رییس ششمین کنگره سالیانه پایه‌های زیستی اعتیاد از تاسیس شبکه کنفرانس اعتیاد خبر داد و گفت: قرار است شبکه کنفرانس اعتیاد بعد از برگزاری این کنگره شروع به فعالیت کند تا ارتباطات لازم بین همکاران و محققین در حوزه اعتیاد به ویژه‍‍ اساتید و دانشجویان در سطح بین‌المللی انجام گیرد.

سلامت نیوز : دكتر محمد تقی جغتایی در ششمین کنگره سالیانه پایه‌های زیستی که از صبح امروز در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد، گفت: در سال‌های ابتدایی آغاز به کار کنگره، معنای پایه‌های زیستی به خوبی در کشور درک نشده بود اما با فعالیت‌های خوب مسوولان و محققان حوزه اعتیاد، این کنگره سال به سال ادامه یافت و زمینه ساز مطالعات مختلفی در این حوزه شد.

وی با اشاره به ارائه ۲۵۰ مقاله به این کنگره گفت: به علت محدودیت زمان تنها ۲۰۰ مقاله در مدت سه روز برگزاری این کنگره به صورت پوستر و سخنرانی به علاقه مندان و بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.رییس مركز تحقیقات سلولی و مولكولی دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: قرار است شبکه کنفرانس اعتیاد بعد از برگزاری این کنگره شروع به فعالیت کند تا ارتباطات لازم بین همکاران و محققان حوزه اعتیاد به خصوص اساتید و دانشجویان در سطح بین‌المللی انجام گیرد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی به همکاری خیرین درحوزه آموزشی و پژوهشی کشور اشاره کرد و افزود: این همکاری‌ها امسال با کمک اندیشمند خیری در حوزه مطالعات پژوهشی اعتیاد ادامه یافته است که امید است این کمک‌ها سال به سال رو به افزایش باشد.

رییس ششمین کنگره سالیانه پایه‌های زیستی اعتیاد با ابراز خرسندی از اینکه حرکت این کنگره از مطالعات بیولوژیکی به سمت مطالعات اجتماعی نیز رفته است، ادامه داد: امروزه مطالعات نشان می‌دهد که هر تغییری در ساختارهای بیولوژیک در دستگاه عصبی تاثیر به سزایی دارد که خود عاملی در اعتیاد است.وی افزود: ما مفتخریم همکاران مختلفی از ارگان‌های کشوری از جمله دانشگاه شهید بهشتی و بهزیستی از جمله دکتر حق پرست با ما همکاری شایانی دارند.در ادامه این مراسم، دبیر علمی ششمین کنگره سالیانه پایه‌های زیستی اعتیاد در سخنانی با اشاره به تغییر رویکرد جامعه به مقوله اعتیاد خواستار تغییر وضعیت علمی کشور از طریق مسئولین و محققین حوزه اعتیاد شد.

دکتر محمدرضا زرین دست با اشاره به این مطلب كه مغز از میلیون‌ها تار عصبی تشکیل شده است گفت: در حقیقت مغز را نمی‌توان به عنوان یک ارگان معرفی کرد زیرا مغز از محل‌های مختلفی تشکیل شده است؛ بنابراین ساده نیست که تنها نقطه‌ای از مغز را مورد هدف قرار داد و آن را محل وابستگی و اعتیاد معرفی کرد.وی افزود: علاوه بر ساختار مغز عدم تعادل، ژنتیک و اپی‌ژنتیک و آنچه در محیط زندگی ما می‌گذرد عاملی بر اعتیاد است.

مدار ریوارد عامل اصلی اعتیاد

زرین دست با اشاره به عامل مهمی در اعتیاد به نام مدار ریوارد گفت: منع ریوارد آغاز اعتیاد است که در دسترس‌ترین آن مصرف دارو است. ریوارد و تحمل افراد دو مقوله جدانشدنی هستند و در افراد مختلف متفاوت است.وی افزود: به عنوان مثال سیاه پوستان آمریکایی و سفید پوستان آمریکایی در مصرف الکل شاخصه‌های متفاوتی دارند. اثردهی الکل در سیاه پوستان این کشور بسیار پایین‌تر از سفید پوستان آن است پس نتیجه می‌گیریم یکی از مهم‌ترین عامل اعتیاد مسئله ژنتیک و اپی ژنتیک است و آنچه در محیط بر ما وارد می‌شود موجب اعتیاد است. زرین‌دست خاطرنشان کرد: موادی که در کپی کردن ریوارد نقش مهمی را ایفا می‌کنند دائم در حال تغییر شکل هستند که با مصرف دارو به اعتیاد تبدیل می‌شوند. گفتنی است، این کنگره سه روزه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران حول شش محور اصلی ژنتیک و اپی‌ژنتیک در پیشگیری و درمان اعتیاد، نقشه‌برداری اعتیاد، سرولوژی، ایمونولوژی، توکسیکولوژی اعتیاد، درمان‌های زیستی غیردارویی در اعتیاد و درمان‌های دارویی نوین در اعتیاد تا دوم تیرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha