چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۳

این آمارها قراراست ترس از «دود» را در دل جوان‌ترهایی كه حالا یك وعده قلیان كشیدن جزو ضروریات زندگی مجردی و یا حتی متأهلی‌شان شده است بیندازد تا لااقل اگر نمی‌توانند طبق همه توصیه‌ها قلیان كشیدن را از ساعت‌های تفریحی‌شان حذف كنند

سلامت نیوز : این آمارها قراراست ترس از «دود» را در دل جوان‌ترهایی كه حالا یك وعده قلیان كشیدن جزو ضروریات زندگی مجردی و یا حتی متأهلی‌شان شده است بیندازد تا لااقل اگر نمی‌توانند طبق همه توصیه‌ها قلیان كشیدن را از ساعت‌های تفریحی‌شان حذف كنند وعده‌های تفریحی‌شان را با قلیان كم كنند، چرا كه ما همچنان تأكید می‌كنیم تفریح كردن مساوی قلیان كشیدن نیست و ما اگر از نبود اماكن تفریحی برای جوانان دم می‌زنیم قرار نیست همین تفریحات نصف و نیمه شان را هم به طعم دود و سیگار و قلیان آغشته كنیم! آمارها در این زمینه البته آنطور كه باید دقیق نیست، اما وقتی مسئله سلامتی و تندرستی و طول عمر است، ضرر هرچند اندك هم بزرگ و ترسناك محسوب می‌شود و این مسئله را قرار نیست رسانه‌ها حتماً به ما گوشزد كنند، ما به عنوان یك انسان بالغ و عاقل خود باید بیشتر نگران سلامتی‌مان باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ البته آمارهای واقعاً ترسناك هم در این زمینه وجود دارد كه نباید به راحتی از كنارش گذشت، مثل همین آماری كه می‌گوید سن شروع مصرف سیگار در كشور به 11 سالگی رسیده و یا خبری كه از كاهش سن مصرف قلیان به 13 سالگی حكایت دارد. این آمارها واقعاً وحشتناك است، چون وقتی قرار باشد شما از 13 سالگی شروع به كشیدن دودی كنید كه می‌گویند یك وعده كشیدنش مساوی است با مصرف یك پاكت سیگار، حساب كار ریه‌ها، معده، نای، دهان و در مجموع همه اعضای بدنتان را بكنید كه خدا می‌داند در چندسالگی قرار است بلای جانتان شود و دستتان را از این دنیا كوتاه كند. البته این در خوشبینانه‌ترین حالت اتفاق می‌افتد و بد به حال روز كسی كه بخواهد یك عمر با انواع سرطان‌ها مثل مثانه، تنگی‌نفس، آسم، زخم معده و سوءهاضمه بجنگد و همه سرمایه‌های زندگی‌اش را صرف داشتن یك روز خوش و سلامت كند.

البته مطمئناً تا اینجای كار متنبه نشده‌اید، چون این آمار و ارقام هر روز از رسانه‌های مختلف تكرار می‌شود و متأسفانه باز هم حدود 70 درصد جوانان زیر 20 سال مهمان سفره‌خانه‌های سنتی هستند و به نوعی با دود و قلیان خو گرفته‌اند، اما چاره كار در توصیه‌های پدرانه و حكیمانه هم نیست كه اگر بود تاكنون افاقه كرده بود. راه حل اصلی در جایگزینی تفریحی به جای قلیان كشیدن است كه هم سرگرم كننده باشد، هم ارزان و البته بی‌دردسر! چرا كه براساس پژوهشی حضوری كه از دختران و پسران 16 تا 25 ساله در مناطق فرحزاد، دركه و دربند صورت گرفت، مشخص شد 80 درصد جوانان در این رده سنی برای تفریح قلیان می‌كشند و فقط 20درصد آنها به قلیان اعتیاد پیدا كرده و حتی در خانه هم این عادت غلط را تكرار می‌كنند، اما در هر صورت باید پذیرفت كه قلیان جایگزین سالمی برای نداشته‌های تفریحی نسل جوان نیست، چرا كه دودی كه از قلیان خارج می‌شود سرشار از سموم خطرناكی است كه نمی‌شود با آن شوخی كرد.

حالا با هر اسم و رسمی كه این روزها بازار گرمی می‌كنند و در تلاشند تا با اعلام بی‌خطرسازی، ضررش را هم از چشممان بیندازند! تنباكوهای میوه‌ای یكی از همین شاهكارهای بی‌خطرسازی است كه حالا بین جوان‌ترها خیلی طرفدار پیدا كرده است. مخصوصاً آن قلیان‌هایی كه متناسب با میوه‌های فصل، طعم دود را هم میوه‌ای می‌كنند و چه كیفی می‌كند آن كسی كه دود طالبی و آلبالو و پرتقال را روانه جسمش كرده و جانش را با بوی كاذب میوه‌ها تازه می‌كند. غافل از این كه همه این طعم‌ها و بوهای خوشایند اسانسی بیش نیست و صنعت هم در تولیدش مداخله داشته است؛ تركیبی كه كاملاً شیمیایی و مصنوعی است و به همین علت هم خطرش از آنچه كه حداقل كمی تا قسمتی طبیعی است، بسیار بیشتر است، اما متأسفانه به علت همین ظاهر فریبنده و طعم متفاوت، مشتری‌های زیادی را به خود جذب كرده است كه حدود 28 درصد آن زن هستند، آمار قابل توجهی كه زنگ‌های خطر را به صدا درآورده تا آنها كه گوش شنوایی دارند به جای همه پلمب‌كردن‌ها و بگیر و ببندها چاره‌ای برای این مشكل كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha