جمعه ۲ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۰
کد خبر: 51065

كسانی كه برای برخورداری از عمر طولانی، غذاهای كم‌كالری در برنامه غذایی روزانه‌شان در نظر می‌گیرند، سلامت قلبشان را تضمین كرده‌اند.

سلامت نیوز: كسانی كه برای برخورداری از عمر طولانی، غذاهای كم‌كالری در برنامه غذایی روزانه‌شان در نظر می‌گیرند، سلامت قلبشان را تضمین كرده‌اند.

عملكرد قلب كسی كه رژیم غذایی كم‌كالری دارد، شبیه عملكرد قلب یك جوان بیست ساله است، اگرچه عواملی مانند كاهش فعالیت بدنی، دوری از استرس ، خواب كافی و بسیاری عوامل دیگر می‌تواند توانایی قلب را بهبود بخشد، اما تاثیر هیچ یك به اندازه ایجاد محدودیت در مصرف غذاهای پركالری نیست.

تنظیم ضربان قلب و بهبود عملكرد آن به این معنی است كه دستگاه گوارش و تنفس بهتر از قبل عمل می‌كنند. هرچه قابلیت تنظیم قلب بیشتر باشد، آمادگی قلب برای واكنش به محرك‌های بیولوژیك و عصبی بیشتر است.

با افزایش سن، میزان انعطاف‌پذیری سیستم قلبی ـ عروقی بدن به میزان قابل توجه‌ای كاهش پیدا می‌كند. در نتیجه، بدن بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی قرار می‌گیرد. تغذیه می‌تواند تاثیر مهمی بر عملكرد قلب داشته باشد.

داشتن برنامه غذایی مناسب، تضمین‌كننده سلامت قلب است و قرار دادن غذاهای پركالری و چرب، تهدیدی علیه سلامت قلب تلقی می‌شود. به همین علت، از تغذیه به عنوان راهكاری برای افزایش طول عمر انسان‌ها نام برده می‌شود.

راز طول عمر افراد با تغذیه سالم و منع مصرف مواد غذایی پركالری و تغییرات متابولیك و فیزیولوژیك متعدد در بدن همراه است.

مصرف غذاهای چرب و پركالری مانند سیب‌زمینی، نان، برنج و ماكارونی قلب را خسته می‌كند. خوردن این گروه از غذاها، موجب سخت شدن دیواره رگ‌های خونی و كاهش انعطاف‌پذیری عضلات قلب می‌شود.

پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری‌شده مانند نوشابه‌های گازدار، انواع دسرهایی كه در تهیه آنها از مواد خوراكی غیرمجاز استفاده می‌شود و همچنین نان‌های سفید كه كالری زیادی دارند موجب می‌شود، قلبتان برای همیشه جوان بماند. اگر مصرف روزانه كالری را 30 در صد كاهش دهید، عملكرد قلبتان بهتر می‌شود.

با توجه به این‌كه در بیش از 40 در صد موارد مرگ و میر افراد ناشی از حملات قلبی و مغزی است، محدودیت در مصرف غذاهای پركالری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مصرف زیاد كالری نه تنها سلامت قلبتان را تهدید می‌كند، بلكه زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون بالا و همچنین افزایش سطح كلسترول خون می‌شود.

در چنین شرایطی قلب تحت فشار بیشتر قرار می‌گیرد و شدت ضربان آن افزایش پیدا می‌كند و در نتیجه احتمال مرگ ناشی از ایست قلبی بمراتب بیشتر می‌شود.


منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha