سلامت نیوز: دبیر انجمن علمی باروری و ناباروری ایران، با اشاره به اینكه بهتر است مردانی كه در كودكی دچار اختلالات تناسلی نظیر عدم رشد كافی و یا بلوغ دیررس بوده‌اند تحت آزمایش اسپرم قرار بگیرند، گفت: امكان تشخیص ناباروری در مردان قبل از ازدواج وجود دارد.

دكتر محمدرضا نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه مردان مسئول بروز نیمی از ناباروری‌ها هستند، عنوان كرد: درصد عمده‌ای از طلاق‌ها به علت ابتلا به ناباروری‌ها اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از علت‌هایی كه باعث بروز ناباروری در مردان می‌شوند، ناشناخته هستند. به این معنا كه اختلال در مردان قابل مشاهده است اما علت را نمی‌توان یافت.

نایب رییس شورای عالی سازمان نظام پزشكی، در تعریف ناباروری در مردان گفت: مردی كه آزمایش اسپرمش مختل است به عنوان مرد نابارور شناخته می‌شود البته نه در همه موارد بلكه در اغلب اوقات ناباروری در مردان به كمك آزمایش اسپرم مشخص می‌شود.

نوروزی در پاسخ به این پرسش كه آیا می‌توان وضعیت باروری را در مردان قبل از ازدواج تشخیص داد و یا حدس زد؟ گفت: پاسخ به این سئوال مثبت است. البته انجام آزمایش برای همه ضروری نیست. برای برخی مردان توصیه می‌كنیم قبل از تشكیل خانواده و با توجه به این‌كه فرزند به مثابه ستون‌های زندگی است، اگر شرایط زمینه‌ای قبلی از احتمال آسیب به اسپرم وجود داشته است، بهتر است مرد مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینكه مردان می‌بایست حتما قبل از ازدواج، مورد بررسی قرار بگیرند، عنوان كرد: بررسی توانایی باروری در مردان با معاینه فیزیكی، گرفتن شرح‌حال و در نهایت بررسی از طریق آزمایش اسپرم یا نطفه صورت می‌پذیرد.

دبیرعلمی انجمن باروری و ناباروری افزود: شرط لازم اما ناكافی برای باروری در یك مرد این است كه به صورت طبیعی دارای توانایی جنسی باشد.

به گفته نوروزی ناتوانی جنسی و بیماری‌هایی كه به آن‌ها اشاره شد، می‌توانند هشداری باشند برای این‌كه باروری صورت نگیرد.

وی با بیان اینكه یك عامل ناباروری دیگر در مردان این است كه مرد دارای نطفه به تعداد كافی برای باروری نباشد، اظهار كرد: تشخیص این كمبود نیز با انجام آزمایش اسپرم صورت می‌‌پذیرد.

نایب رییس شورای عالی سازمان نظام پزشكی درباره شرایط انجام آزمایش اسپرم برای تشخیص ناباروری در مردان عنوان كرد: آزمایش باید در زمان معین و با فاصله از زمان نزدیكی انجام شود. همچنین آزمایش باید در محیط آزمایشگاهی و بدون استفاده از وسایل محافظتی صورت پذیرد.

نوروزی اضافه كرد: تفسیر آزمایش حتما بر عهده پزشك است.

وی با بیان اینكه مردانی كه در محیط بسیار گرم قرار می‌گیرند می‌توانند دچار آسیب نطفه شوند، گفت: در افرادی كه شغل‌هایی نظیر آسفالت‌كاری و نانوایی دارند و مدام در معرض هوای گرم هستند، خطر بروز آسیب به نطفه وجود دارد و آسیب به نطفه از نشانه‌های ناباروری در مردان است.

دبیر علمی انجمن باروری و ناباروری واریكوسل یا واریس عروق بیضه را شایع‌ترین علت ناباروری در مردان دانست و گفت: این بیماری قابل درمان است. واریكوسل می‌تواند حركت نطفه را كند كند و در نهایت باعث ناباروری شود البته واریكوسل در نیمی از موارد به كمك جراحی بهبود می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha