چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۱

كمتر كسی هست كه با مضرات قلیان آشنا نباشد، حتی كسانی كه خودشان پای قلیان نشسته و قلیانكشان دود به جان خود میكشند. مگر كسی هم هست كه از جان خود سیر شده باشد و آتش به جان خود بیندازد.

سلامت نیوز : كمتر كسی هست كه با مضرات قلیان آشنا نباشد، حتی كسانی كه خودشان پای قلیان نشسته و قلیانكشان دود به جان خود میكشند. مگر كسی هم هست كه از جان خود سیر شده باشد و آتش به جان خود بیندازد.

مسلماً نه...!
نیاز به تكرار نیست كه پزشكان از مضرات دود و قلیان مكرراً گفته و از روند رو به رشد مصرف قلیان میان جوانان نیز هشدار دادهاند. از شمال تهران «فرحزاد، دربند و شمشك» گرفته تا جنوبیترین نقاط شهر قهوهخانههایی وجود دارد كه انواع قلیان از خوانسار گرفته تا قلیان با طعم میوههای فصلی را عرضه میكنند و صد البته پرتقاضا و پرمشتری، به نحوی كه این قهوهخانهها بسیار پردرآمد بوده و سرمایهگذاری در این عرصه با كمترین ریسك، از بالاترین سود برخوردار است.

مكانی ناسالم كه مسلماً به بیماریهای خطرناكی آغشته است و عامل اصلی آنها نیز دخانیات است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ قلیان دیگر دختر و پسر هم ندارد، هم اكنون دختران هم پا به پای پسران در قهوهخانههای سنتی حضور دارند و قلیان میكشند. جالب است كه ضرر این قلیانها برای خانمها چندین برابر بیشتر از آقایان است.
با تمام این تفاسیر اما چرا جوانان كه اكثراً نیز تحصیلكرده هستند، به پای این دستگاه دودساز مینشینند؟

كافی است كه سری به قهوهخانههای اطراف دانشگاههای شهر بزنیم تا شاهد بسیاری از دانشجویانی باشیم كه دستی به كتاب و جزوه دارند و با دستی دیگر قلیان را چاق میكنند.
مراكز فرهنگی هم در شهر كم نداریم؛ سینما، پارك، فرهنگسرا و... اما، چرا با وجود این همه آسیبهای جسمی و روحی كه دخانیات بویژه قلیانها دارند، همچنان جوانان تن به كشیدن آن میدهند و در مقایسه با سینما، كتابخانه و غیره قلیانخانهها با استقبال بیشتری روبهرو هستند. این روزها در حالی كه سینماها و فرهنگسراها میتوانند با ارائه برنامههای جذاب فرهنگی محلی برای تفریح سالم جوانان باشند، اما با آنها هم برخورد میشود. طرح نمایش مسابقات فوتبال را میتوان از این دست برنامههای جذاب دانست كه در سینماهای كشور در سالهای گذشته نیز اجرا شد كه با استقبال بسیار بالای جوانان نیز روبهرو شد اما به یكباره با این طرح مخالفت شد و از ادامه پخش مسابقات فوتبال جلوگیری به عمل آمد.

به طوری كه حالا سینماهای كشور همچنان مجبور به پخش فیلمهای سینمایی با موضوعات تكراری و خستهكننده شدهاند. آیا نباید مسئولان امر با بستن درهای غیرفرهنگی، دروازهای فرهنگی با جاذبههای بسیار را روی جوانان باز كنند؟ فضای فرهنگی كه میتواند جوانان را با مراكز فرهنگی آشتی بدهد و قلیانخانهها را از رونق بیندازد. با همین اعمال سلیقه ها، قلیانخانه ها تبدیل به محلی شده كه حتی جوانان ورزشدوست و ورزشكار را نیز به دور هم جمع كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha