سلامت نیوز: رییس سازمان نظام پزشكی ضمن تاكید بر لزوم رعایت اخلاق پزشكی در تمامی بخش‌های نظام سلامت عنوان كرد: اكنون 45 درصد شكایات از پزشكان در پی عدم رعایت اخلاق پزشكی صورت می‌پذیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر سید شهاب‌الدین صدر در ششمین سمینار سراسری «اخلاق پزشكی» كه روز پنجشنبه در هتل المپیك تهران برگزار شد، ادامه داد: پیشگیری از بروز خطاهای پزشكی از جمله آثار توجه به اخلاق پزشكی است.

وی با اشاره به گزارش عملكرد دادسرای نظام پزشكی تهران، عنوان كرد: هشت درصد پرونده‌های ارجاع شده به دادسرا به صورت مستقیم به ارتباط میان پزشك و بیمار مربوط بوده‌اند، اما در مجموع می‌توان گفت 45 درصد از شكایات صورت پذیرفته به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با اخلاق پزشكی و نحوه رفتار پزشكان با بیمارانشان در ارتباط هستند.

صدر با بیان اینكه خداوند به جامعه پزشكی توفیق داده است تا در خدمت سلامت مردم باشد، گفت: مردم نیازمند ارائه خدمات سلامت هستند، بنابراین اگر پزشكان خدمات خود را در چارچوب‌‌ها و موازین‌ تعیین شده انجام دهند، به جایگاه والایی دست خواهند یافت.

رییس سازمان نظام پزشكی در ادامه با اشاره به اینكه در این میان توضیح واژه‌هایی نظیر حقوق پزشكی و اخلاق زیستی ضروری به نظر می‌رسد، اظهار كرد: «حقوق پزشكی» به بایدها و نبایدها و مجموعه قوانین و مقرراتی كه رعایت آنها در كار پزشكی ضروری است، اطلاق می‌شود كه پزشك در صورت عدم رعایت آنها دچار مشكلات حقوقی می‌شود، اما در مقابل برخی موارد نیز وجود دارد كه عدم رعایت آنها پزشك را تنها در برابر وجدانش قرار می‌دهد.

صدر ادامه داد: دانشجویان پزشكی ما پس از فارغ‌التحصیلی، مراسم تحلیف و سوگند پزشكی را انجام می‌دهند، علت این امر آن است كه در انجام وظایف حرفه‌ای ما این‌گونه نیست كه یك نهاد قانونی بتواند نظارت تام داشته باشد، پزشك در مطب خود حضور دارد و تنها خدا و سپس وجدانش ناظر و حاكم هستند.

وی همچنین با بیان اینكه در مبحث اخلاق پزشكی چهار محور ارتباط پزشك و خداوند، ارتباط پزشك با مردم، ارتباط پزشك با بیمار و ارتباط پزشك با همكارانش اهمیت ویژه‌ای دارند، اظهار كرد: ركن اول اخلاق پزشكی، ارتباط پزشك با خداوند است. پزشك باید در همه حال توجه داشته باشد كه تنها وسیله درمان و شفای بیمار است و شافی، ذات اقدس الهی است.

صدر ادامه داد: در این میان اولین برخورد بیمار با پزشك نیز اهمیت امكان‌ناپذیری دارد، به عنوان مثال در زمانی كه از مردم درباره برخی پزشكان سئوال كنیم، نظرشان با ما متفاوت است. ممكن است از كیفیت ارائه خدمات یك پزشك بسیار راضی باشند، در صورتی كه آن پزشك در رتبه‌بندی و درجه‌بندی‌های ما چندان بالا نیست و در رشته خود از بهترین‌ها نیست. باید گفت قطعا برخورد وی با بیمارش نقش تعیین‌كننده‌ای در میزان رضایت بیمار داشته است.

وی ادامه داد: برخی پزشكان ما در امر مطب‌داری چندان موفق نیستند، اگر پزشك با خضوع و روی گشاده با بیمارش برخورد كند، می‌تواند اعتماد او را جلب نماید، ما در حال حاضر پزشكان كاردان، ماهر و باسوادی داریم كه متاسفانه رفتار انسانی از خود بروز نمی‌دهند. چرا یك پزشك سلام كردن به بیمار را كسر شأن خود می‌داند.

رییس سازمان نظام پزشكی همچنین با بیان اینكه نكته حائز اهمیت دیگر در خصوص رعایت اخلاق پزشكی، نحوه برخورد با بستگان و همراهان بیمار است، اظهار كرد: شاهد هستیم كه رعایت نكردن این موازین و اخلاقیات و حواشی آن، بعدها منجر به شكایت از آن پزشك می‌شود. ممكن است گاهی درمان نتیجه‌بخش نباشد و بیمار از دست برود، در اینجا نحوه برخورد با همراهان این بیمار ضرورت پیدا می‌كند. در برخی موارد نیز كه همراهان بیمار آشفته هستند و نگران وضعیت عزیزشان هستند، اگر پزشك خود را پاسخگو بداند، بسیاری از مشكلات رخ نخواهند داد.

وی همچنین ضمن تقبیح رابطه مالی بین پزشك و بیمار، اظهار كرد: صحیح است كه مشكلاتی نظیر تعرفه‌ها، فعالیت پزشك را با اختلال روبرو می‌كند، اما این مسئله نباید در برقراری ارتباط وی با بیمارش اثر بگذارد و او احساس كند كه پول بیش از سلامتی‌اش برای پزشك اهمیت دارد. باید مراقب باشیم كه این احساس ناخوشایند در بیمار ایجاد نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha