رییس انجمن علمی مدیریت و اقتصاد دارو اظهار كرد: اکنون زیرساخت‌های تولید دارو در کشور چنان قوی هستند که می‌توان گفت 50 درصد ظرفیت تولید دارو در کشور خالی است و این بدان معناست که با 50 درصد ظرفیت زیرساخت‌های سخت افزاری تولید دارو، 97 درصد نیاز کشور را برطرف می‌کنیم.

50 درصد ظرفیت تولید دارو در كشور غیرفعال است

سلامت نیوز : رییس انجمن علمی مدیریت و اقتصاد دارو اظهار كرد: اکنون زیرساخت‌های تولید دارو در کشور چنان قوی هستند که می‌توان گفت 50 درصد ظرفیت تولید دارو در کشور خالی است و این بدان معناست که با 50 درصد ظرفیت زیرساخت‌های سخت افزاری تولید دارو، 97 درصد نیاز کشور را برطرف می‌کنیم.

دکتر مهدی محمدزاده در گفت‌وگو با (ایسنا) با بیان این که پس از انقلاب اسلامی تحول بزرگی در نظام سلامت و همچنین حوزه دارویی کشور اتفاق افتاد، گفت: به عنوان مثال یکی از شاخص‌های بهداشتی توسعه مربوط به مرگ و میر اطفال زیر یک سال است که در سال 56، 115 در هر هزار نفر بود که اکنون این رقم به عدد 21 در هر هزار نفر رسیده است. بیماری‌ها کنترل شده و شبکه قوی ایجاد شده است. شبکه و ساختار نظام دارویی نیز به موازات همین شبکه و سیستم پیشرفت کرد و زیرساخت ها هم در بخش سخت افزاری و هم در بخش نرم افزاری ارتقا یافتند.

وی افزود: اکنون زیرساخت‌ها در بخش سخت افزاری چنان قوی هستند که با 50 درصد ظرفیت زیرساخت‌های سخت افزاری تولید دارو، 97 درصد نیاز کشور را برطرف می کنیم. به لحاظ نرم افزاری نیز دانش داروسازی ما به شدت رشد کرده است و داروسازان خوبی تربیت می کنیم. ضمن آن که دسترسی ما به دانش روز دنیا بسیار قوی است.رییس انجمن علمی مدیریت و اقتصاد دارو با بیان این که با وجود دستاوردهای قابل توجه در حوزه دارو، ضعف در تامین نیاز دارویی کشور قابل انكار نیست، عنوان کرد: مصرف دارو در کشور ما به لحاظ عددی بالاست. مطابق آمار رسمی وزارت بهداشت مردم ما هر کدام در هر روز بیش از یک قلم دارو مصرف می کنند که چهار برابر میانگین دنیاست اما از لحاظ ریالی سرانه مصرف دارو در کشور 42 دلار است که میانگین آن در دنیا به 142دلار می‌رسد.

وی در پاسخ به این که علت بی رغبتی بخشی از مردم به استفاده از داروهای ایرانی و تمایل آنها به مصرف داروی خارجی چیست، گفت: ما مطابق کشورهای تراز اول دنیا دارو را در دسترس مردم قرار می‌دهیم. اما درباره کیفیت داروها ابتدا باید به ارائه تعریف علمی آن در مدیریت پرداخت. کیفیت در علم مدیریت یعنی تامین آنچه که مشتری می خواهد.محمدزاده افزود: به عنوان مثال بیمار انتظار دارد قرصی که مصرف می‌کند خوش بلع باشد، دارای یک بروشورکامل بوده و بسته بندی خوبی داشته باشد، راحت قابل حمل باشد و در نهایت از یک قدرت اثربخشی بالا برخوردار باشد. اگر این موارد در تولید یک دارو لحاظ نشده باشد، موفق نبوده ایم.

كیفیت داروهای ایرانی كمتر از داروهای وارداتی نیست

رییس انجمن علمی مدیریت و اقتصاد دارو با اشاره به این که در این میان ذهنیت مردم درخصوص مصرف کالاهای خارجی هم چندان بی‌تاثیر نبوده است، اظهار کرد: ما نتوانسته‌ایم ذهنیت مردم را تغییر دهیم تا بپذیرند كه همیشه جنس خارجی بهتر نیست. البته ما هم ادعا نمی‌کنیم همه داروهای ایرانی دارای کیفیت برتر هستند با این حال اعتقاد نداریم، دارو را بدتر از کسانی می سازیم که اقدام به صادرات می کنند بلکه تولیدکنندگان و دست اندرکاران امر دارو هنوز با دانش مدیریت و تجارت بین‌الملل آشنا نیستند. بازاریابی دارو می تواند نقش موثری در اقبال مردم برای مصرف داروهای ایرانی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha