نایب رییس شورای عالی نظام پزشكی با ابراز نگرانی از افزایش بروز بیماری‌ها در گروه‌های پزشكی، گفت: حدود 50 درصد پزشكان كشور به نوعی در معرض خطر بیماری‌ها قرار دارند كه این بیماری‌ها از اضطراب شروع و به سرطان‌ها ختم می‌شود.

سلامت نیوز : دكتر محمدرضا نوروزی، مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشكی در نشستی با خبرنگاران با ابراز نگرانی از مخاطرات تهدید كننده سلامت جامعه پزشكی كشور، گفت: در مفهوم كلی سلامت جامعه پزشكی (سلامت زندگی، اجتماعی و سلامت جسمی و روانی) پزشكان را در خطر می‌بینیم.

وی افزود: ریشه بخشی از مشكلات جامعه پزشكی در آن است كه حمایت‌های كاری، سلامتی و رفاهی برای پزشكان كشور صورت نگرفته است و به این ترتیب است كه اكنون جامعه پزشكی كشور در حالتی از اضطراب قرار گرفته است.نوروزی ادامه داد: هر چند كار زیاد برای برخی از پزشكان عادت شده است اما برخی پزشكان نیز به علت معاش مجبورند بیش از حد استاندارد فعالیت داشته باشند. این كار زیاد سبب می‌شود كه ناخودآگاه رابطه خانوادگی پزشك مربوطه دچار آسیب شود. عوارض اجتماعی در گروه پزشكی زیاد شده است. از طرف دیگر اضطراب و هیجان در گروه‌های پزشكی بسیار مشاهده می‌شود. بروز بیماری‌ها از جمله بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطان‌ها در گروه‌های پزشكی نیز زیاد شده است. نارضایتی شغلی میان گروه‌های پزشكی در حال افزایش است. بی‌انگیزگی و نگرانی از آینده در دانشجویان پزشكی نیز زیاد شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی گفت: اگرچه آمار دقیقی درباره عوارض اجتماعی و بیماری‌های گروه پزشكی كشور وجود ندارد، اما قراین حاكی از آن است كه این موارد در جامعه پزشكی در حال افزایش است. آمار غیرمستقیم نشان می‌دهد بیش از 50 درصد پزشكانی كه برای بیمه اقدام می‌كنند، به گونه‌ای در طول سال از خدمات بیمه‌ای درمان استفاده می‌كنند. بر این اساس جامعه پزشكی یك جامعه در معرض خطر تلقی می‌شوند.نایب رییس شورای عالی نظام پزشكی افزود: جامعه پزشكی از گذشته به عنوان یك گروه پرریسك در انتقال بیماری‌ها تلقی می‌شدند اما امروزه تنها انتقال بیماری از بیمار به پزشك مطرح نیست بلكه انتقال شرایط استرس‌از از محیط كار و به دنبال آن بروز بیماری‌های جسمی، بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطان‌ها نیز برای پزشكان مطرح است.

شرایط اضطراب و بیماری برای پزشكان كشور از بین برود

وی با طرح این سوال كه چگونه باید سلامت پزشكان را فراهم كرد، گفت: لازم است شرایط اضطراب و بیماری را برای پزشكان از بین برد. در اینجا این سوال نیز مطرح است كه آیا مسایل تعرفه‌ای برای پزشكان اضطراب‌زاست؟ در مبحث تعرفه تنها مسایل مادی مطرح نیست بلكه سعی می‌شود با اصلاح تعرفه‌ها آرامش را برای جامعه پزشكی فراهم كرد و وضعیتی ایجاد شود كه پزشكان به شرایط زندگی بهتر دست یابند. همچنین باید سعی شود كه رابطه پولی میان پزشك و بیمار كه رابطه‌ای استرس‌زاست، كاهش یابد.

نوروزی به حمایت‌های مادی، معنوی، شغلی، تحصیلی و رفاهی سازمان نظام پزشكی برای گروه‌های مختلف پزشكی كشور اشاره كرد و گفت: سازمان نظام پزشكی سعی كرده با تسهیل در امر صدور پروانه‌ها، فراهم كردن امور حمایتی مانند بیمه جامعه پزشكی و حذف فرانشیز، لحاظ وام برای گروه‌های پزشكی، ایجاد صندوق ذخیره برای پزشكان دارای بیماری‌های صعب‌العلاج، برگزاری كلوپ‌های ورزشی، مسافرت‌های خانوادگی، برگزاری همایش‌های علمی و اقداماتی از این قبیل به مسایل جامعه پزشكی بپردازد.

وی در این باره ادامه داد: همچنین از آنجا كه پزشكان از عدم امكان تحصیل در آینده نگرانند با همكاری دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران، دوره‌های تكمیلی آموزش آزاد ( MBA ) برای پزشكان در نظر گرفته شده است. بیش از نیمی از جامعه پزشكی امكان بیمه‌ای ندارند و اكثرا از صنف مشاغل آزادند كه برای این گروه نیز بیمه عمر و سرمایه‌گذاری با وام نظام پزشكی در نظر گرفته شده است.

نوروزی عدم وجود مراكز ثبت اطلاعات سلامت جامعه پزشكی را یكی از مشكلات در پرداختن به مبحث سلامت پزشكان عنوان كرد و گفت: به این سمت حركت خواهیم كرد كه مركز جامع ثبت اطلاعات سلامت جامعه پزشكی را داشته باشیم و به این ترتیب با راه‌اندازی بانك اطلاعاتی، پزشكان به صورت خوداظهاری وضعیت سلامت خود و مشكلات‌شان را عنوان كنند.

تاخیر در اعلام تعرفه‌ها به ضرر مردم و پزشكان است

نایب رییس شورای عالی نظام پزشكی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره تعرفه‌های درمانی، گفت: عدم ساماندهی تعرفه‌های تشخیصی - درمانی هم برای مردم و هم برای پزشكان موجب ضرر و زیان می‌شود. اگر موضوع تعرفه‌ها برای جامعه پزشكی حل شود اما مساله پرداخت از جیب مردم همچنان باقی بماند، باز هم اضطراب جامعه پزشكی افزایش می‌یابد. البته در زمینه تعرفه‌ها تفاهمات خوبی میان سازمان نظام پزشكی و وزارت بهداشت برقرار است كه سبب می‌شود مبحث تعرفه‌ها به سمت واقعی شدن پیش رود.

وی افزود: در زمینه تعرفه‌ها مشكل تنها به عدد رشد تعرفه‌ها نیست بلكه تاخیر در اعلام تعرفه‌ها مشكل سازتر است. لازم است سهم خوبی برای سلامت از بودجه عمومی كشور در نظر گرفته شود. اكنون سلامت اولویت دوازدهم كشور است و باید به اولویت دوم یا سوم تبدیل شود. همچنین سهم سلامت از بودجه عمومی كشور باید به بیش از 10 درصد افزایش یابد؛ در غیر این صورت بودجه‌ای برای تزریق به بیمه‌ها وجود نخواهد داشت. لازم است بیمه‌ها تقویت شوند تا بتوان مشكل رابطه مالی میان پزشك و بیمار را حل كرد. البته لازم است با استانداردسازی، مصارف در حوزه سلامت نیز اصلاح شود.

نوروزی افزود: پیشنهادات مشترك نظام پزشكی و وزارت بهداشت برای نرخ رشد تعرفه‌های تشخیصی – درمانی امسال پیشنهاد معقولی برای غلبه بر افزایش هزینه‌هاست. البته این نرخ رشد، افزایش هزینه‌ها را جبران نخواهد كرد. در مجموع با رشد بودجه‌ای بیمه‌ها در سال جاری، به نظر می‌رسد كه بیمه‌ها نتوانند افزایش معقولی را برای تعرفه‌های امسال لحاظ كنند، مگر آنكه به این منظور بودجه‌ای جداگانه به بیمه‌ها تزریق شود.

سهم بخش خصوصی درمان از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها چقدر است؟

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره اختصاص 6هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت از محل درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها و رایگان شدن خدمات در بیمارستان‌های دولتی و آموزشی، گفت: بخشی از این مبلغ به وزارت بهداشت تخصیص یافته است. اما اگر این مبلغ به صورت كامل محقق شود، حداقل كاهش هزینه‌های پرداختی از سوی مردم در بیمارستان‌های دولتی را شاهد خواهیم بود؛ برخی عنوان می‌كنند كه در این شرایط سهم بیمار صفر می‌شود و برخی نیز سهم بیمار را 10 درصد عنوان می‌كنند. مجموعه نظام سلامت پیگیریم كه رقم 6 هزار میلیارد تومان به صورت كامل به وزارت بهداشت تخصیص یابد.

نوروزی ادامه داد: البته نظام سلامت یك بخش یكپارچه است و هر كدام از بخش‌های دولتی و خصوصی آن مهم هستند. این سوال مطرح است كه سهم بخش خصوصی درمان از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها چقدر است؟ بررسی‌ها حاكی از افزایش 48 درصدی هزینه‌ها در بخش خصوصی درمان است. بر این اساس لازم است سهم متناسبی از یارانه‌ها، به گونه‌ای برای بخش غیردولتی نیز در نظر گرفته شود؛ این حمایت‌ها می‌تواند در قالب قرارداد بیمه‌ها با شرایطی مناسب یا لحاظ وام بدون بهره و مواردی از این قبیل صورت گیرد.

از مفهوم كلی برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع حمایت می‌كنیم

نایب رییس شورای عالی نظام پزشكی درباره نسخه 02 برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع و انتقادات جامعه پزشكی بر برخی از مواد این دستورالعمل، نیز گفت: تخصیص 6 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت می‌تواند در بحث برنامه پزشك خانواده كمك كننده باشد. سازمان نظام پزشكی نیز از مفهوم كلی برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع حمایت می‌كند اما مواردی از این برنامه نیازمند اصلاح است. به عنوان مثال سابقه كاری پزشكان چگونه در این برنامه لحاظ خواهد شد و این نگرانی وجود دارد كه تعرفه در نظر گرفته شده در این برنامه با سابقه پزشك همخوانی نداشته باشد. همچنین درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی چطور وارد این طرح خواهند شد؟

وی با بیان این كه اطلاعیه‌های سازمان نظام پزشكی و مجمع عمومی سازمان در راستای اصلاح نسخه 02 بوده نه حذف آن، افزود: در اجرای این برنامه منافع مردم و پزشكان مطرح است. بی‌تردید با اجرای این برنامه سلامت مردم بیش از پیش تامین خواهد شد. این برنامه همچنین می‌تواند به نوعی در اشتغال پزشكان عمومی نیز كمك كننده باشد. در مجموع برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع طوری باید اجرا شود كه همه از آن راضی باشند و این موضوع منوط به آن است كه بیمه‌ها توان مالی برای پرداخت‌ها در این برنامه را داشته باشند. معاون درمان وزارت بهداشت نیز قول داده كه پیگیر حل مشكلات نسخه 02 باشد. در این زمینه جلسه‌ای با حضور مسوولان مربوطه این برنامه در وزارت بهداشت روز شنبه در سازمان نظام پزشكی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha