كارشناس مسؤول پرتوهای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: گاز رادون كه از تجزیه طبیعی اورانیوم به وجود می‌آید دومین عامل ابتلا به سرطان ریه بعد از استعمال دخانیات شناخته می‌‍‌‌شود.

سلامت نیوز : علی گورانی در گفت‌وگو با (ایسنا) با بیان این كه غلظت شبه گاز رادون 222 در مناطق مختلف زمین متفاوت است، اظهار داشت: راه اصلی ورود این گاز به محیط خلل و فرج‌های زمین است.

وی افزود: مصالح ساختمانی مانند سنگ، شن و ماسه و آب‌هایی که از زمین خارج می‌شود و در استخرها، حمام و منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم‌چنین شکاف‌های کف ساختمان از منابع تولید گاز رادون در محیط است.كارشناس مسؤول پرتوهای وزارت بهداشت با اشاره به اینكه غلظت گاز رادون در مكان‌های پست و سربسته مثل معادن بیشتر است، ادامه داد: با تهویه صحیح منازل می‌توان از خطرات ناشی از این گاز جلوگیری کرد.گورانی با اشاره به این که گاز رادون از مواد رادیواکتیو و آلفازا است، تصریح کرد: عدم رعایت بهداشت و تهویه مناسب در برخی اماكن موجب تنفس و ورود حجم قابل توجهی گاز رادون به ریه‌ها می‌شود. این گاز با قرار گرفتن روی بافت داخلی ریه آسیب‌های جدی و سرطان ریه را به همراه دارد.

وی سکونت در زیرزمین‌ها و مکان‌های سربسته و بدون گردش هوا را از عوامل خطرساز خواند و اذعان کرد: تهویه و گردش هوا در مناطق مسکونی به خصوص در مناطقی که غلظت گاز رادون به طور طبیعی بالاست باید به راحتی انجام گیرد.كارشناس مسؤول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت ادامه داد: فونداسیون ساختمان‌ها باید بدون خلل و فرج و ضد گاز باشد تا از نفوذ گاز رادون به داخل ساختمان جلوگیری شود.گورانی با اشاره به اینكه حفاری در فضای بسته معادن از مشاغل پرخطر است، افزود: حفاری و زمین كاری در فضای باز به علت وجود جریان هوا خطرزا نیست.

وی با بیان اینكه اندازه‌گیری گاز رادون در فضا به دو شکل فعال و غیر فعال انجام می‌شود، گفت: معمول ترین روش اندازه‌گیری گاز رادون قرار دادن پلیمری مخصوص به مدت سه تا شش ماه در مكان مورد نظر و اندازه گیری ذرات آلفای گاز رادون روی آن با محاسبات خاص است.كارشناس مسؤول برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت ادامه داد: این آشکارسازی میزان غلظت گاز رادون محل را نشان می‌دهد.

اورانیوم طبیعی موجود در پوسته زمین در اثر واپاشی تبدیل به رادیوم 226 و نهایتا رادون می‌شود. رادون در سال 1900 میلادی توسط شیمی‌دان آلمانی، فردریک دری کشف شد. این گاز پرتوزای طبیعی، سمی، بی بو، بی مزه است و 9 برابر سنگین تر از هوا است. رادون از طریق آب‌های زیرزمینی، خاك و منابع گاز طبیعی به جو منتقل می‌شود. این گاز می‌تواند از طریق مصالح ساختمانی مانند سنگ، شن و ماسه، آب‌هایی که از زمین خارج می‌شود و در استخرها، حمام و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد، وارد منازل مسكونی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha