سلامت نیوز: «محمدشریفی مقدم» دبیركل جمعیت پرستاران زنگ خطر سلامت پرستاران را به صدا درآورد و اعلام كرد بیش از 70 درصد از پرستاران با داشتن 12 سال سابقه كاری دچار مشكلات ناشی از شغل شده‌اند كه شامل اضطراب‌های خفیف ، افسردگی‌های شدید وهمچنین ابتلا به سرطان و سل می‌شود.

 همچنین «محمدرضا نوروزی» مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی می‌گوید:« حدود 50 درصد جامعه پزشکی در معرض بیماریهایی قرار دارند که از اضطراب شروع می شود و به سرطانها ختم می شود.» شریفی مقدم می‌گوید:« پرستاران بیشترین مشكلات روحی وجسمی را در بیمارستان‌ها تحمل می‌كنند.»

 او اختلال در خواب را یكی از پیامدهای فعالیت‌های شبانه پرستاران دربیمارستان‌ها می‌داند و می‌گوید:«پرستارها بیشتر از كادر دیگر پزشكی در معرض مشكلات جسمی هستند. به طور مثال وقتی مریض ایست قلبی می‌كند، پرستار باید به سرعت او را ماساژ بدهد یا در زمان انجام حراجی قلب باید هفت تا هشت ساعت ایستاده مراقب بیمار باشد كه همین مسئله باعث مشكلاتی در اندام تحتانی او می‌شود.»

او بیماری‌های شایع شغل پرستاری را بیماری اسكلتی-عضلانی می‌داند و می‌گوید:«البته بستگی دارد كه پرستار در چه بخشی فعالیت كند. بسیاری از پرستاران كه در بخش شیمی‌درمانی فعالیت می‌كنند دچار مشكلات خونی می‌شوند!»

پرستاری كه سل گرفت!

او تهاجمات لفظی و فیزیكی را از دیگر مشكلات كار پرستاری می‌داند و از ابتلای یكی از پرستاران بیمارستان‌های دولتی به سل خبر می‌دهدو می‌گوید:« این خانم پرستار در بخشی فعالیت می‌كرد كه پذیرای زندانی‌ها و افغانه‌ است و همین مسئله باعث شد تا سل بگیرد.»
به گفته او پیامد این بیماری تا آخر همراه این پرستار است. او ابتلا به ایدز را یكی دیگر از نگرانی‌های جامعه پزشكی و پرستاری می‌داند و می‌گوید:«درست است كه آمار رسمی از وجود 24 هزار نفرمبتلا به ایدز در ایران خبر می‌دهد اما قطعا تعداد مبتلایان به این بیماری 10 برابر این آمار است. ازآنجایی كه فرهنگسازی برای این بیماری نشده، بسیاری بیماری خود را پنهان می‌كنند وهمین باعث یك خطر پنهانی برای پرستاران می‌شود.»

او از پرستاری كه به خاطر ابتلا به هپاتیت فوت كرده یاد می‌كند ومی‌گوید:«زمانی كه افراد، بیماری خود را از جمله ابتلا به ایدز پنهان می‌كنند كافی است كه پرستار از وی خونگیری كند و خودش را مبتلا كند!»

طلاق پزشكی!

نوروزی، نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی هم با تاکید بر تاثیرگذار بودن معیشت و امرار معاش پزشکان بر مسائلی مثل طلاق می‌گوید:«متاسفانه آمار طلاق و جدایی در بین جامعه پزشکی مشهود است. وقتی پزشک به خاطر امرار معاش مجبور است بیشتر در محل کار بماند، در نتیجه وقت کمتری برای خانواده می گذارد و رابطه خانوادگی دچار مشکل می شود.»

به گفته او اگرچه آمار دقیقی از ثبت اطلاعات پزشکان وجود ندارد اما شواهد و قرائن نشان می دهد که بروز بیماریها در بین جامعه پزشکی در حال افزایش است.

 به گفته اوبیش از 50 درصد جامعه پزشکی از تسهیلات بیمه‌ای برای درمان بیماریها استفاده می‌کنند که این موضوع نشان می دهد گروه‌های پزشکی در معرض خطر تلقی می شوند.

شریفی‌مقدم یكی از راهكارهای اساسی برای حل این معضل خطرناك را استانداردسازی محیط كار و فعالیت پرستاران می‌داند ومی‌گوید:«در حالی كه یك پرستار باید در بخش‌های ویژه حداكثر به 6 بیمار رسیدگی كند، مراقبت از 16 بیمار و حتی بیشتر را به عهده می‌گیرد یا پرستار در بخش عمومی باید حداكثر10 تا12 بیمار داشته باشد اما به 30 بیمار رسیدگی می‌كند.! در هیچ كجای دنیا چنین وضعیتی وجود ندارد!»

اومی گوید:«امروز افتخار مدیران حوزه سلامت ما اعلام افزایش تخت در بیمارستان هاست. تخت بدون پرستار كه نمی‌تواند دردی را درمان كند!»

 نوروزی هم در ارتباط با حمایتهای سازمان نظام پزشکی برای کاهش مشکلات جامعه پزشکی کشور، می‌گوید:«صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی با ارائه تسهیلات مختلفی در بخشهای حمایتی، فنی و... در تلاش است از حجم مشکلات جامعه پزشکی کشور بکاهد. به طوری‌که با ایجاد بیمه‌های مختلف برای پزشکان به دنبال این هستیم که از حجم مشکلات آنان در تامین هزینه های درمان بیماریها کم کنیم.

او می‌گوید:« پرداخت وام گردشگری، یکی دیگر از تسهیلاتی است که به جامعه پزشکی ارائه می‌شود.» اواز برگزاری دوره تکمیلی MBA برای پزشکان خبر می‌دهد و می‌گوید:« شرایطی فراهم کرده ایم که جامعه پزشکی علاوه بر بیمه های پایه از بیمه عمر و سرمایه گذاری برخوردار باشند.»

منبع: تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha