معاون غذا سازمان غذا و دارو درباره شایعه استفاده از وایتكس در صنایع لبنی از جمله شیر، گفت: هیچ مخاطره‌ای مردم را تهدید نمی‌كند و مردم با خیال راحت شیرهای پاستوریزه و استریلیزه را استفاده كنند.

مردم نگران سلامت شیرهای مصرفی نباشند / رتبه‌بندی صنایع غذایی آغاز شد
سلامت نیوز : دكتر بهروز جنت در نشستی خبری درباره شایعات مطرح در زمینه استفاده از وایتكس در شیرهای پاستوریزه و استریلیزه گفت: موادی كه با نشان و پروانه ساخت وزارت بهداشت در سطح عرضه وجود دارند، نگرانی برای مردم ندارند. در این زمینه باید علت‌شناسی كرد كه آیا لزومی برای استفاده از چنین موادی در شیر وجود دارد؟ شاید اگر 20 سال گذشته چنین مباحثی مطرح می‌شد، تصور آن ممكن بود، اما كیفیت شیر خام تولیدی كشور طی 10 تا 20 سال اخیر به شدت ارتقا یافته است. هر چند كه جای پیشرفت هم وجود دارد.

وی بر پایش‌های سازمان دامپزشكی در كیفیت شیرخام، نظارت بر دامداری‌ها، مراكز توزیع و حمل‌ ونقل شیر خام اشاره كرد و گفت: زمانی كه بهداشت در تولید شیرخام افزایش یابد، شمارش باكتری تام در شیرخام به شدت كاهش می‌یابد. در حال حاضر بر اساس استانداردها، یك میلیون باكتری تام در شیر خام پذیرفته شده است، اما به دلیل بحث رقابت میان كارخانه‌ها، اكنون اغلب كارخانه‌ها میزان باكتری تام در شیر خام را به زیر 500 هزار رسانده‌اند. برخی از كارخانه‌ها نیز این میزان باكتری را به زیر 50 یا 100 هزار رسانده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ جنت ادامه داد: در مجموع در ورودی‌های كارخانه‌های كشور، كنترل‌های مختلفی بر روی شیر صورت می‌گیرد. با آزمایش‌های بسیار ساده می‌توان كیفیت شیر تولید شده را سنجید. همچنین در شیرهای مصرفی قطعا هیچ اكسیدانی وجود ندارد چرا كه اكسیدان‌ها در قسمت استریلیزاسیون از بین می‌رود. از طرف دیگر كارخانه‌دار هیچ انگیزه‌ای برای اضافه كردن موادی كه به عنوان ضدعفونی‌ كننده مطرح هستند در شیر ندارد و به نفع كارخانه‌دار نیست كه شیر دارای باكتری تام بالا بخرد. در مجموع سازمان دامپزشكی در پروسه تولید شیر نظارت دارد و وزارت بهداشت نیز بازرسی‌های مستمر از این موضوع را انجام می‌دهد و قطعا در صورتی كه موارد تخلف مشاهده شود با این موارد برخورد می‌شود.

استفاده از شیرهای باز و فله‌ای توصیه نمی‌شود

معاون غذا سازمان غذا و دارو درباره شیرهای باز و فله‌ای نیز گفت: به هیچ عنوان استفاده از شیرهای باز و فله‌ای توصیه نمی‌شود، چرا كه خطر بیماری‌های مختلفی نظیر تب مالت از این شیرها زیاد است.وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره مواد افزودنی به شیرهای با ماندگاری‌های بالا گفت: به شیرهای استریلیزه (شیرهای با ماندگاری بالا) هیچ مواد افزودنی اضافه نمی‌شود، تنها شرایط استریل این شیرها با شیرهای پاستوریزه متفاوت است، اما پس از آن كه این شیرها برای مصرف باز شدند، مدت زمان ماندگاری پیدا می‌كنند و باید طی مدت زمان خاص مصرف شوند. در مجموع در شرایط استریل هیچ باكتری زنده‌ای وجود ندارد، اما در شرایط پاستوریزه باكتری‌های بیماری‌زا از بین می‌روند.وی ادامه داد: برخی مواقع ممكن است در برخی شیرها بوی دام احساس شود، این شیرها از لحاظ سلامتی مشكلی ندارند و كارخانه‌دار به دلیل آنكه ذائقه برخی مشتری‌ها این موضوع را می‌پسندد، ممكن است دستگاه بوگیر را برای بخشی از محصولاتش متوقف كند. در مجموع این شیرها نیز مشكلی برای مصرف ندارند.

شیرخشك وارداتی از چین نداریم

جنت در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره استفاده از شیرخشك در صنایع لبنی گفت: استفاده از شیرخشك در صنایع لبنی اشكالی ندارد و در تمام نقاط دنیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اگر در صنایع لبنی از شیر خشك استفاده شود، این موضوع در پروانه ساخت آن كارخانه قید می‌شود. شیرخشك فرقی با شیر ندارد.وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره واردات شیر خشك از چین، گفت: به هیچ وجه شیر خشك وارداتی از چین نداریم. مجوز واردات به داخل كشور را وزارت بهداشت صادر می‌كند و با قاطعیت این موضوع را مطرح می‌كنیم. در حال حاضر برخی كارخانه‌های كشور نیز به سمت تولید شیرخشك در حال حركت هستند چرا كه در شیرخشك میزان ماندگاری شیر بالا می‌رود.معاون غذا سازمان غذا و دارو درباره سلامت برنج‌های مصرفی در كشور نیز گفت: برنج‌های فله‌‌ای كه به سطح عرضه وارد می‌شوند، تحت كنترل وزارت بهداشت نیست. اما هر آنچه كه مهر تائید وزارت بهداشت را دارد، مردم با خیال راحت مصرف كنند. هیچ ماده غذایی بدون كنترل وزارت بهداشت وارد كشور نمی‌شود.

نظام فله‌فروشی در كشور حذف می‌شود

جنت در ادامه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای حذف نظام فله‌فروشی در كشور اشاره كرد و گفت: این برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است و همكاری‌های اولیه با وزارت جهاد كشاورزی شكل گرفته شده است. اما از آنجایی كه حذف نظام فله‌فروشی امری زمان‌بر است، ساماندهی این موضوع حداقل به یك دوره 10 ساله نیازمند است چرا كه باید صنایع بسته‌بندی مستقر شوند و نظام ردیابی ایجاد شود. در مجموع اكنون ایجاد نظام ردیابی در محصولات كشاورزی را پیگیر هستیم.

راه‌اندازی شبكه ملی پایش مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی به زودی

معاون غذا سازمان غذا و دارو به اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی شبكه ملی پایش مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی اشاره كرد و گفت: امیدواریم این شبكه تا روز جهانی غذا در مهرماه سال جاری به بهره‌برداری برسد. نصب برچسب اصالت بر روی مواد غذایی بخشی از این شبكه است كه اكنون نصب این برچسب در مواد غذایی وارداتی اجرایی شده است، اما هنوز در بازار محسوس نیست. زمانی كه نصب برچسب اصالت 70 تا 80 درصد مواد غذایی وارداتی موجود در بازار را پوشش دهد، آموزش‌های مربوط به آن برای مردم آغاز می‌شود.

رتبه‌بندی صنایع غذایی آغاز شد

جنت در ادامه از آغاز برنامه رتبه‌بندی صنایع غذایی در كشور خبر داد و گفت: پس از رتبه‌بندی صنایع غذایی، نشان ایمنی و سلامت برای این مواد غذایی درجه‌بندی می‌شود، به طوری كه بر روی برچسبی مشخص می‌شود كه درجه كارخانه مربوطه در تولید آن ماده غذایی خاص، چند است. در حال حاضر مرحله خوداظهاری برای رتبه‌بندی صنایع غذایی آغاز شده است و به تدریج استان‌ها، بازرسی‌ها را در دستور كار قرار می‌دهند. در رتبه‌بندی محصولات غذایی اولویت با محصولات لبنی و فرآورده‌های پروتئینی است، امیدواریم تا روز جهانی غذا در سال آینده بتوانیم فرآورده‌های لبنی و پروتئینی را رتبه‌بندی كنیم.

سند ملی روغن تصویب شد

وی همچنین از تصویب سند ملی روغن در شورای عالی سلامت طی سال گذشته خبر داد و گفت: سند ملی ارتقای ایمنی و سلامت فرآورده‌های لبنی و پروتئینی نیز آماده طرح در شورای عالی سلامت است. در مورد سند ملی روغن نیز كه به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی رسیده، مراحل برای اجرای این سند در حال پیشرفت است.جنت درباره میزان اسید چرب ترانس در روغن‌های مصرفی نیز گفت: پیش از این اسید چرب ترانس در روغن‌های هیدروژنه بیش از 20 درصد بود، اما اكنون به زیر 10 كاهش یافته است. نكته آن است زمانی كه عملیات هیدروژنه انجام می‌شود، خود به خود اسید چرب ترانس به وجود می‌آید و در نتیجه شاید نتوان این میزان را در حد 2 رساند. اما زمانی كه سبد غذایی مردم به سمت استفاده از روغن مایع تغییر كند، عملا اسید چرب ترانس پایین می‌آید. دنیا این موضوع را ترویج می‌كند كه سبد مصرف مردم به سمت استفاده از روغن مایع تغییر كند.

وی افزود: در حال حاضر مصرف روغن جامد در سبد غذایی مردم به زیر 50 درصد رسیده است، البته ذائقه برخی استان‌ها هنوز تغییر نكرده است. بیشترین حجم تولید روغن در دنیا بر روی سویا متمركز شده است. در زمینه مصرف روغن بهترین توصیه به مردم آن است كه سبد غذایی خود را متنوع و از همه محصولات استفاده كنند.معاون غذا سازمان غذا و دارو در پایان از راه‌اندازی سامانه شیرخشك یارانه‌ای نوزادان خبر داد و گفت: این سامانه اكنون آماده شده و آموزش‌های مربوط به آن در چهار استان كشور آغاز شده است. پس از اجرای آزمایشی این سامانه در چهار استان مربوطه به سراسر كشور گسترش می‌یابد.وی در پایان به برگزاری همایش اهمیت مدیریت بر ایمنی و سلامت غذا در هفتم تیرماه جاری اشاره كرد و گفت: این همایش در مركز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران از ساعت 14 تا 18 برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha