اما اگر طی هفته‌ای كه دام ناقل این ویروس است، كشتار شود انسان‌هایی كه گوشت این دام را مصرف‌ كنند یا افرادی كه در كشتارگاه‌ها فعالیت می‌كنند و با دام سروكار دارند در معرض آلودگی قرار خواهند گرفت.

انسان‌ها از طریق حیوان، كنه و هم‌چنین انسان دیگر به این بیماری مبتلا می‌شوند كه این بیماری برای آنها مخاطره آمیز است و متاسفانه تاكنون دو نفر از هموطنان‌مان كشته شده‌اند اما این بیماری در دام كه فقط از طریق كنه‌های آلوده ایاد می‌شود، پس از یك هفته ویروسش از بدن حیوان پاك می‌شود و علامت ویژه‌ای ندارد، فقط تب مختصری برای دام ایجاد می‌كند كه در مواردی هم به راحتی قابل تشخیص نیست.

به منظور جلوگیری احتمالی از دام بیمار به انسان، معاون سازمان دامپزشكی به ایسنا گفت" با پختن و فریز‌كردن قطعا ویروس بیماری كریمه كنگو به عنوان بیماری مشترك انسان و دام از بین می‌رود و به انسان منتقل نمی‌شود اما تاكید می‌شود مصرف‌كنندگان گوشت قرمز و جگری گوسفندی را بخرند كه توسط دامپزشكی نظارت شده باشد و ممهور به مهر دامپزشكی باشد و از خرید گوشت از جاده‌ها و مغازه‌های میان راهی خودداری كنند. همچنین گوشت‌های بسته‌بندی شده را نیز كه از فروشگاه‌‌‌ها تهیه كنند كه برچسب مشخصات تولید، تاریخ و مجوز بهداشتی دامپزشكی را داشته باشد."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha