كارشناس برنامه مادران مركز بهداشت استان یزد، گفت: مادران باردار بهتر است در سه ماهه دوم بارداری سفر خود را برنامه‌ریزی كنند.

سلامت نیوز : "صدیقه‌علشاهی" در گفـت‌وگو با (ایسنا) ، گفت: تعطیلات فرصتی عالی برای سفر است كه معمولا همه سعی می‌كنند چند روزی را از شهر و مشغله‌های زندگی دور شوند و آب وهوایی عوض كنند در این میان گاهی خانم‌های باردار به علت اینكه منتظر تولد نوزاد هستند خود را از سفر محروم می‌كنند در صورتی كه این یك باور اشتباه است.

وی درباره مسافرت مادران باردار، اظهار كرد: اگر مسافرت با اتومبیل انجام می‌شود باید حتما نسبت به سالم بودن اتومبیل و همراه داشتن چند شماره ضروری و تعمیرگاه سیار مطمئن شویم. همچنین مادران باردار توجه داشته باشند كه اگر در مسافرت دچار علائمی همچون لخته شدن خون زیر پوست، گرفتگی و دردهای شكمی، پاره شدن غشاء پوست ساق پا به علت ورم شدید، سردرد و مشكلات بینایی شدند به پزشك مراجعه كنند.

علشاهی به مادران باردار توصیه كرد: اگر با هواپیما قصد مسافرت دارید نباید قبل از پرواز غذا و نوشیدنی‌های نفخ‌دار مصرف كنید و از كاهش فشار هوای داخل كابین هواپیما در ارتفاع، هم نگران نباشید و لازم است بدانید اشعه‌های گیت‌های ورودی و خروجی برای جنین ضرری ندارد.وی تصریح كرد: بارداری دلیل مناسبی برای نبستن كمربند ایمنی در هنگام مسافرت نیست بلكه پزشكان زنان و زایمان بستن كمربند ایمنی را توصیه می‌كنند.

علیشاهی اظهار كرد: بارداری عامل منع سفر نیست به شرط اینكه تمام شرایط عالی باشد و خانم باردار جزء افردای نباشد كه حاملگی پرخطر یعنی سابقه سقط جنین، زایمان زودرس، نارسایی جنینی، چندقلوبودن، سابقه فشارخون، كم خونی شدید، آسم شدید و نارسایی كلیوی، بیماری‌های مزمن و ... را طی می‌كند و همچنین در صورتی كه پزشك، استراحت تجویز كرده است باید رعایت شود.وی گفت: مسافرت در زمان بارداری احتیاج به مراقبت و احتیاط بیشتری دارد اما هرگز دلیل این نمی‌شود سفر را از خود دریغ كنید و اگر فرد، بارداری سالمی دارد و در وضعیتی نیست كه مجبور به استراحت مطلق باشد می‌تواند به سادگی و با رعایت چند نكته سفر خوبی داشته باشد.

او همچنین توصیه كرد: بهتر است در سه ماهه دوم بارداری سفر خود را برنامه ریزی كنید چرا كه سه ماهه اول به دلیل حالت تهوع احتمالی صبحگاهی و خطر سقط جنین، سفر كردن به ویژه با هواپیما ریسك بالایی دارد و در سه ماهه آخر نیز بهتراست فرد باردار بیشتر تحت مراقبت پزشك باشد.این كارشناس مركز بهداشت استان یزد، گفت: مادران باردار باید در هر شرایطی توجه داشته باشند كه سه نوع خطر آنها را تهدید می كند كه این خطرها شامل مشكلات حمل و نقل وسایل و اشیاء سنگین، بیماریهای عفونی و عدم رعایت بهداشت فردی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha