یک متخصص تغذیه گفت که مصرف روغن‌های هیدروژنه خطر بیماری‌های قلبی عروقی را بالا می‌برد.

سلامت نیوز : مجید کاراندیش در گفت‌وگو با فارس در مورد مزایا و معایب مصرف روغن اظهار داشت: ما کل انرژی مورد نیاز برای حیات را از سه منبع از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها می‌گیریم. چربی‌ها از نظر ماهیت از اسیدهای چرب تشکیل شده‌اند و ساختار شیمیایی اسیدهای چرب اشباع شده و یا غیر اشباع شده است. چربی‌های اشباع شده بیشتر در چربی‌های حیوانی و روغن‌های مایع هیدروژنه که معروف به روغن جامد هستند و مقداری هم از شیر و لبنیات وجود دارد.

وی افزود: روغن‌های مایع از بیشتر دانه‌های گیاهی و روغن موجود در غذاهای دریایی مانند انواع ماهی‌ها وجود دارد.به گفته کار اندیش بین ‌الگوهای دریافت اسیدهای چرب و برخی بیماری‌ها ارتباط وجود دارد خصوصا بیماری‌های قلبی، عروقی که در خیلی از کشورها جزو یک در عامل اصلی مرگ و میر هستند و مجموعه سکته‌های قلبی، مغزی و پر فشاری خون. این متخصص تغذیه در پاسخ به اینکه برخی باورهای سنتی بر این عقیده است که مصرف چربی‌های حیوانی مانند دنبه و روغن حیوانی محلی بهتر از سایر روغن‌هاست و از افراد کمتر دچار بیماری می‌شوند گفت: این باور غلط هم در مناطق روستایی و هم در مناطق شهری وجود دارد. در قدیم‌الایام شیوه زندگی، میزان تحرک افراد به نحوی بود که فرد انرژی بیشتری مصرف می‌کرد ولی با زندگی‌های ماشینی مصرف انرژی کمتر است در عین حال استرس در زمان حاضر بیشتر شده است.

کاراندیش مصرف اسیدهای چرب اشباع شده را برای انسان غیر ضروری خواند و گفت: یک مواردی از چربی برای تامین انرژی بدن نیاز است و مصرف چند گرم اسیدهای چرب ضروری که غیر اشباع هستند نیز لازم است که در روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، آفتابگردان و روغن سویا موجود است و روغن موجود در ماهی است.وی تاکید کرد: در حدود 20 سال پیش ثابت شده که مصرف روغن‌های چرب اشباع شده، روغن‌های هیدروژنه خطر بیماری‌های قلبی عروقی را بالا می‌برد.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نگهداری روغن‌های جامد آسان‌تر است و مدت طولانی‌تری می‌توان آن را نگهداری کرد و بو نمی‌گیرد و از طرفی ذائقه برخی هموطنان هنوز سازمان‌های مروج تغذیه و بهداشت کاملا موفق به اصلاح این باور غلط نشده‌اند.

وی گفت: در اوایل ورود روغن مایع به بازار، اینگونه روغن‌های بوی چندان ذائقه پسندی نداشتند ولی به مرور با پیشرفت تکنولوژی این مسئله حل شد و حتی برخی آنتی اکسیدان‌های مفید به این روغن‌ها افزوده می‌شود که از برخی بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند.وی تاکید کرد: گروه چربی‌های غیر ترانس هم اگر چه غیر اشباع هستند ولی مصرف بیش از حد آنها همان ضرری را به بدن ما می‌زند که اسیدهای چرب اشباع دارند و مصرف کنندگان باید همیشه علاوه به مصرف روغن غیر جامد به جمله بدون اسید چرب ترانس که روی بدنه ظرف روغن درج شده هم توجه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha